Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Porsche 911:n ratissa tuntuu kuin kuljettaja saisi Kimi Räikkösen kädet

Porsche 911:stä on tullut 56 vuoden aikana yksi maailman merkittävimmistä ja tunnetuimmista automalleista.

Kahdeksannen polven Porsche 911:n linjat ovat tyylikkäät. Yksityiskohtana ovenkahvat on nyt piilotettu osittain koriin – ne ponnahtavat esiin sähköisesti. Kuva: Veikko Huotari

Se tuntuu jotenkin alkuperäiseltä, vaikka onkin huippumodernia tekniikkaa. Tien tuntee tarkalleen, aivan millilleen. Stuttgartin hevonen ei hätkähdä, vaikka mutka jyrkkenee ja käännän ohjauspyörää vain kovempaa.

Kuin onnistuneen suorituksen kruunuksi survon lisää kaasua jo ennen mutkan oikenemista. Auto ei hermoile vähääkään, vaan syöksyy voimalla kohti seuraavaa, vielä jyrkempää mutkaa kapealla maaseutuasfaltilla.

Uuden Porsche 911:n ajettavuus ei todellakaan, varsinkaan näin nelivetoisena, tunnu siltä kuin vuosikymmeniä sitten, kuin vasaraa heitettäisiin varsi edellä. Nyt voi nauttia mielettömästä pidosta, keskittyä sporttiputkiston äänten kuunteluun.

Ilmassa soi herkullinen, tumman metallinen pakoääni. Se vieläpä kaikuu mukavasti peltomaisemassa, joka heräilee syksyisessä aamuauringossa.

Tämän on oltava pöljä päivä. Se hiihtäjien lanseeraama päivä, kun kaikki onnistuu. Kun kaikki on täydellistä.

Ensimmäinen 911 esiteltiin vuonna 1963

Hevosjalostuksella on pitkät perinteet siellä, mistä tämä ratsu on kotoisin. Saksalainen Stuttgartin kaupunki, vanhalla saksalla Stuotgarten eli hevossiittola, syntyi jo vuonna 950 hevostoiminnan ympärille. Perinne jäi kaupungin vaakunaan, jota myös Porsche käyttää logossaan.

Niille, jotka arvostavat auton äärettömän tasapainoista ajettavuutta, Porsche 911 on todella maukas paketti.

Paljon ehti kuitenkin vettä virrata kaupungin halkaisevassa Neckarjoessa ennen kuin Porsche esitteli ensimmäisen 911:n syksyllä 1963. Paljon sitä on ehtinyt mennä myös näissä 56 vuodessa, jolloin 911:stä on tullut yksi maailman merkittävimmistä ja tunnetuimmista automalleista.

Ratsu on siinä ajassa jalostunut roimasti, nyt on vuorossa mallin kahdeksas sukupolvi. Siitä esiteltiin ensin rivakammat Carrera S ja 4S, ja mallisto on nyt täydentynyt perus-Carreralla sekä avomalleilla.

Niitä kaikkein kovimpia malliversioita, kuten Turboa ja GT-malleja, odotellaan vielä.

Tosin turbomoottorit työntävät eteenpäin jo perusmallejakin. Ja nimenomaan työntävät, sillä 911:ssä on yhä uskollisesti kuusisylinterinen bokserimoottori takana, kuten jo silloin ennen. Takaveto kuuluu asiaan, vaihteistona on uusi kahdeksanvaihteinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti. Manuaaliaski on jo manan majoilla.

Takavedon vaihtoehtona on neliveto, kuten koeajoautossamme, kaksoisahdetussa ja 450-hevosvoimaisessa Carrera 4S:ssä. Sport Crono -paketin myötä auto repäisee sataseen 3,4 sekuntiin. Perus-Carrerassa heppoja on 385 ja kiihtyvyysarvo vajaan sekunnin huonompi. Eli ei sekään hidas ole, mutta silti.

Takanäkymää hallitsee vahva vaakalinja. Kaikkien 911-mallien takaosat ovat nyt yhä leveitä. Kuva: Veikko Huotari

Uuden sukupolven 911:n, mallinumeroltaan 992:n muotoilussa on kaikuja historiasta, sillä esimerkiksi konepellin pokkauksissa ja aukoissa on viitteitä mallin alkuaikoihin.

Auton etuosaa on levennetty runsaat neljä senttiä, ja kaikki mallit ovat nyt takaosastaan yhtä leveitä. Aiemminhan 911:n tehoversiot ovat olleet takapäästään perusmallia leveämpiä. Pyöränkaaret ovat leventyneet selvästi.

Takanäkymässä on ryhtiä ja keula näyttää nyt aiempaa pidemmältä. Ainakin omaan silmääni 992 onkin kauneimpia 911-sukupolvia pitkään aikaan.

Muutoksia on tehty myös alustaan ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. 911:een on nyt tullut erillinen wet mode, joka kytkettynä tunnistaa märän tienpinnan ja ottaa käyttöön tavallista turvallisuushakuisemmat ajoasetukset. Näillä tehoilla siitä voi olla iloa kovalla sateella.

Ohjausta ei tarvitse puristaa

Porsche 911 on kulkenut viime vuosina yhä enemmän kohti GT-henkistä pitkän matkan autoa kuin raakaa urheiluautoa, ja korin leveneminen palvelee toki maantieajon vakautta.

Porschen 992-sukupolven järisyttävin ominaisuus onkin ehkä juuri ajamisen helppous suhteessa suorituskykyyn: uusi 911 kulkee vakaasti uraisellakin tiellä, ohjausta ei tarvitse puristaa kämmenet turtana.

Samaan aikaan auto kuitenkin taittuu mutkiin todella tarkasti, ja näin nelivetoisena auto myös pysyy suunnassaan hieman varomattomallakin kaasunkäytöllä. Pito ja tietuntuma ovat erinomaisia, mutta samalla autolla jaksaisi ajaa pitkääkin matkaa.

Eturenkaat ovat 20-tuumaiset ja takatassut 21-tuumaiset, mutta vetelyä ei silti juuri esiinny ja rengasäänetkin ovat vielä urheiluautomittarein hallinnassa.

Kaikkiaan Porschen ajettavuus on urheiluautoksikin ei vain erinomainen vaan suorastaan hämmentävän hyvä.

Lisäjarruvalo on piilotettu tuuletusritilään. Kuva: Veikko Huotari

Koeajoautossa oli Sport Crono -paketti, joka nipistää satasen kiihtyvyysarvosta ne pari sekunnin kymmenystä. Mikä tärkeämpää, paketin myötä autoon tulee ajotilavalitsin, jolla saa säädettyä muun muassa pakoputkiston, jousituksen ja ohjauksen toimintaa sport- ja sport plus -ajotiloilla sekä itse maustaen.

Varustepaketti on mainio vaikkapa ratapäivää ajatellen, tai jos haluaa nauttia vähän vakiota räväkämmästä äänimaailmasta arkiajossakin.

Äänestä puheen ollen, voimaa 450-hevosvoimaisessa Carrera 4S:ssä on sopivasti ajettavuuteen nähden. Eli roimasti. Vaihteisto toimii sekä todella nopeasti että sulavasti, ja neliveto lähtee niin paikaltaan kuin ohituksiinkin hurjalla voimalla.

Näiden 911:n perusmoottorien, kaksoisahdettujen kuutosbokserien tehot ovat nousseet uudistuksessa, ja arjen suorituskyky on huikea. Veto jatkuu tasaisena alakierroksilta lähtien, ja 4000 kierroksen jälkeen sekä kuutoskoneen ääni että voima ovat melkeinpä koukuttavia.

Moottoriteknisesti ollaan historian äärellä, sillä 992:n moottori on vielä perinteistä polttomoottorimallia, luultavasti viimeistä kertaa. Porschen mukaan hybridi-911:ta suunnitellaan jo. Muutos saattaa tuottaa harrastajille samanlaisia huokauksia kuin aikanaan ilmajäähdytyksestä luovuttaessa.

Kuutosbokserin kulutuksella ei liene väliä monellekaan, mutta koeajolla se liikkui reippaassa ajossa 12 litran tuntumassa.

Porschen sisätilat ovat yksinkertaisen linjakkaat. Mittaristossa on palattu pyöreiden mittarien rivistöön. Auto käynnistetään yhä katkaisijasta ohjauspyörän vasemmalta puolen. Kuva: Veikko Huotari

Myös sisätiloissa on historiakaikuja, sillä 992:n kojelaudassa palataan nyt perinteiseen rinnakkaisten pyöreiden mittarien järjestelmään. Keskellä on suuri kierroslukumittari parhaaseen Porsche-tapaan.

Ajoasento on luonnollisesti erinomainen, mutta reunimmaiset mittarit jäävät varsin pahoin ohjauspyörän kehän taakse. Toisaalta niihin on sijoitettu toisarvoista tietoa.

Porschen kojelauta on muutoin huomattavan yksinkertainen ja selkeä. Nappeja on vähän ja monitoiminäyttö toimii hienosti. Moottori käynnistetään yhä ohjauspyörän vasemmalta puolen, kuinkas muuten.

Auto on periaatteessa 2+2-paikkainen, mutta takaistuin on lähinnä kauppakasseja tai pieniä lapsia varten – pienellä aikuisellakin tekisi siellä jo tiukkaa. 911:n sporttipenkit ovat erinomaiset, joten ne kannattaa rastia lisävarustelistalta mukaan autoon.

Etupellin alle jää hieman tavaratilaa. Ruuma on syvä, 132-litrainen potero, jonne mahtuu pari pientä matkalaukkua. Juuri sen verran, mitä tarvitaan kahden ihmisen siirtymään hotellien välillä.

Konepellin ohuessa pokkauksessa on viite 911:n ensimmäiseen mallisarjaan. Kuva: Veikko Huotari

Porsche 911 on todella hieno auto. Voimaa on, mutta olennaisinta kahdeksannen polven 911:ssä on huikea ajettavuus ja hallittavuus. Alusta toimii jopa niin hyvin, että mutkatiellä tavallinenkin kuljettaja tuntee saavansa Kimi Räikkösen kädet.

Mutkiin voi mennä huomattavan kovaa, mutta niistä päästään myös kunnialla ulos. Porschella onkin uskomattoman helppoa pitää yllä melkoisia nopeuksia, se käy kuin huomaamatta, ja auto tuntuu auttavan kuljettajaa tukalissa paikoissa runsaasti.

Toisen stuttgartilaismerkin, Mercedeksen AMG-malleista löytyy ehkä raisumpia pakoääniä ja Italiasta suurempaa ajamisen ja muotoilun draamaa, mutta niille, jotka arvostavat auton äärettömän tasapainoista ajettavuutta, Porsche 911 on todella maukas paketti.

Lue myös: Muistatko Kuplavolkkarin historian? Tai vedessäkin kulkeneen Amphicar-auton? Listasimme autoilun historian hittejä ja huteja
 

Aurinko alkaa kääntyä iltavaloiksi, kun hipaisen vielä hieman kaasua ennen kääntämistä viimeisen kerran moottoritien ramppiin ennen testin päättymistä.

Uusi 911 on säväyttänyt, ja vasta kilometriä ennen autoliikkeen pihaa huomaan, etten ole kuunnellut radiota lainkaan.

On ollut parempaa kuunneltavaa: bokserin murinaa, imu- ja pakoääniä, turbon ujellusta. Sitä autoista kiinnostuneiden ikivihreää metallimusiikkia. Täydellisen päivän ääniä.

Tekniset tiedot

Porsche 911 Carrera 4S PDK

Teho kW (hv)/kierr: 331 (450)/6 500

Vääntö Nm/kierr: 530/2 300–5 000

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 3,6 sekuntia (Sport Crono -paketilla 0–100 km/h 3,4 sekuntia, 0–200 km/h 12,4 s)

Huippunopeus: 306 km/h

Kulutus yhdistetty: 11,3 litraa/100 km

Hiilidioksidipäästöt: 237 g/km

Hinta: 206 844 euroa.

Veikko Huotari
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi