Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Citroën C3 erottuu massasta mutta jää monilla osa-alueilla oman autosarjansa keskikastin alapuolelle

Citroën ei ole epäröinyt tehdä C3-pikkumallinsa suunnittelussa kompromisseja, mikä voi vähentää kuluttajien kiinnostusta.

Koeajetun Citroën C3 suurimmat plussat ovat persoonallinen muotoilu, tyylikkäät sisätilat ja hintaan nähden kattava varustelu. Kuva: Elsi Ahonen

Kun ennen koeajoa tutkii Citroën C3:n ulkomuotoja ja sisätilojen ratkaisuja, ranskalaiselta pikkuhyrrältä alkaa odottaa paljon. Se tuntuu omassa autoluokassaan mukavan rohkealta. Ensimmäinen ajatus on, että C3 poikkeaa ilahduttavan paljon esimerkiksi Fiestasta, Polosta ja Ibizasta.

Ja tottahan C3 erottuu massasta.

Ikävä vain, että C3 jää monilla osa-alueilla myös oman autosarjansa keskikastin alapuolelle. Kilpailukykyisen hinnan nimissä on tehty kompromisseja, jotka etenkin 83-hevosvoimaisessa koeajoautossa pomppaavat turhan näkyvästi esille.

Alle 4-metrinen auto näyttää parhaat puolensa taajama-ajossa. Kuva: Elsi Ahonen

Citroën C3 näyttää sympaattiselta. Se on henkisesti ulospäin suuntautunut auto, jota lähestyy mielellään. Keulan monikerroksisuus ja kookkaat kylkisuojat paljastavat sen heti Citroëniksi. Auton personoiminen on myös tehty helpoksi, kun kattoon, peileihin ja sumuvalokehyksiin on useita värivaihtoehtoja.

Kookkaat kylkisuojat eivät ole pelkkää Citroënin elvistelyä. Ne estävät tehokkaasti naapuriauton ovien ja ostoskärryjen aiheuttamia kolhuja.

A-pilarit ovat ohuet, joten näkyvyys eteen ja etuviistoon on todella esteetöntä. Sen sijaan taakse saa tähystää tosissaan, koska kuolleita kulmia jää muotoilun vuoksi paljon.

Sisätilat ovat väreiltään ja materiaaleiltaan pirteät. Plussaksi sisällä voi kirjata myös etupenkkiläisten runsaat tilat, penkkien nojatuolimaisuuden ja riittävät lokerikot pikkutavaroille.

Siihen hyvät asiat sisällä sitten loppuvatkin.

Sisätilojen monikäyttöisyyttä ei ole suuremmin vaivauduttu ajattelemaan. Penkit liikkuvat ja säätyvät heikosti. Sivuttais- ja reisituki ovat etupenkillä niin vähäiset, että napakassa mutkassa kuskin tekee mieli ottaa tukea ohjauspyörästä.

Tavaratila on pikkuautosarjaan ihan kelvollinen eli 300-litrainen. Sinne voi nakata puolenkymmentä ostoskassia, mutta nostokynnys on korkeahko. Takapenkit kaatamalla saa 922 litraa kuljetuskykyä.

Kojelauta on pelkistetty, ja kosketusnäyttö helppo käyttää. Kuva: Elsi Ahonen

Dieseliä ei ole Suomeen tuotavassa mallistossa tarjolla, joten valinta on tehtävä 82- ja 110-hevosvoimaisen bensiinimoottorin välillä. Moottorit ovat 3-sylinterisiä ja 1,2-litraisia.

Koeajoautoa vie bensamoottoreista pienempi, eikä pikkumylly tee tehoillaan kovin suurta vaikutusta. Taajama-ajoon puhti riittää, mutta jo lyhyt pistäytyminen korkeamman nopeuden tiellä jättää kuljettajalle valjun olon. Moottoria saa huudattaa turhan paljon pelkästään pysyäkseen liikennevirran tahdissa. Nollasta sataseen kiihtyminen vaatii teknisten tietojen mukaan 13,3 sekuntia. Vähän ylityöllistetyksi joutuessaan moottori ei ole taloudellinenkaan.

Manuaalivaihteisto vaatii pitkäliikkeisenä aika paljon vatkausta. Pehmeäksi säädetty jousitus ilahduttaa esimerkiksi hidastetöyssyissä, mutta tuo kylkiäisenä runsaahkosti kaarrekallistelua.

Ohjaus on askarreltu niin kevyeksi, että kaupunkipyöritys on letkeän vaivatonta. Mutkateillä ja korkeissa nopeuksissa ohjaus alkaa maistua lähinnä epämiellyttävältä, kun ohjauspyörän ja eturenkaiden yhteys tuntuu luonnottomalta.

Jos C3:n ostajalla on aikeena ajaa paljon maantiellä, kannattaa siirtyä suoraan 110-hevosvoimaiseen. Ja ehkä myös automaattivaihteistoon, jonka tosin saa vain kalleimman eli Shine-varustelutason yhteyteen.

Takapenkkiläisille saa mukavat jalkatilat vain siirtämällä etupenkit lähes ääriasentoon. Kuva: Elsi Ahonen

Koeajettu C3 saa plussien ja miinusten ynnäilyn jälkeen hinta-laatu-suhteellaan arvosanaksi kahdeksikon. Noin 18 000 euron hinta sisältää Origins-varustelun, johon kuuluvat esimerkiksi pysäköintitutka, kaistavahti, vireystilan valvonta, suomenkielinen kosketusnäyttö, mäkilähtöavustin ja kuusi kaiutinta.

Pienellä rahalla saa sen verran paljon, että se riittää silottamaan tässä koeajossa todetut epäkohdat. Etenkin, jos autoa kaavaillaan ennen muuta taajamakäyttöön.

Kokeiltu

Citroën C3 PureTech 82 Origins

Bensiinimoottori 1 199 cm3, etuveto, 5-vaihteinen manuaalivaihteisto

Teho 83 hv (61 kW)

Vääntö 118 Nm

Yhdistetty kulutus 6,1 l / 100 km

Hiilidioksidipäästöt 130 g/km

Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s

Huippunopeus 169 km/h

Pituus 3 996, leveys 1 749, korkeus 1 474, akseliväli 2 539 mm, omapaino 1 055 kg

C3-malliston lähtöhinta 14 984 euroa, koeajoauto varusteineen 18 176 euroa.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi