Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Luonto

Luonnonvesissä uidessa turvallisuus on kaiken a ja o – lue asiantuntijan vinkit turvalliseen avovesissä uimiseen

Luonnonvesissä uidessa rantoihin, reittiin, veteen ja veneväyliin on tutustuttava ennalta, neuvoo Suomen Uimaliiton avovesiuimarin muistilista. Kuva: Colourbox

Saunasta järveen ja takaisin saunaan – siinäpä monelle kesämökkiläiselle rentouttava pikku iltalenkki. Luonnonvesissä uiminen voi tarkoittaa rentouttavan pulahduksen lisäksi kuitenkin ahkerampaakin kuntoilua.

Viileään veteen on yhdistetty pitkä lista terveysvaikutuksia: Suomen Uimaliiton mukaan viileässä vedessä uiminen vilkastaa verenkiertoa ja hormonitoimintaa ja kasvattaa kylmänsietokykyä. Viileä vesi on yhdistetty myös painonhallintaan, sillä se tarkoittaa uimarille suurempaa energiankulutusta.

Pyysimme vinkkejä luonnonvesissä uimiseen avovesiuinnin asiantuntijalta, uintiyrittäjä Päivi Pälvimäeltä.

Älä ui yksin

Avovesiuinti tarkoittaa nimenomaan luonnonvesissä uimista.

– Altaassa uiminen on vähän kuin tekniset lenkkarit jalassa juokseminen. Avovesiuinti on siihen verrattuna paljain jaloin menoa ja vaatii varovaisuutta, Pälvimäki kuvailee.

Pälvimäki neuvoo ottamaan luonnonvesissä huomioon kolme asiaa: sääolot, tuulensuunnan ja veden lämpötilan. Oma kunto ja uimataito pitää tiedostaa realistisesti, ja erityisesti aloittelijan nyrkkisääntö on uida aina rannan suuntaisesti. Oikeanlainen hengitys, uima-asento ja -tekniikkakin ovat tärkeitä.

– On hyvä uida jonkun kanssa. Lähistöllä voi olla joku sup-laudalla, kajakissa tai soutuveneessä. Se luo uimarille rentoutta, ja silloin on turvallisempi olla, Pälvimäki sanoo.

Turvallisuus onkin kaiken a ja o, sillä suomalaisia hukkuu uintireissuilla joka kesä.

Poiju näyttää uimarin

Pälvimäen mukaan matalassa vedessä harrastuksen aloittelijakin voi harjoitella uintitekniikkaa paremmaksi ja totutella avoveteen.

– Pidempi uinti vaatii jo kohtalaista uintitekniikkaa ja varmuutta omasta kunnosta. Kannattaa kokeilla ja harjoitella itselle sopivaa matkan pituutta eri lämpötiloissa rannan suuntaisesti tutussa uimapaikassa uimarinpoijua käyttäen, hän neuvoo.

Lue myös: "Varo, siellä on pyörteitä, jotka imaisevat sinut!" - Huhu Mytäjäisten vaarallisuudesta elää sinnikkäästi
 

Varusteita, kuten märkäpukuja, on myös harrastajille tarjolla. Pälvimäen mukaan uimarinpoijujen suosio on lisääntynyt viime vuosina. Poiju on vyötärölle kiinnitettävä pussi, joka ei vastaa pelastusliiviä, mutta tarvittaessa sen päällä voi kellua. Sen tarkoitus on, että uimari näkyy hyvin esimerkiksi veneilijöille.

– Sitä voi käyttää myös mökkirannassa, Pälvimäki sanoo.

"Itsensä voittamisen tunnetta"

Pälvimäellä itsellään on myös pitkä kokemus avovesiuinnista.

– Luontokokemus veden pinnan rajalta ja alta antaa perspektiiviä. Lähellä on vesilintuja ja kaloja. Avovesiuinti antaa myös itsensä voittamisen tunnetta, sillä moni pelkää vesikasvien kosketusta ja savista vettä. Se opettaa myös vastuunottoa omasta turvallisuudesta, Pälvimäki kuvailee.

Uimisen lisäksi luonnonvesissä voi harrastaa myös vesijuoksua. Siinäkin on muistettava juosta ystävän kanssa ja rannan suuntaisesti.

Kaksi kolmesta on uimataitoinen

Vuonna 2011 tehdyn tutkimuksen mukaan noin joka kolmas suomalaisaikuinen ei ole uimataitoinen. Uimataito määritellään niin, että veteen putoamisen jälkeen ihminen pystyy uimaan yhtäjaksoisesti 200 metriä, 50 metriä siitä selällään.

Suomen Uimaliiton mukaan avovesiuintiharrastukseen on hyvä tutustua kurssilla tai kokeneen avovesiuimarin kanssa.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi