Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Hyundai i30 Fastback N tuo Nürnburgin fiilistä arkiseenkin ajoon

Ratavalmista tykkiä myydään vain kuusiportaisella käsivaihteistolla ja etuvetoisena.

N-logot etugrillissä ja punaisissa jarrusatuloissa kertovat, että kyseessä ei ole tavallinen coupé, vaan Hyundain uusin ratatykki i30 Fastback N. Kuva: Mervi Varonen

Hyundai i30 Fastback N:n muotoilu tekee ensinäkemältä vaikutuksen. Kori on virtaviivainen coupé, tyylikkään urheilullinen olematta röyhkeä. Uutuusväri Shadow Gray on varattu vain tätä mallia varten. ”Varjonharmaasta” ulkoasusta erottuvat punaiset vauhtiviivat ja särmät puskurit, jotka vihjaavat, että C-segmentin viisiovisella saa tavallista perheautoa räväkämmät kyydit.

Starttinapin painallus päräyttää käyntiin 275-hevosvoimaisen turbokoneen. Se saa koeajokuskin toivomaan, että ollapa nyt oikealla radalla eikä maaseudulla. N-mallit ovat Nürnburgin moottoriradalla testattuja erittäin suorituskykyisiä autoja, jotka on suunniteltu suuria nopeuksia ja kurveja varten.

Urheilullisuus ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi ajaa kovaa. Ohjaamon sporttinen fiilis ja luotettava ajotuntuma ovat ominaisuuksia, joista voi nauttia myös arkiajossa. Fastback sopii mainosti myös perheautoksi, sillä mukavuudesta ei ole tingitty. Autossa on kattava turvallisuusteknologia ja 450 litran tavaratila sekä kaadettavat takapenkit.

Auton luonne muuttuu ajotilan valintapainikkeilla. Kuva: Mervi Varonen

Fastback N ei sovi kuljettajille, jotka tykkäävät ajaa automaatilla. Ratavalmista tykkiä myydään vain kuusiportaisella käsivaihteistolla ja etuvetoisena. Vaihteistoa on vahvistettu kestämään isommat tehot ja vaihdevivun lyhyet liikeradat nopeuttavat vaihtamista.

Suorituskyvyn takuukoneena jyllää 2-litrainen bensiinimoottori. Perusversiossa on 250 hevosvoimaa. Performance pack-varustepaketilla hevosia laukkaa 275. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa ja huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.

Ohjauspyörän valintapainikkeista auton luonne muuttuu viiden eri ajotilan mukaisesti ecosta sportimpaan. Vaikka radalle ei tällä kertaa päästäkään, voi ohjauspyörän takana aistia, miten napsautus N-tilaan lisää mörinää pönttöön ja virittää auton valmiiksi hyökkäykseen.

Fastback N on piristysruiske uusien autojen tarjonnassa. On hienoa, että Hyundailla ei unohdeta ajamisen hauskuutta, vaikka keula osoittaisi useammin mökille kuin radalle.

Hyundain N-mallistoon kuuluu myös i30 hatchback. Hinnat ovat alkaen 36 390 euroa. Lisäksi on tehoiltaan pienempi ja edullisempi N-line mallisto niille, jotka eivät mieli radalle, mutta tykkäävät urheilullisuudesta.

Kokeiltu

Hyundai i30 Fastback N

Performance Pack

Moottori: 2.0 T-GDI

Vaihteisto: 6-portainen manuaali

Tehot: 275 hv/353 Nm

Yhdistetty kulutus: 8,1/100km

Päästöt: 185g/km

Hinta alkaen: 41 990 euroa

Mervi Varonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi