Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Moottoripyörien ruhtinas Triumph Rocket 3 Touring mykistää kokeneenkin kuskin

Koeajettu "raketti" ei sovi kaikille kuljettajille.

Ensimmäistä kertaa Triumph Rocket 3 Touringia testaava motoristi yllättyy pyörän ominaisuuksista, vaikka kokemusta moottoripyöräilystä muuten olisi roppakaupalla. Yli 200 newtonmetrin vääntö 390-kiloisessa moottoripyörässä on hurja lukema. Kuva: Teijo Argillander

Maailman suurin sarjavalmisteinen moottoripyörä Triumph Rocket tuli markkinoille jo vuonna 2004. Se löi kilpailijat ällikällä, eivätkä muut valmistajat ole yltäneet vastaavaan 2 294 kuutiosenttimetrin iskutilavuuteen.

Tänä vuonna Triumph laittoi vielä paremmaksi, kun se toi markkinoille uuden 2 500-kuutioisen Rocketin.

Rocketia kuvailtiin jo suunnitteluvaiheessa moottoripyöräksi, jossa on järkälemäinen moottori ja sen päällä satula. Kaikki muu pähkäiltiin ja asennettiin pyörään myöhemmin.

Koeajopyörämme on vuosimallia 2009 oleva Rocket 3 Touring. Se näyttää suurelta siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kaikin puolin suuri. Pituutta on 2,5 metriä ja korkeutta 1,2 metriä.

Tämä on moottoripyörä, joka 100-prosenttisen varmasti kerää katseita. Retromuotoilu, iso kolmisylinterinen moottori, valtava määrä kromia, tuhti tankki ja leveä tanko pysäyttävät katseet kuin liimapaperi kärpäsen.

Triumph Rocket 3 Touringilla on nimensä mukaisesti lähes raketin kiihtyvyys. Kuva: Teijo Argillander

Perusmalli Classic painaa 354 kiloa. Touringin sivulaukut, pleksi ja muut tilpehöörit nostavat painon peräti 390 kiloon. Kookkaan koeajajan hypätessä pyörän selkään nousee yhteispaino yli 500 kilon.

Kaasun kääntäminen saa moottorin ärjäisemään kiukkuisesti – kuin viestittäen, että lähdetään jos uskallat.

Onneksi pyörän painopiste on alhaalla ja istumakorkeus on vain 74 senttiä. Kuljettajan jalkojen on syytä ylettyä kunnolla maahan. Lyhytjalkaisten on turha istuen yrittää siirtää painavaa Rocketia yhtään mihinkään.

Jo koeajon ensimmäisillä metreillä on hiki ja ajopuvun alla olevan t-paidan voisi vaihtaa kuivempaan. Miten järkäle lähtee tästä likkeelle? Miten se taittuu hiljaisella nopeudella ensimmäiseen mutkaan?

Moottorin käyntiäänet ovat tyhjäkäynnillä maltilliset, mutta kaasun kääntäminen saa moottorin ärjäisemään kiukkuisesti – kuin viestittäen, että lähdetään jos uskallat.

Liikkeellelähtö on kuitenkin yllättävän helppoa, kierroksia ei tarvitse paljon ja alhainen painopiste tasapainottaa pyörää. Hiljaisissa nopeuksissa liika kallistelu ei ole suotavaa, mutta risteyksissä etupyörä onneksi kääntyy helposti.

Hurja yli 200 newtonmetrin vääntö

Mutkaisilla teillä pyörä on elementissään. Sivutuulia ei huomaa ja meno on suoraviivaista ja vaivatonta.

Sitaatti

Pienet montut ja tien epätasaisuudet Triumph nielee mukisematta. Iso pleksi ohjaa ajoviiman kuljettajan ohi. Vaihteet loksahtavat paikoilleen jämptisti. Moottori on hyvin tasapainotettu.

Parasta Rocketissa on 209 newtonmetrin vääntö. Se on älytön luku moottoripyörässä. Tuntuu, että on aivan sama millä vaihteella ykkösen jälkeen ajaa.

Mahtava vääntö tekee Triumph Rocketista yhden maailman kiihtyvimmistä pyöristä. Nollasta sataan pyörän luvataan ehtivän 2,8 sekunnissa. Noin 50 kilometrin tuntinopeudessakin kaasun vääntäminen pohjaan saa kuljettajan hämmästelemään.

Triumph Rocket 3 ei sovi kaikille kuljettajille. Paino, voima ja vääntö rajaavat osan halukkaista pois.

Uusi Rocket Touring maksaa noin 26 000 euroa, kymmenen vuotta vanhan saa kymppitonnilla.

Harri Blomqvist
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi