Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Romuttamossa työskentely on raavaan miehen hommaa

Auton romuttaminen on Suomessa auton omistajalle maksutonta. Työnsä jo tehnyttä ajoneuvoa hyvästelevän kannattaa etsiä virallinen vastaanottopiste ja vaatia romutustodistus.

Ajoneuvon romuttamisen alkuvaiheissa tehdään raskasta käsityötä. Autosta poistetaan suuri määrä osia ennen kuin se siirretään murskaimeen. Kuva: Mikko Kilkki

Kun ajoneuvo alkaa olla elinkaarensa päässä, tulee ajankohtaiseksi auton viimeisen matkan järjestäminen. Kierrätys alkaa siitä, että auto toimitetaan Suomen Autokierrätys Oy:n valtuuttamaan kierrätyspisteeseen.

Kierrätyspisteitä löytyy paljon, mutta vastaanottajan kuuluminen kierrätysverkostoon kannattaa varmistaa vaikkapa Autokierrätyksen nettisivuilta. Mikäli autonsa jättää kierrätettäväksi vääriin käsiin, se saattaa jäädä rekisteröidyksi omistajansa nimiin romutuksen jälkeenkin.

Auton voi tuoda kierrätykseen itse tai tilata noudon.

Kun auto on vastaanotettu valtuutettuun kierrätyspisteeseen, kirjoitetaan ensin romutustodistus. Auton vastaanottopiste tekee Traficomille ilmoituksen romutuspoistosta. Tämän jälkeen omistajan velvollisuudet autoa kohtaan lakkaavat.

Mikäli auton omistaja ei ole mukana tuomassa kulkuneuvoaan viimeiselle matkalle, kannattaa laatia kaverin matkaan valtakirja. Valmis valtakirjamalli löytyy Suomen Autokierrätys Oy:n verkkosivuilta.

Tiensä päähän ehtineen auton omistajan on hyvä muistaa, että auton kierrättämisestä ei tule kuluja omistajalle.

Paperihommien jälkeen on vuorossa auton kuivaaminen. Polttoaineet, öljyt ja jäähdytysnesteet poistetaan.

Myös akku, katalysaattori ja renkaat poistetaan. Ne lajitellaan omiin pisteisiinsä.

Alumiinivanteet ja peltivanteet lajitellaan erikseen.

Vastaanottopisteissä muistutetaan, ettei auton tarvitse olla kokonainen, kun se luovutetaan kierrätykseen. Vaikkapa renkaat, erilaisia osia tai koko moottorin voi poimia talteen. Kuva: Mikko Kilkki

Vannoutunut automies

Kuusakoski Oy:n palvelupisteessä Jyväskylässä työskentelevä Rami Holmstedt kertoo kuivaavansa kymmenestä viiteentoista autoa päivässä.

Holmstedt sanoo pitävänsä työstään. Hän on vannoutunut automies, ja vakuuttaa tietämyksensä autotekniikasta kasvavan joka päivä, vaikka työ on autojen saattohoitoa.

Holmstedtin työtä seuratessa on helppo huomata, että purkaminen on raavaan miehen työtä. Jo monet työkalut sinällään ovat painavia. Esimerkiksi katalysaattorit leikataan irti samanlaisilla leikkureilla, joita palokunta käyttää keikoillaan.

Monista kaupungeista autot lähtevät jatkokäsittelyyn Heinolassa sijaitsevaan murskainlaitokseen.

Viime vuoden elokuun jälkeen Suomessa ei ole toteutettu romutuspalkkiokampanjaa. Auton romuttaminen on kuitenkin maksutonta, ainoastaan noudosta tai autoon jätettyjen jätteiden hävittämisestä saatetaan ottaa maksu. Kuva: Mikko Kilkki

Heinolassa auto kokee lopullisen kohtalonsa. Eri metallit erotellaan toisistaan ja ne toimitetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi.

Nykyään kierrätykseen toimitetusta autosta hyötykäytetään materiaaleja hyvällä prosentilla. Romutettavan auton materiaaleista peräti 95 prosenttia saa uuden elämän joko metalliteollisuudessa raaka-aineena tai energiana.

Mikko Kilkki
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi