Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Toyota Corolla innosti taas suomalaisiakin autoilijoita

Maailman eniten myyty automalli on uudistunut moderniksi menijäksi.

Toyota Corolla Sedan vuosimallia 2019 on 4,73 metriä pitkä ja 1,78 metriä leveä. Tavaratila vetää 472 litraa ja takaistuin kaadettuna 1055 itraa. Kuva: Mervi Varonen

Uudella Toyota Corollalla menee lujaa. Keväällä kauppoihin tullut Corolla oli ykkösenä syyskuussa ja kakkosena koko vuoden ensirekisteröintitilastossa. Toyotan maahantuonnista arvioidaan, että Corolla saattaa ajaa Škoda Octavian ohi Suomen suosituimmaksi henkilöautoksi.

– Uskomme Corollan myynnin jatkuvan tasaisen vahvana vuoden loppuun asti. Riittääkö se ykkössijaan jää nähtäväksi, mutta sen saavuttaminen ei ole Toyotalle itse tarkoitus, toteaa Toyota Auto Finland Oy:n tuotemarkkinointipäällikkö Tommi Lahtinen.

Corollaa myydään kolmella korimallilla. Eniten kaupaksi käy farmarimalli Touring Sports 65 prosentin osuudella, toisena on viisiovinen hatchback (20 prosenttia) ja perää pitää sedan (15 prosenttia).

Miksi sedan ei pärjää? Vieläkö vanha maine ”eläkeläisten autona” painaa, vaikka auto on täysin uudistunut moderniksi menijäksi?

Ostajat haluavat mukavaa ja taloudellista

Kävin koeajolla uuden karhealla Corolla sedanilla. Korin linjat ovat sutjakat, ei valittamista, mutta ei myöskään vautsivau.

Sedania saa vain hybridinä 1.8-litraisella 122 hevosvoiman moottorilla. Miksi ei ole tehokkaampaa vaihtoehtoa, kuten sisarmalleissa?

– Toyota ei tarjoa 2,0 hybridiä Corolla Sedaniin millään markkina-alueella. Corollan koko- ja hintaluokassa sedan-ostajien valtavirta painottaa mukavuutta ja taloudellisuutta, sanoo Lahtinen ja vinkkaa, että lisää tehoja löytyy Toyota Camry sedanista.

Toyotan niin sanottu itselataava hybriditekniikka on ajanut perinteisten polttomoottoreiden ohi. Koko Corolla-mallistosta hybridien osuus on 94 prosenttia myynnistä.

Style-tason beige osanahkaverhoilu näyttää ja tuntuu hyvältä. Kuva: Mervi Varonen

Takaisin Corollan rattiin. Nautin hybridin hiljaisesta ja lähes päästöttömästä menosta kaupungissa, kun auto kulkee paljon sähkön voimalla. On koukuttavaa seurata kojelaudan kulutuslukemia, jotka näyttävät, milloin ajan säästöliekillä ja milloin hörpsähtää bensaa. Maantiellä meno ei ole yhtä ihanaa, kun meteli nousee ja meno muuttuu peruskyydiksi, johon toki saa lisää puhtia sporttiasetuksilla.

Kaikissa Corolla-malleissa on vakiona Toyota safety sense -turvavarusteet. Sedanissa on neljä varustetasoa. Testiauto on toiseksi ylintä Style-tasoa, jossa on muista korimalleista poiketen vakiona muun muassa pysäköintitutkat ja takasivuistuimien lämmitys.

Sedan valmistetaan Turkin tehtaalla, muut korimallit Englannissa. Kaikki on rakennettu uudelle TNGA-pohjalevylle.

Sedanin hinta liikkuu 30 000 euron kieppeillä. Hyvin varusteltu ja luotettava auto antaa rahalle kelvollisen vastineen.

Kokeiltu

Toyota Corolla Sedan Hybrid Style

Moottori 1,8 hybrid bensiini e-CVT-vaihteistolla

Teho 122 hv (90kW)

Kiihtyvyys 0-100 km/h 11 s

Hiilidioksidipäästöt 111 g

Koeajoauton hinta lisävarusteineen 32 980 euroa, sedanit alkaen 27 218 euroa.

Mervi Varonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi