Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Alkolukkovalmius on pian pakollinen uusissa henkilöautoissa

Henna Virkkusen mukaan asetus alkolukoista olisi myös saattanut kääntyä sitovammaksi.

Alkolukko Kuva: Ari Peltonen

Euroopan unionin toimielimissä viime talvena valmisteltu esitys pakollisesta alkolukkovalmiudesta uusissa henkilöautoissa etenee. Myös Euroopan neuvosto on nyt hyväksynyt alkolukot osaksi samaa liikenneturvallisuuden pakettia, johon jo kuuluvat esimerkiksi pakolliset nopeusrajoittimet.

EU.n tavoittena on saada asetus voimaan vuonna 2022.

EU-tasolla siis velvoitetaan, että asennuksen on oltava mahdollista kaikissa uusissa ajoneuvoissa. Jäsenmaat saavat itse päättää velvoittavatko myös alkolukkoa. Henna Virkkunen

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston (European Transport Safety Council) tiedotteessa määritellään alkolukkovalmius seuraavasti: ”Vuodesta 2022 Euroopassa myytävissä uusien autojen mallisarjoissa tulee olla johtosarjat ja liitännät, jotka mahdollistavat alkolukon käytön autossa välittömästi, jos esimerkiksi viranomaiset sitä vaativat”.

Ilmaus alkolukkovalmius tarkoittaa siis, että autossa pitää olla valmiina suhteellisen monimutkaiset johdotukset, liiketunnistimet ja kytkentävalmius alkolukon piuhalle.

Volvossa alkolukkovalmius lisävarusteena

Turvallisuuden edelläkävijä Volvo on jo jonkin aikaa myynyt autoihinsa lisävarusteena niin sanottua alkolukon esivalmisteluyksikköä, jonka avulla alkolukon voi integroida auton toimintojen kanssa. Alkolukon ohjeet ja ilmoitukset näkyvät Volvoissa auton päänäytössä. Tiedoissa muun muassa ilmoitetaan, kun kuljettajan on tehtävä puhalluskoe ennen moottorin käynnistämistä.

– Järjestelmä on melko työläs asentaa, koska auton lattialle on vedettävä paljon johtoja ja tietenkin on asennettava asianmukainen ohjelmisto takaamaan järjestelmän toiminta. Kaikki tuo on kuitenkin selvästi helpompi tehdä tehtaalla auton valmistusvaiheessa kuin jälkiasennuksena. Alkolukkovalmiuden vuoksi autoon ei tarvitse tehdä muita teknisiä muutoksia, sanoo Petri Salo Volvo Cars Finland Oy:stä.

Salo ei halua arvioida, mitä alkolukkovalmiuden askarteleminen autoon maksaa.

Yrittäjä Marko Hienola pitää tehtaalta lähtevien uusien autojen alkolukkovalmiutta hyvänä tapana edistää liikenneturvallisuutta. Hienolan mukaan alkolukon asentaminen jälkiasenteisena on suuri työ. Kuva: Timo Nieminen

Yrittäjä Marko Hienola Mittarihuolto Hienola Oy:stä ei myöskään halua lähteä arvioimaan operaation hintaa, jos se tehdään auton valmistusvaiheessa.

– Meidän yrityksessämme alkolukkovalmiuden ja itse alkolukon asentaminen jälkiasenteisena maksaa noin 1 800 euroa. Työn määrä on tietenkin siinä vaiheessa paljon isompi, sillä autossa pitää ensin purkaa paljon pois asennuksen tieltä, sanoo Hienola.

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) kertoo, että alkolukkovalmius olisi saattanut kääntyä myös alkolukkopakoksi.

–  Parlamentin pääneuvottelijan mukaan neuvottelussa mietittiin myös alkolukkopakkoa, mutta koska alkolukkoja on erilaisia, jäsenmaita ei haluttu liiaksi sitoa tähän. EU-tasolla siis velvoitetaan, että asennuksen on oltava mahdollista kaikissa uusissa ajoneuvoissa, jäsenmaat saavat itse päättää velvoittavatko myös alkolukkoa, sanoo Virkkunen.

Samaan aikaan alkolukkovalmiuden kanssa kaikkiin uusiin autoihin edellytetään asennettavaksi esimerkiksi kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistin, hätäjarrutuksen merkkivalo, peruutustutka sekä onnettomuustietotallennin.

– Pidän tätä lainsäädäntöä hyvänä. Liikenneturvallisuudessa on paljon tehtävää, ja siinä kannattaa hyödyntää uutta teknologiaa, toteaa Virkkunen.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi