Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Luonto

Luonnossa liikkuminen alentaa stressiä, vaikuttaa luuston vahvuuteen ja virkistää

Jo vartti ulkoilua päivittäin vaikuttaa myönteisesti terveyteen. Kuvassa ulkoilijoita Heinolan Kurpanrannassa viime syksynä. Kuva: Katja Luoma

Kun menee metsään, aistit terästyvät.

– Ehkä liikaakin, jos alkaa ajatella metsässä karhuja, puutarhatieteen dosentti, vanhempi tutkija Erja Rappe naurahtaa.

Silti hän lähettäisi kaikki ihmiset metsään – tai ainakin ulos.

– Antaisivat silmän levätä ympäröivässä luonnossa – pysähtyisivät tarkkailemaan sitä. Itselleni luonnossa liikkuminen ja puutarhanhoito ovat elinehtoja. Puutarhanhoito on minulle myös tapa olla luova.

Monimuotoisella ympäristöllä, luonnolla ja puutarhalla on lukuisia hyvää oloa tuovia vaikutuksia.

Lue myös: Käytettyjen levyjen kaupassa hyvää musiikkia saattaa saada halvalla ja huono voi olla kallista
 

Stressihormoni kortisolin pitoisuus on luonnossa oltaessa alempi kuin rakennetussa ympäristössä. Ihminen on luonnossa siis rentoutuneempi ja rauhallisempi.

Luonnonvalo on tärkeää silmälle, aineenvaihdunnalle ja hormonitoiminnalle. Sisällä olemme usein muuttumattomassa ympäristössä ja huonossa ilmassa.

– Ulkona olosuhteet muuttuvat. On erilaisia lämpötiloja, tuoksuja ja valon vaihtelua. Ilma on raikkaampaa kuin sisällä.

D-vitamiinisynteesi tapahtuu vain auringonvalossa. Se taas vahvistaa luustoa ja immuunipuolustusta. Valo vaikuttaa serotoniini-melatoniinin aineenvaihduntaan. Aamulla ulkona on sinistä valoa, silloin kannattaa käydä ulkona virkistymässä. Älylaitteiden sinistä valoa taas kannattaa välttää ilta-aikaan, jotta nukahtaminen onnistuu paremmin.

Eri ikäisille erilaisia vaikutuksia

Luonto tekee hyvää kaikille ihmisille, kaikille ikäryhmille. Työikäiset ihmiset ovat usein paljon sisällä, joten ulkoilu saattaa jäädä vähiin.

Lapsille ulkoilu on tärkeää muun muassa immuunipuolustuksen kehittymisen vuoksi. Lapset myös liikkuvat luonnostaan monipuolisesti ja tekevät ulkona monenlaista, jolloin koordinaatio ja tasapaino kehittyvät.

Ikäihmisillä luonnossa oleilu kompensoi monin tavoin ikääntymisen muutoksia, kuten tarkkaavaisuuden ja stressin sietokyvyn heikkenemistä. Ulkona on helppo olla.

– Luonnossa on paljon mukavaa aistittavaa, eikä siellä joudu pinnistelemään ympäristötiedon ymmärtämiseksi. Rauhallinen luontoympäristö on myös muistisairaille sopiva, Erja Rappe sanoo.

Myös puutarhassa aistit saavat monipuolisesti informaatiota: kaunista katseltavaa, tuoksuja, kosketusta ja makuja.

Milja Kungas
milja.kungas@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X