Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Markku Silvenius virkistyy pyöräillessään Lahdessa työmaille ja kokouksiin - "Vaivatonta ja nopeaa"

Autoiluun verrattuna pyöräily on vaivatonta ja nopeaa, viherrakennuttaja vertailee.

"Pyöräily on autoiluun verrattuna vaivatonta", sanoo viherrakennuttaja Markku Silvenius. Kuva: Katja Luoma

Viherrakennuttaja Markku Silvenius nappaa mukaansa keltaiset huomioliivit ja työmaakypärän ja suuntaa BW Towerin kellarikerrokseen. Siellä säilytetään kaupunkiympäristön palvelualan kolmea yhteiskäytössä olevaa sähköavusteista polkupyörää.

Silvenius ottaa niistä yhden ja polkee tarkistamaan muutamaa kaupunkialueella olevaa työmaakohdetta.

– Käytän polkupyörää työpäivien ohjelman mukaan niin usein kuin pystyn ja sää sen sallii. Minusta se on erittäin hyvä tapa monesta syystä. Pyöräily on hyvää vastapainoa päätteen ääressä istumiselle. Se on päästötöntä ja pyöräillessä tulee havainnoitua töihin liittyviä asioita enemmän ja eri tavalla kuin autosta, Silvenius toteaa.

Sähköpyörät ahkerassa käytössä

Polkupyöräily työpäivän lomassa ei vaadi Silveniukselta sen kummempia toimenpiteitä. Kaikki tarvittava tieto kulkee kännykän mukana eikä vaatteitakaan ole syytä vaihtaa.

Markku Silvenius pyöräili tarkistamaan puiston kuntoa Lahden asematorilla. Kuva: Katja Luoma

– Sähköpyörällä polkee paikasta toiseen niin näppärästi, ettei otsalle tule ylimääräisiä hikikarpaloita. On mukavaa polkea vaikka palaveriin toiselle puolelle kaupunkia ilman että on ihan naama läikillä perillä, hän naurahtaa.

Sähköpyörät ovat olleet työntekijöiden käytössä vuodesta 2017 lähtien ja jo sitä ennen viherpalvelun väki on halutessaan pyöräillyt perinteisellä polkupyörällä.

Meitä on työpaikalla kannustettu pyöräilemään. On siihen ollut tarvittaessa perehdytystäkin. Viherrakennuttaja Markku Silvenius

Sähköpyörän voi joko varata ennakkoon yhteisestä varauskirjasta tai käydä kellarissa katsomassa, onko pyörää vapaana. Varauskirjan perusteella pyörät ovat olleet ahkerassa käytössä ja niiden mittareihin on kertynyt jo pari tuhatta ajokilometriä.

Vuodesta 1991 kaupungin palveluksessa työskennellyt Silvenius sanoo huomanneensa viime vuosina selvää muutosta asenteissa ja liikennekulttuurissa. Pyöräilystä on tullut paljon suositumpaa.

– Meitä on työpaikalla kannustettu pyöräilemään. On siihen ollut tarvittaessa perehdytystäkin. Pyöräilen muutenkin paljon, joten en ole kaivannut ohjeistusta, Silvenius sanoo.

Lahden viherpalvelun käytössä olevat sähköpyörät ovat hyvässä tallessa BW Towerin kellarikerroksessa. Kuva: Katja Luoma

Vaivatonta ja nopeaa

Pelkästään kaupunkialueella työmaiden välinen ajelu tarkoittaa helposti 15–20 kilometrin pyöräilyä. Viime aikoina Silvenius on pyöräillyt keskustasta esimerkiksi Mukkulaan, Patoniittyyn ja Ahtialaan.

Jos matkaan pitää lähteä isommalla porukalla, turvaudutaan helpommin autokyytiin. Silveniuksen mielestä fillarointi on ollut yllättävän kätevää ja virkistävää. Sähköakun vaihtokin on pikkujuttu.

Lue myös: Älykäs pyörätie nostatti kuusiraivon Lahdessa
 

– Autoiluun verrattuna pyöräily on vaivatonta ja nopeaa. Polkupyörällä pääsee puikkelehtimaan tiukemmissa paikoissa eri tavalla, koska monet kohteemme ovat kevytväylien vieressä. Pyörän selkään pääseminen kesken päivän herättelee ja virkistää mukavasti, hän kehuu.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi