Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Avautumattomat panssari-ikkunat, miinalukko ja erikoisia nappuloita – tällaista on pelkääjän paikalla liikuteltavassa keskivalvontatutkassa

"KEVA 2010 on niin ajotiellä niin järkälemäinen möykky, että sitä aina väistetään", Ilmasotakoulun kapteeni Juha Polojärvi kertoo.

Yli 30 000 tonnia painava ajoneuvo herättää kunnioitusta muissa tiellä liikkujissa. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Juttukeikka alkaa lupaavasti. Portilla annetaan vierailija-statuksesta kertova lätkä ja toimittaja viedään munkkikahville Tikkakosken varuskunnan sotilaskotiin. Tämä on erityistä, koska kuuluisat sotkun munkit eivät ole enää siviilien saavutettavissa.

Olo on siis kuin kunniavieraalla ja suupielet sokerissa.

Ylös hyttiin

Ilmasotakoulun kapteeni Juha Polojärvi on nimetty toimittajan oppaaksi. Pihassa puolestaan seisoo 30 000 kiloa painava maastonvärinen ajoneuvo, jolla lähdetään ajelemaan. Se on hintaluokaltaan kallein auto, jonka kyydissä toimittaja on koskaan ollut.

Kiivetessään ajoneuvon kyytiin toimittaja muistelee viime viikon keikkaa. Silloinkin hän luuli nousevansa ylös kivutessaan roska-auton kyytiin. Liikuteltavan keskivalvontatutkan eli KEVA 2010:n hytti sijaitsee huomattavasti korkeammalla. Ajoneuvon nousukyky on 30 astetta. Asteluku kertoo, miten jyrkkää mäkeä ajoneuvonjärkäle kykenee kipuamaan.

Ohjaamossa on tilaa kahdelle henkilölle ja näiden aseille. Hytti on niin korkealla, että sinne pääsy vaatii pientä ponnistelua. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Turvallisessa kyydissä

Ajoneuvon kojelaudasta löytyy napit, joilla määritellään edetäänkö helposti ja lujaa vai varoen ja hitaasti. Toimittajaa aluevaihteisto huvittaa, sillä vaihtoehdot on merkitty ruohonleikkureista tutuin jänis- ja kilpikonnasymbolein. Asfalttitielle lähdetään ”jäniksen selässä”.

Jos sanonta ”herran kukkarossa” tarkoittaa sitä, että olo on turvallinen ja suojattu, niin KEVA 2010:n kyyti on juuri sellainen. Polojärvi kertoo avautumattomien panssari-ikkunoiden kestävän kiväärikaliiberiset luodit, ja jos ovien miinalukon laittaa päälle, ei haittaa, vaikka vieressä räjähtäisi.

Pelkääjän paikan yläpuolella on kattoluukku. Tositilanteessa katolle asennetaan konekivääri, jota voi käyttää penkillä seisten. Mutta nyt ei seistä tai tähtäillä vaan suunnataan nimismiehenkiharaiselle hiekkatielle.

Tutka kysyy, transponderi vastaa

Polojärvi kertoo vanhan keskivalvontatutkan olleen hankalasti siirreltävä, kasaamista vaativa laite. KEVA 2010:n voi rullata melkeinpä paikkaan kuin paikkaan, jos maapohja on kantava. Tutkan pystytykseen menee aikaa vain murto-osa verrattuna vanhan mallin kasaamiseen ja tutkajärjestelmä on etäkäytettävä. Toimittajaa innostaisi kurkkia laitteen sisäänkin, mutta se on salaista aluetta. Polojärvi kertoo sen minkä voi.

Polojärvi asentaa tassujen alle alustat ennen tutkan vaaitusta. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Ilmavalvontatutka koostuu ensiö- ja toisiotutkasta, joita käytetään vuorokauden ympäri. Ensiötutka skannaa taivasta lähettämällä ja vastaanottamalla metallisista kohteista heijastuvia signaaleja. Tutkan toisioantennia käytetään lähinnä omatunnuslaitteena, jolla kysytään sähköisesti, kuka lentää ja missä. Lentokoneiden transponderi-vastaanotinjärjestelmät vastaavat automaattisesti kyselysanomiin.

– Venäjän sotilaslennot ovat asia erikseen. He lentävät siten, että toisiotutkan transponderi ei ole päällä ja heitä ei voi täten tunnistaa.

Demokraatti-lehden mukaan Venäjän pimeiden lentojen määrä on vähentynyt viime vuosina. 2018 lentoja oli 20 prosenttia vähemmän kuin vertailuvuonna 2015.

Tarkka vaaitus

Polojärvi parkkeeraa mäelle ja kysyy, nostetaanko jalkoja. Kyse ei ole lepohetkestä vaan ajoneuvon vaaituksesta. Toimittajan maastokuvioinen huppari on varmaan herättänyt Polojärven luottamuksen, sillä tämä kehottaa toimittajaa vaaittamaan ajoneuvon ohjeidensa mukaisesti.

Kapteeni Polojärvi sanoo KEVAn olevan helppo ajettava, mutta näkyvyys ulos ohjaamosta on huonompi kuin normaalista kuorma-autosta. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Takaosasta löytyvät ohjaimet, joilla lasketaan ajoneuvon tassut Polojärven asentamille alustoille. Toimittaja laskee hammasta purren tassut maahan ja renkaat ilmaan. Sitten Polojärvi neuvoo painamaan napista, joka vaadittaa koko komeuden. Vatupasseista voi tarkistaa, onko kupla varmasti keskellä. Nyt olosuhteet olisivat hyvät tutkailulle – vieressä ei ole metsää, ajoneuvo on mäellä ja lepää tasassa. Tutkailun sijaan toimittaja palauttaa Polojärven ohjeilla ajoneuvon renkailleen.

Muut väistävät

Sitten suunnataan varuskuntaan päätien kautta. Meteli on melkoinen, ja vastaantulevat autot vaihtavat automaattisesti ajolinjaa astetta lähemmäs penkkaa. Näin, vaikka KEVA 2010 ei ole erikoisajoneuvo eli se ei ylitä normiauton leveysrajoitteita.

– Kyllä tätä aina väistetään. Onhan tämä niin valtavan näköinen möykky vastaan tullessaan, että se herättää väkisinkin kunnioitusta, Polojärvi naurahtaa.

Toimittaja pääsi elämänsä kalleimman ajoneuvon kyytiin. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen
KEVA 2010

Siirrettävä keskivalvontatutkajärjestelmä

Alusta: Sisu E13T 8 x 8 maastokuorma-auto eli 4-akselinen, 8-pyöräinen auto, jonka kaikki akselit tarvittaessa vetävät ja 4 etummaista pyörää kääntyy.

Kalusto: Ranskalaisen Thales-Raytheon Systemsin valmistama GroundMaster 403, 3D-tutka. Tutkien mittausetäisyys on yli 450 km, ja sen korkeusulottuvuus yltää yli 30 km korkeuteen. Laitteen tarvitsema sähkövoima seuraa kontissa toisen kuorma-auton kyydissä.

Vuosimalli: 2010.

Paino: Yhteispaino tutkan kanssa noin 30 000 kg. Tästä tutkan painoa 9 600 kiloa.

Pituus: pituus 1060 cm, korkeus 400 cm, leveys 255 cm.

Polttoaine: Diesel.

Moottori: Caterpillarin kaksoisahdettu 13-litran moottori automaattivaihteilla.

Hinta: Noin 15 miljoonaa euroa.

Ajetut kilometrit: 8 081 km.

Kulutus: Noin 50l/100 km.

Nopeus: Rajoitin 89 km/h.

Maavara: 380 mm.

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi