Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Ajaessa tarvitaan kuuloa – älypuhelimien vastamelukuulokkeet ovat vaaralliset auton ratissa

Jos kuljettaja vaimentaa ääniympäristön, hän ei ehkä havaitse takaa lähestyviä.

Älypuhelimiin linkitettävät vastamelukuulokkeet eivät sovi auton rattiin, siitä ohjeistavat myös kuulokkeiden valmistajat. Kuva: Heini Kuusela

Musiikin tai äänikirjan kuuntelu on mukava tapa kuluttaa aikaa matkan aikana, mutta ratissa ja tien päällä tarvitaan myös kuuloaistia. Kuulokkeiden käyttö on selkeästi lisääntynyt autoilijoiden, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden keskuudessa, sanoo ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista.

Takalan mukaan erityisen vaarallisia liikenteessä ovat älypuhelimiin linkitettävät vastamelukuulokkeet. Laitteen avulla pystytään vaimentamaan äänet, jotka antaisivat oleellista informaatiota ympäristöstä, kuten lähestyvistä ajoneuvoista tai auton moottorin äänistä.

– Jos autoilija sulkee tarkoituksella pois osan ääniympäristöstä, ei ole mitään varmuutta siitä, että hän pystyy havaitsemaan esimerkiksi takaapäin lähestyvän hälytysajoneuvon, hän sanoo.

"Käyttäytyminen ei muutu poliisin poistuttua"

Poliisi pyrkii vaikuttamaan ihmisten liikennekäyttäytymiseen kertomalla kuulokkeiden käytön vaaroista liikenteen valvontatilanteissa tai koulujen oppilastapaamisissa.

Ajo-opetukseen ei sentään tulla kuulokkeet päässä. Hannu Lindroos, Liikennekoulutus LinJa oy

– Ihmiset saattavat ymmärtää asian vakavuuden, mutta valitettavasti käyttäytyminen ei aina muutu poliisin poistuttua, Takala sanoo.

Koululaisille on Takalan mukaan tarpeen korostaa myös sitä, ettei kännykän selaaminen ole turvallista liikennekäyttäytymistä.

– Toivoisin, että vanhemmat näyttäisivät lapsilleen esimerkkiä eivätkä ainakaan itse syyllistyisi kuulokkeiden käyttöön ympäristössä, jossa on paljon muita liikkujia, hän sanoo.

Intensiivinen kuuntelu häiritsee tarkkaavaisuutta liikenteessä

Vastamelukuulokkeiden valmistajat ohjeistavat, ettei kuulokkeita pidä käyttää autoa ajaessa. Tieliikennelain mukaan äänen- ja kuvantoistolaitteita ei saa käyttää ajon aikana siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Takalan mukaan intensiivinen keskittyminen musiikin kuunteluun tai äänikirjaan vie tarkkaavaisuutta pois myös siitä, mitä nähdään. Hän muistuttaa, että ihminen kykenee reagoimaan liikenteessä vasta sitten, kun hän on tehnyt havainnon ympäristöstään.

– Jarrutusta ei voi tapahtua, jos tarvetta pysähtyä ei havaita, hän sanoo.

Esimerkiksi musiikin tai äänikirjan kuuntelu vastamelukuulokkeilla voi häiritä keskittymistä liikenteeseen. Kuva: Heini Kuusela

Ajokorttia suorittaville suositellaan, että myös kuuloaisti keskitetään kokonaan liikenteen havainnointiin, sanoo Liikennekoulutus LinJa oy:n opetustoimesta vastaava Hannu Lindroos. Yritys järjestää ajo-opetusta Hartolassa, Joutsassa ja Sysmässä.

Lindroosin mukaan kuulokkeet ovat etenkin nuorten suosiossa.

– Ajo-opetukseen ei sentään tulla kuulokkeet päässä, vaikka yksi oppilas on yrittänyt sitäkin, hän sanoo.

Lindroos kertoo havainneensa valtatiellä tilanteen, jossa ambulanssilla oli ilmiselviä vaikeuksia ohittaa muita autoilijoita. Jouni Takalan mukaan hälytysajoneuvoissa on tarkoituksella olemassa sekä vilkut että äänet, jotta tielläliikkujat voisivat havaita ne paremmin.

– Hälytyslaitteiden teho on kuitenkin rajallinen, hän huomauttaa.

Työkoneiden kuljettajilla lupa kuulokkeisiin työtehtävissä

Jos välttämättä haluaa kuunnella musiikkia tai äänikirjaa liikenteessä, Takala suosittelee käyttämään vain yhtä kuuloketta, jolloin toisella korvalla pystyy kuulemaan muun liikenteen ääniä.

– Toivoisin, että jokainen liikenteessä liikkuja miettisi omaa kuulokkeiden käytön tarvettaan tilannekohtaisesti, hän sanoo.

Työkoneiden kuljettajilla, jotka tarvitsevat kuulosuojaimia kuulonsa suojaamiseen, on lupa käyttää laitetta työtehtävissään.

On myös olemassa moottoripyöräilyyn suunniteltuja kuulosuojaimia. Kuuloliitto suosittelee niiden käyttöä, koska moottoripyöräkypärän sisälle syntyvä ilmavirtaus voi nostaa desibelit vaaralliselle tasolle.

Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi