Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Oma raha

Annin, 17, ja Elisan, 16, mielestä nuoret tarvitsevat nykyistä enemmän tietoa raha-asioista – "Itsenäinen elämä herättää kysymyksiä"

Elisa Rintanen (vas.) ja Anni Kurittu ostavat usein omilla rahoillaan energiajuomia tai käyvät syömässä pikaruokaravintolassa. Nuoret sanovat taloutensa olevan kunnossa, mutta he toivovat saavansa lisää opetusta raha-asioista. Kuva: Jussi lopperi

Rahasta puhuminen ei ole vaikeaa kouvolalaisille Anni Kuritulle, 17, ja Elisa Rintaselle, 16. Talousasiat ovat kuitenkin heidän mielestään monimutkaisia.

Lukion toisella vuosikurssilla opiskelevat Kurittu ja Rintanen käyvät parhaillaan yhteiskuntaopin kurssia, jonka aiheena on taloustieto. Tunneilla opitaan esimerkiksi kansantaloudesta, sijoittamisesta ja kansainvälisistä rahoitusmarkkinoista.

– Kurssilla käydään läpi yleisiä rahajuttuja mutta ei rahan käsittelyä oman elämän kautta, Kurittu kertoo.

Opiskelijoiden mukaan omien rahojen käyttöä sivuttiin yläkoulussa, mutta tietoa voisi saada enemmänkin.

– Monet muuttavat jo yläkoulun jälkeen itsekseen asumaan. Opastus rahankäytölle olisi tarpeellista, kun itsenäinen elämä herättää kysymyksiä, Rintanen toteaa.

Kurittu ja Rintanen turvautuvat ensisijaisesti vanhempiensa puoleen tai etsivät tietoa internetistä.

– Saimme netistä apua verokortin tilaamiseen, kun tarvitsimme sitä kesätöihin, nuoret kertovat.

Elisa Rintasella (vas.) ja Anni Kuritulla menee viikoittain rahaa energiajuomiin. Taloudellinen itsenäistyminen ei huoleta nuoria, vaan he uskovat taloustaitojensa olevan hyvissä kantimissa. Kuva: Jussi lopperi

Taloustaitojen perusteisiin kuuluu omaan talouteen liittyvien palveluiden ja vaihtoehtojen tunteminen ja ymmärtäminen, esimerkiksi käsitys omista tuloista ja menoista sekä laskujen maksaminen.

– On taito tehdä raha-asioihin liittyviä päätöksiä itsenäisesti, kertoo markkinoinnin professori Outi Uusitalo Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Tutkimusten mukaan nuorten taloustaidoissa on puutteita. Tämän vahvistaa myös Valkealan lukion yhteiskuntaopin opettaja Päivi Parkkonen.

–  Monien nuorten lähtötaso on matala. Esimerkiksi ymmärrystä oman perheen kustannuksista ei yleensä ole.

Talouden perusteita tulisi käydä läpi myös kodeissa.

– Taloustaidot ja tapa käyttää rahaa periytyvät vahvasti. Olemme vain aika huonoja puhumaan kotona rahasta lastemme kanssa, sanoo opettajien talouskoulutuksen asiantuntija Eija Seppänen viestintätalo Talous ja nuoret TATista.

Päivi Parkkosen mukaan nuoret ovat hyvin erilaisia. Hän kertoo lukiolaisesta, joka talousuutisia lukiessaan harmitteli, miksi hänellä ei ole kyseisen yrityksen osakkeita sijoitussalkussaan.

– Joillakin taas menevät korvat lukkoon heti, kun ryhdytään puhumaan talousasioista. Opetuksen pitäisi tarjota kaikille jotain uutta, Parkkonen kertoo.

Ymmärrystä oman perheen kustannuksista ei yleensä ole. Päivi Parkkonen

Kurittu ja Rintanen kertovat omien talousasioidensa olevan kunnossa. Rahaa kuluu lähinnä kavereiden kanssa oleskellessa, esimerkiksi kun käydään syömässä tai ostetaan energiajuomia.

Kuritulla rahaa kuluu myös skootterin bensaan. Rintasella on oma hevonen, joka on opettanut vastuuta rahankäytöstä.

Nuorten mielestä talousasioiden ymmärtäminen on yksilöllistä.

– Jotkut ovat tottuneet saamaan aina kaiken, jolloin talousasiat eivät ole aina selkeitä, Rintanen pohtii.

Jos omaan talouteen liittyvät asiat ovat vieraita, nuori voi helposti ajautua tilanteeseen, ettei enää hallitse raha-asioitaan.

– Näin myös muu elämänhallinta ajautuu ongelmiin, Eija Seppänen kertoo.

Rintasen tai Kuritun lähipiirissä ei ole ollut talousvaikeuksissa olevia. Kumpikaan ei tosin tiedä, mihin rahaongelmiin joutuneen kaverin voisi ohjata.

– Tiedämme kuitenkin, ettei talousvaikeuksissa oleva ole mitenkään huonompi ihminen, Kurittu toteaa.

Yhteiskuntaopin opettaja Päivi Parkkonen on huomannut, että monilla oppilailla taloustaidot eivät ole kovin hyvät. Kuva: Jussi lopperi

Kun nuori täyttää 18 vuotta, vastuun ottaminen omista raha-asioista korostuu. Menot pitäisi osata panna tärkeysjärjestykseen ja sopeuttaa kulutus käytössä oleviin tuloihin.

18-vuotias voi myös tehdä itsenäisesti sopimuksia, kuten avata puhelinliittymän tai pankkitilin.

– Siinä vaiheessa voi mennä sekaisin, kun menoja alkaakin olla mutta tuloja sen sijaan ei. Nuori saattaa huomata, etteivät rahat riitäkään laskujen maksamiseen, sanoo Tarkkafyrkka-hanketta vetävä Heikki Ruponen Suomen Asiakastiedosta.

Kurittua ja Rintasta ensi vuonna siintävä täysi-ikäisyys ei huoleta. Molemmat tietävät, että voivat turvautua vanhempiinsa, jos mieleen nousee kysymyksiä.

– Jos jatkan samaan malliin, niin pärjään hyvin. Mutta varmasti omat menot pitää budjetoida nykyistä tarkemmin, Kurittu pohtii.

Nuoret ovat kiinnostuneita talousasioista. Viime vuonna julkaistun Nuorten talousosaaminen -tutkimuksen mukaan kuitenkin ainoastaan viidennes nuorista kokee saavansa koulusta riittävät valmiudet talousosaamiseen.

Koulun tehtävänä on tarjota koko ikäluokalle perustiedot ja -taidot taloudesta.

– Koulussa on mahdollista tukea myös niitä nuoria, joiden koti ja perhe eivät pysty tarjoamaan tukea tai apua talousasioissa, Uusitalo kertoo.

Talousasioiden opetuksen sisältöön vaikuttavat kuitenkin opettajan osaaminen ja kiinnostus aihetta kohtaan.

Taloustaitoja kehittävän tiedon pitäisi myös olla helposti saatavilla. Uusitalon mukaan opetusmateriaali ei ole aina sopivaa nuorille, eikä sitä tarjota nuorten käyttämissä kanavissa.

Myös ajoitus on tärkeää.

– Ovatko tieto ja välineet nuorten ulottuvilla silloin, kun asia on ajankohtainen ja kiinnostava nuorelle? Uusitalo kysyy.

Kuva: Juha Rika

Opettajien talouskoulutuksen asiantuntijan Eija Seppäsen mukaan talouskasvatus tulisi aloittaa aikaisin, sillä asenteita rahaan omaksutaan pienestä pitäen. Monella ekaluokkalaisella on jo kokemuksia itsenäisestä rahankäytöstä.

– Koulutien aloittavat lapset ovat uteliaita, herkkiä ja vastaanottavaisia. Moni on saanut ensimmäisen kännykkänsä, ja aika moni saa myös pientä viikkorahaa. Myös pankkikortin saa jo 7-vuotiaalle.

Opettajien mukaan alkuopetukseen sopivaa opetusmateriaaliakaan ei ole juuri saatavilla.

Luottotietoyhtiö Suomen Asiakastiedon Tarkkafyrkka-kampanja on järjestänyt useita vuosia nuorten talouskasvatusta. Tavoitteena on taloustietojen opettamisen lisäksi ennaltaehkäistä talousvaikeuksia.

Tänä vuonna Tarkkafyrkka keskittyy erityisesti jakamaan perustietoa luottotiedoista ja maksuhäiriömerkinnöistä. Lisäksi työpajoissa pureudutaan rahankäyttöön ja rahahuoliin liittyviin tunteisiin.

– Pohdimme nuorten kanssa, kuinka ihanalta uusien tavaroiden ostaminen tuntuu mutta kuinka vaikeaa toisaalta on puhua rahahuolista, kertoo asiakkuuspäällikkö Katja Mannerström Nuorten Akatemiasta.

Lue myös: Isojakin elatuslahjoja voi antaa tietyin ehdoin verotta – edes sukulaisuussuhdetta ei tarvita
Lue myös: Isojakin elatuslahjoja voi antaa tietyin ehdoin verotta – edes sukulaisuussuhdetta ei tarvita
Susanna Vilpponen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi