Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Miksi esittelyautot hehkuvat väreissä, joita asiakas ei osta?

Mojiton vihreää autoa ei näe arkiliikenteessä.

Vihreä kieltämättä pukee koeajossa ollutta uutta Škoda Kamiqia, mutta ostajat valitsevat aivan muita värejä. Kuva: Timo Nieminen

Henkilöautojen värivalikoimat ovat viime vuosina laajentuneet. Autonvalmistajien sivuilta voi poimia mielikuvituksellisesti nimettyjä värisävyjä: on auringonlaskun oranssia, auringonnousun pronssia, mintun väriä, shokeeraavan vihreää ja mojiton vihreää.

Otetaanpa esimerkki. Škodan uuden Kamiq-mallin kotimaan ensikoeajoissa autotoimittajaa odottelee räväkän vihreä auto. Se on kieltämättä erikoinen. Arvatkaapa, kuinka suuri osuus koko maailmassa tammi-kesäkuussa 2019 myydyistä henkilöautoista on ollut vihreitä?

Vastaus on alle yksi prosentti. Lukema löytyy esimerkiksi maalifirma Axaltan vuotuisesta listauksesta.

BMW esitteli äskettäin X6-mallistaan version, jonka se sanoi olevan mustista mustin. Kyseessä oli pelkkä markkinointitemppu, sillä erikoismaali enemmän kuin tuplaisi auton hinnan. Kuva: BMW

Tänä vuonna ensirekisteröityjen henkilöautojen yleisin väri on valkoinen, jonka osuus on peräti 38 prosenttia. Lukemaa pönkittää valkoisen supersuosio eräissä väkiluvultaan suurissa maissa – ennen muuta Kiinassa (57 prosenttia).

Kakkonen maailmanlaajuisessa tilastossa on musta 19 prosentin osuudella. Mustan osuus on Axaltan raportin mukaan sitä korkeampi mitä hinnakkaammista autoista on kysymys. Jotkut asiat eivät siis muutu: edustusauton täytyy aina olla musta.

Arvatkaapa, kuinka suuri osuus koko maailmassa tammi-kesäkuussa 2019 myydyistä henkilöautoista on ollut vihreitä?

Kolmonen on harmaa, jonka on valinnut 13 prosenttia uuden henkilöauton ostajista. Harmaa on lievässä nousussa, mikä myös vihjaa siihen, ettei autovalinnoissa vuonna 2019 olla matkalla väri-ilottelun suuntaan.

Vuoden suhteellisesti suurin nousija on sininen, vaikka sen on valinnut vain 7 prosenttia ostajista.

Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla Suomessa ensirekisteröidyistä autoista 27,8 prosenttia oli valkoisia. Toiseksi eniten myytiin harmaita (20,6 %) ja kolmanneksi eniten mustia (15,4 %) autoja.

Harmaa on kuitenkin ykkönen kaikista Suomessa liikennekäytössä olevista autoista. Hieman yli viideosa autokannastamme on harmaita.

Oranssi Audi erottuu massasta ja maisemasta, mutta haluavatko ostajat autonsa erottuvan? Kuva: Audi

Mutta palataanpa siihen vihreään väriin. Autoliikkeen pihassa huomaan jälleen yhden kirkkaan vihreän esittelyauton. En malta olla piipahtamatta kaupan sisään ihan vain kysyäkseni, että mahtaako kyseistä automallia lähteä vihreänä asiakkaille paljonkin, kun se on poimittu esittelyautoksi.

– Rehellisesti sanottuna, eivät vihreät autot kiinnosta ainakaan meidän asiakkaitamme. Maahantuoja varmaankin on valinnut tuon esittely- ja koeajoautoksi, koska se erottuu autorivistöstä. Se on siis puhtaasti markkinointihenkinen valinta, tunnustaa autoliikkeen toimitusjohtaja.

Jos jotakuta kuitenkin kiinnostaa heleän vihreä auto, toimitusjohtaja antaa hänelle ilmaisen vinkin. Hinta voi muuttua roimasti, kun auto odottaa kuukausikaupalla ostajaansa.

– Emme me tuotakaan autoa voi maajantuojalle palauttaa, meidän omaisuuttamme se jo on. Todennäköisesti se myydään joskus tuntuvasti alennetulla hinnalla, hän myöntää.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi