Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Mercedes-Benzin neliovinen porrasperä on tyylikäs tulokas

Auto täydentää mainiosti uutta A-sarjaa.

Metallisävyinen Mojave silver ja madallettu comfort-alusta sopivat hyvin Mercedes-Benz A 200 sedanin tyylikkääseen siluettiin. Kuva: Mervi Varonen

Mercedes-Benzin A-sarjan auto on saanut saksalaisessa autoperheessä pikkuveljen aseman. Se on huokeamman hintapään malli, kooltaan muuta mallistoa kompaktimpi.

Uudesta A-sarjasta lanseerattiin ensimmäisenä 5-ovinen viistoperä eli hatchback viime vuonna. Se pitää vertailussa paikkansa malliston edullisimpana. Juniori on kuitenkin kasvanut ja kehittynyt niin paljon, että kilpailu isoveljien kanssa on julistettu.

Koeajossa on A-sarjan uusin tulokas, joka on porrasperäinen 200 A Sedan Launch Edition Style. Kori on virtaviivainen ja sopusuhtainen. Autonvalmistajan mielestä siluetti on dynaamisen tyylikäs eikä siihen ole lisättävää.

Ensivaikutelma autosta on, että jos tämä on Mercedes-Benzin pahnanpohjimmainen, niin onneksi olkoon, saatte olla ylpeitä. Kompakti on kaunista eikä se juurikaan jää jälkeen isommistaan. Kun verrataan koria C-sarjan sedaniin, on 4.54 metriä pitkä A-sedan vain noin 14 senttimetriä lyhyempi. Korin leveydessä ero jää alle kahteen senttimetriin.

Kojelautaa hallitsevat 10.2 tuuman tuplanäytöt. Kuva: Mervi Varonen

Ohjaamossa tyylipisteitä ropisee lisää. A-sarjan uusi mittaristo hallintalaitteineen on laadukas katsoa ja käyttää. Kojelautaa hallitsee tuplaleveä näyttö, joka korvaa perinteiset mittarit ja näyttää selkeällä grafiikalla niin nopeudet kuin navigoinnit. Kuskilla on useita vaihtoehtoja asettaa omaa silmää miellyttävä näkymä.

Näyttö on osa uutta älykästä MBUX-käyttöliittymää, jossa neljännen sukupolven A-sarja on edelläkävijä. Kertovat, että tämä vakiovaruste tuo kuskin iloksi muun muassa intuitiivista tekoälyä, mutta tällä kertaa en voinut keskustella Mersuni kanssa ja pyytää sitä kilauttamaan kaverille. Systeemi vaatisi kuulemma jonkun profiilin rekisteröintiä, mutta olisi suotavaa, että tämäkin hieno ominaisuus olisi koeajajan käytössä.

Näyttöä hallitaan ohjauspyörän namikoilla sekä koskettamalla keskikonsolissa olevaa uudenlaista levyä, joka korvaa vanhan komentokiekon. Kosketuslevy voi olla kätevä, jos on hyvä näppituntuma, mutta omat sormeni eivät osanneet ohjata sitä oikealla tavalla. Onneksi homma toimii myös suoraan kojelaudan näyttöä hipaisemalla.

Maantieajossa meno vahvaa

Testiautossa oli 1.33-litrainen bensiinimoottori, jossa potkii hevosvoimia 163. Maantieajossa meno oli miellyttävää ja vahvaa. 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimi ripeästi myös kiihdytyksissä. Autoa oli näppärä pyörittää parkkihallissa eikä vähiten hyvän turva- ja kameratekniikan ansiosta.

Kaiken kaikkiaan auto ylitti koekuskin odotukset.

Lue myös: Mopoautomarkkinat täysin jäässä, tänä vuonna myyty 11 uutta mopoautoa – maahantuojalla selvä syy ahdinkoon
Kokeiltu

Mercedes-Benz A 200 A Sedan

Launch Edition Style

Moottori: bensiini, 1332 m3

Tehot: 120 kW, 163 hv, 250 Nm

Kiihtyvyys: 8,1s/0-100 km/h

Kulutus: 6,1 l/100km

Päästöt: 139 g/km

Tavaratila: 420 litraa

Hinta alkaen: 35 380 euroa

Koeajoauto varusteilla: 42 777 euroa

Mervi Varonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi