Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Rolls-Royce Silver Cloud II – ratin takana tuntee maailman kiireiden katoavan

Rolls-Royce on kaunis, ylellinen ja aristokraattinen.

60-vuotias Rolls-Roycen Silver Cloud II huokuu arvokkuutta ja yllätti toimittajan ajettavuudellaan. Kuva: Harri Blomqvist

Rolls-Royce on maailman arvostetuimpia automerkkejä. Se on valmistanut yli 100 vuotta autoja, jotka ovat olleet esikuvia toisille automerkeille.

Autolla on ollut myös vahva symbolinen status omistajilleen. Rolls-Roycen valmistusmäärät ovat vuosien saatossa olleet maltillisia. Huippuvuosinakin sitä valmistettiin vain noin 700–800 kappaletta vuodessa.

Saimme koeajettavaksi Silver Cloud II:n, vuosimallia 1961 olevan kaaran, joka on muotoilultaan eräs kauneimmista Rolls-Roycen malleista. Vuosien 1955–1966 aikana Silver Cloudia valmistettiin 7 372 kappaletta kolmena eri versiona, joskin ulkoiset muutokset olivat melko pieniä.

Hopeinen Pilvi II esiteltiin vuonna 1959, ja suurin muutos ykköseen oli rivikuutosen vaihtuminen V8-moottoriin. Huippunopeus nousi noin 180 kilometriin tunnissa. Tärkeintä oli kuitenkin vääntömomentin ja kiihtyvyyden parantuminen.

Lisääntynyt vääntö mahdollisti hitaan ja arvokkaan liikkeelle lähdön moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Moottorin jatkeena oli General Motorsin nelivaihteinen automaattilaatikko, joka oli silloin paras maailmassa.

Sisätiloissa ei ole säästelty materiaalivalinnoissa. Kuva: Harri Blomqvist

Ajettavuus Silver Cloudilla on ikäisekseen uskomattoman hyvä. Ohjaustehostin ja jousitus vaimentavat tien epätasaisuudet ja auto pysyy linjassa vaivattomasti. Kääntyminen on ison ratin myötä helppoa, jopa pehmeää.

Tätä autoa pitää oikeasti ajaa, eikä vain istua salonkimaisella takapenkillä kuin lordit konsanaan. Se ei riitä ajokokemukseksi, että aukaisee takapenkin selkänojassa olevan tarjottimen ja laskee sille viinilasin sillä aikaa kun sytyttää sikarin.

Maailman kiireet häipyvät sillä hetkellä kun Rolls-Roycen etuoven aukaisee. Tilalle astuu ripaus nostalgiaa. Sisustus on kaunista käsityötä. Kojelaudan ja ovien puuosat eivät ole ohutta viilua, vaan jämerää, aitoa puuta. Käytetyt materiaalit ovat parasta, mitä 58 vuotta sitten sai.

Täyspuiselle tarjottimelle voi laskea vaikka samppanjalasin. Kuva: Harri Blomqvist

Entisöinnin taso heilauttaa hintaa

Silver Cloud oli koripajoille otollinen auto, sillä siinä oli erillinen runko, joka mahdollisti eri korimallien tekemisen verrattain helposti. Jotkin erikoismallit ovat pienen valmistusmäärän vuoksi erittäin harvinaisia, ja niinpä niiden hinta on suunnilleen 500 000 euroa.

Koeajoautomme kaltaista neliovista sedan-mallia ei Suomesta löytynyt. Italian Parmassa olisi ollut yksi 68 000 euron hintaan. Tosin auton kunto ja entisöinnin taso heilauttavat hintaa merkittävästi.

Autoon saa vielä alkuperäisosia, mutta silloin hintakin on korkeampi. Esimerkiksi alkuperäinen pakoputki maksaa noin 2 500 euroa. Mutta mikäpä harrastus ei maksaisi.

Sitä paitsi hyvin hoidetun auton arvo säilyy.

Harri Blomqvist
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi