Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Audi A4 päivittyi roimasti edukseen

Laadukas viimeistely ja hyvä suunnittelu huokuvat kaikessa.

Audi A4 ei ole koskaan varsinaisesti elämöinyt muotoilullaan. Tuorein päivitys on kuitenkin tuonut ulkonäköön jopa rohkeutta. Kuva: Timo Nieminen

Tämän uudistuksen tärkeys on helppo aistia. Kun Audi on suunnitellut A4:n viidennen sukupolven kasvojenkohotusta, yhtään mutteria ei ole jätetty kääntämättä. A4 on valmistajansa tärkein mallisarja, suorastaan ikisuosikki.

Siksi on vähän huvittavaakin, että uusiutuneen A4-sedanin ensimmäisten esiintymisten jälkeen monet autointoilijat totesivat päivitetyn version näyttävän täysin samalta kuin edeltäjänsä.

Todellisuudessa autossa on paljon uutta – myös ulkomuodoissa.

Audi on onnistunut päivityksessä erittäin hyvin. Ja jos sattuu painimaan samassa sarjassa esimerkiksi BMW:n 3-sarjan, Volvo S60:n, Mercedes-Benzin C-sarjan ja Lexus IS:n kanssa, on tietysti pakko onnistuakin.

Sisätilojen viimeistely ja hyvä suunnittelu vievät Audin A4-mallin luokkansa kärkeen. Kuva: Timo Nieminen

Kun istahtaa Audi A4:n kuljettajan pukille, mallin suosion ydin paljastuu heti. Laadukkuus ja hyvä suunnittelu huokuvat kaikessa. Kukaan ei voi ylen määrin kritisoida vaikkapa Bemareiden ja Mersujen viimeistelyä, mutta A4 menee edelleen kilpailijoidensa edellä.

A4:n sisätilat ovat loistavat. Sähkösäätöisille etuistuimille on helppo kulkea leveän oviaukon ja miellyttävän penkkien korkeuden ansiosta. Pääntilaa ja jalkatilaa on erinomaisesti, eikä ajoasennon säätämisessä ole ongelmia. Kuljettajalle on helposti käytettäviä pikkulokeroita niin kahvimukille kuin isommalle juomapullollekin.

Takapenkin laitapaikoilla istuu pitkä matkustajakin mukavasti, kun tilaa on niin jaloille, hartioille kuin päällekin. Pitkä keskikonsoli ja kardaanitunneli syövät keskipenkin mukavuutta, mutta siinäkin pärjää.

Kojelauta on pelkistetyn toimiva. Digitaalinen mittaristo on teräväpiirtoinen ja sen seuraamiseen tottuu nopeasti.

Yllätys on, ettei navigaattori puhu suomea. Yleensä Volkswagen-konserni tuo uudet toiminnot ensin Audiin. Nyt on tehty toisin: Volkswagen Passatissa on suomenkielinen navigaattori, hehkeämmän brändin Audissa ei.

Leveät ovet tekevät autoon ja autosta ulos liikkumisen helpoksi. Kuva: Timo Nieminen

Uusiutuneen A4:n moottorivalikoima on lavea ja kilpailukykyinen. Kolme diesel- ja kolme bensiinimoottoria takaavat jokaiselle ostajalle käteen ja lompakkoon sopivan tehoversion. Kaikki moottorit ovat ahdettuja. Jos perusmoottorit eivät riitä, tarjolla on 347-hevosvoimainen S4-malli, jonka V6-moottori loihtii 700 newtonmetrin superväännön.

Keskipaikkaa lukuun ottamatta takatilat ovat loistavat. Kuva: Timo Nieminen

Koeajossa on teknisiltä arvoiltaan hillitympi, 190-hevosvoimainen kahden litran dieselmoottori. Se paljastuu iloiseksi yllätykseksi ennen muuta sitkeän vääntönsä ansiosta. Maksimivääntö on apuna laajalla kierrosalueella, joten eteneminen on kaikissa oloissa vaivatonta. Moottoritienopeuksissa nelivedon meno on tasaista ja hiljaista. Audin TDI todistaa taas kerran, että diesel on voimanlähteenä kaikkea muuta kuin valmis hautaan.

Ajomukavuudessa Audi A4 ei ole luokkansa kärkeä, mutta ei mikään epäonnistujakaan. Urheilullinen alusta selviytyy ryppyisestä syystiestöstä hyvin, ja automaattivaihteisto toimii huomaamattoman luontevasti.

Kuljettajan istuimelta näkyvyys eteen ja etuviistoon on esteetön, mutta taakse heikohko.

Audin vuosi Suomessa on ollut nihkeä. Uusi A4 saattaa tuoda myötätuulta myyntilukuihin, sillä päivitys kieltämättä toimii.

Koeajossa ollut Business Advanced -varusteltu nelivetodiesel maksaa 55 500 euroa. Hintaan sisältyy kaikenlaista LED-valoista urheiluistuimiin.

A4:n hinnat sedanina alkavat 38 531 eurosta ja Avant-farkkuna 40 596 eurosta. Myös maastokelpoisempi Allroad-versio on mallistossa.

Lue myös: Autonvalmistajien pitää olla tarkkana uutuusmallien nimeämisessä – kiusallisiakin nimitapauksia sattunut
 
Kokeiltu

Audi A4 Sedan Business Advanced 40 TDI quattro

Dieselmoottori 1 968 cm3, turbo, neliveto, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti

Teho 190 hv (140 kW)

Vääntö 400 Nm / 1 750- 3 000 r/min

Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s

Huippunopeus 210 km/h

Yhdistetty kulutus 5,8 l/100 km

Hiilidioksidipäästöt 151 g/km

Pituus 4 762 mm, leveys 1 847 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 280 mm, omamassa 1 700 kg, perävaunumassa jarruin 1 800 kg, tavaratila 460 (1295) l

Koeajoauton hinta 55 500 euroa, malliston lähtöhinta 38 531 euroa.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi