Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Orimattilassa kohta yksi harvoista maakunnan riippumatttomista katsastusasemista – A-katsastuksella jo toiset yt:t vuoden sisällä, K1 Katsastus laajentaa

Autoliitto näkee uudessa katsastuslaissa paljon hyvää ja kehottaa pohtimaan vanhempienkin autojen katsastusvälin harventamista.

K1-ketjun katsastaja Iiro Lehtinen Lahden Launeen katsastusasemalla tutki torstaina, että auton alustassa on kaikki kunnossa. Lehtisen työpäivä oli kiireinen, asiakkaita tuli oven taa tasaisena virtana. Kuva: Juha Peurala

Asiakkaat maksavat palkan, joten hyvä asiakaspalvelu on se, jolla erotumme joukosta ja pysymme pystyssä, sanoo yrittäjä Juha Mäkelä Orimattilan Kantrikatsastuksesta.

Katsastushaku.fin perusteella Päijät-Hämeessä on 18 katsastusasemaa, ja melkein kaikki kuuluvat ketjuun. Orimattilan Kantrikatsastus on yksi harvoja maakunnan ketjuun kuulumattomia katsastusasemia. Kantrikatsastuksen perustivat kolmisen vuotta sitten Juha Mäkelä, Mika Rajakari ja Lahden Rock Katsastuksesta tuttu Antti Ojala. Nyt osakkaina ovat enää Mäkelä ja Rajakari, jotka pyörittävät myös niin ikään itsenäistä Mäntsälän autokatsastusta.

– Orimattilassa meitä on yksi mies ja sihteeri, Mäntsälässä on sitten enemmän väkeä ja vuosien aikana vakiintunut asiakaskunta. Mutta Päijät-Hämeessä ei taida enää muita riippumattomia katsastajia olla kuin me, Mäkelä sanoo.

Hän kertoo uuden katsastuslain tiputtaneen yrityksen liikevoittoa 20 prosenttia. Katsastusmäärät ovat selvästi laskeneet. Mäkelän mukaan osa kollegoista kärsii "väsymyksestä alaa kohtaan". Tällä hän tarkoittaa väsymistä työmäärän arvaamattomuuteen, lisääntyneisiin paperitöihin ja alaa koskevaan tiukkaan lainsäädäntöön, joka kohtelee samalla tavalla niin ketjuja kuin yhden miehen yrityksiä.

Mäkelä myöntää olevansa itsekin huolestunut. Tulevaisuudesta on vaikea sanoa mitään varmaa.

– Olen aika varma siitä, että olen alalla vielä viiden vuoden kuluttua. Mutta tulevaisuuden suuntaus tuntuisi olevan se, että katsastuksissa siirrytään korjaamokatsastuksiin.

Lahdessa vuodesta 2015 toiminut Rock Katsastus on sekin ei-ketjuun kuuluva katsastuspaikka, mutta yritys sulkee ovensa marraskuun viimeisenä päivänä yrittäjä Antti Ojalan siirtyessä muihin tehtäviin.

Katsastaja Iiro Lehtinen tarkasti renkaan ripustusta K1-ketjun asemalla Launeen Lahdessa. Tällä Volvo S60 -dieselajoneuvolla on ajettu jo yli 520 000 kilometriä, ja se läpäisi katsastuksen pienellä korjauskehotuksella. Kuva: Juha Peurala

A-katsastus käynnisti marraskuussa jo toiset yt-neuvottelut vuoden sisällä. Edelliset yt-neuvottelut käytiin loppukeväästä. Nyt menossa olevien yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on 275 henkilöä. Työnantajan alustavan arvion mukaan työvoiman vähennystarve vastaa enintään 85 henkilötyövuotta.

– Keväällä 2019 tehdyillä sopeutumis- ja tehostamistoimenpiteillä oli joitain henkilöstövaikutuksia Päijät-Hämeen alueella, mutta asemaverkostomme osalta ei tehty muutoksia. Nyt meneillä olevien neuvotteluiden osalta en voi ottaa kantaa mahdollisten toimenpiteiden vaikutuksista minkään alueen tai paikkakunnan suhteen, kertoo A-Katsastus oy:n ja Yksityiset K-Asemat oy:n toimitusjohtaja Petri Haikola.

A-Katsastuksella on neljä liikettä Lahdessa, sekä yksi Hollolassa, Heinolassa ja Orimattilassa. Yhteistoimintaneuvottelut eivät koske kuljettajantutkinto- ja lupa-asioita hoitavaa Ajovarmaa, katsastuksen tukitoimintoja eikä Veholta siirtynyttä katsastusliiketoimintaa.

Volvo S60:n omistaja, lahtelainen Mauno Välimaa seurasi, kun katsastaja Iiro Lehtinen tutki hänen autoaan Launeen K1-asemalla torstaina. "Minulla on käynyt todella hyvä tuuri tämän auton kanssa. Yli puoli miljoonaa kilometriä, ja yhä vain moottori pelittää ilman ongelmia", Välimaa sanoo. Kuva: Juha Peurala

Myös K1 Katsastus käynnisti yt:t viime keväänä. Ketjulla on Lahdessa kaksi toimipistettä, Renkomäellä ja Launeella. Kivistönmäen toimipiste Lahdessa sulkeutui toukokuun lopulla, mutta maajohtaja Per V. Rasmussen sanoo, että sulkeminen ei johtunut yt-neuvotteluista.

– Tilojen vuokranantaja irtisanoi vuokrasopimuksemme, mutta tietysti se myös vähensi muiden toimenpiteiden tarvetta yt-neuvottelujen aikana. Onneksi työntekijämme löysivät uudet työpaikat jo ennen aseman sulkemista. Etsimme edelleen sopivaa uutta katsastusasemaa Lahden alueelta, kuten koko Suomessa.

V. Rasmussen kertoo, että Kivistönmäen aseman sulkeminen laski K1 Katsastuksen markkinaosuutta Lahden alueella arviolta noin 5 prosenttia eli noin 400 katsastuksella kuukaudessa. Launeen ja Renkomäen katsastusasemilla ei ole näkynyt katsastuslakimuutoksen aiheuttamaa laskua, joten "iloksemme Kivistönmäen asiakkaat näyttävät siirtyneen muille K1-katsastusasemille".

Sen sijaan kaikilla Lahden alueen K1-asemilla tehtyjen katsastusten määrä on laskenut viime vuoden luvuista tarkasteluvälillä tammi–lokakuu. V. Rasmussenin mukaan puhutaan noin 8,8 prosentin pudotuksesta.

– Lahden alueella kilpailu katsastusmarkkinoilla on kovaa, mikä näkyy asiakkaille edullisena hintatasona.

Ketjulla ei ole suunnitteilla uusia yt-neuvotteluja katsastuslakiuudistuksen vaikutusten vuoksi. Ensi vuoden alussa avataan uudet katsastusasemat Hyvinkäällä, Iisalmessa ja Uudessakaupungissa. Tänä syksynä uusimmat ketjun asemat ovat Espoon Koskelon ja Helsingin Pasilan K1-katsastusasemat.

Lahden Launeen K1-asemalla torstaina töitä paiskinut Iiro Lehtinen on opinnäytetyötä vajaa insinööri. Hän on työskennellyt katsastajana hieman yli vuoden päivät. Kuva: Juha Peurala

Autoliitto on lähtökohtaisesti tyytyväinen viime vuonna tehtyyn katsastuslain uudistukseen. Liiton kannan mukaan se on lisännyt kilpailua, vähentänyt autoilijoiden kustannuksia, mahdollistanut katsastuspalveluiden joustavamman saatavuuden ja itselle sopivan katsastusajankohdan valinnan.

Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen mukaan on olennaista muistaa, että katsastuslainsäädännön tarkoituksena ei saa olla elinkeinonharjoittajien bisneksen turvaaminen vaan ajoneuvojen toiminnan varmistaminen liikenneturvallisuuden ja ympäristövaatimusten osalta

– Määräaikaiskatsastusten hylkäysprosenttien perusteella autojen laatu on selvästi parantunut. Näin ollen katsastusvälien harventaminen oli vähintäänkin perusteltua. Mikäli jossakin tietyssä uudehkossa automallissa on havaittavissa selkeä valmistusvirhe tai laatupoikkeama, kuuluu ongelman korjaaminen valmistajan vastuulle ja se tulee hoitaa takaisinkutsulla – ei katsastuksessa hylkäämällä, Vesalainen sanoo.

Vesalaisen mielestä jatkossa on tärkeää seurata myös yli 10 vuotta vanhojen autojen katsastustuloksia. Mikäli näyttää siltä, ettei niiden kunto tai laatu edellytä nykyistä kerran vuodessa katsastamista, "on katsastusvälin harventamista syytä pohtia uudelleen niidenkin osalta".

– Katsastustoiminnan kehittämisessä on tärkeää kiinnittää huomiota myös laatuun. Toiminnan tulisi olla laadukasta ja tasalaatuista siitä riippumatta, millä asemalla tai paikkakunnalla autonsa katsastaa.

Uudet, enintään 10 vuotta vanhat henkilö-, paketti- ja erikoisautot sekä raskaat nelipyörät on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Yli 10 vuotta vanhat autot pitää edelleen katsastaa kerran vuodessa.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi