Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Uskottava se on: Toyota GR Supra on BMW:n komponenteista valmistettu urheiluauto

GR Suprassa on paljon Bemaria, mutta silti riittävästi japanilaista urheiluautoperimää. Lopputulos on hieno auto.

Toyotan uusi kaksipaikkainen ja takavetoinen GR Supra saa virallisen ensiesittelynsä MM-rallin humussa Jyväskylässä 1.–4.8. Kuva: Lauri Ahtiainen

Ei se mikään väärinkäsitys ole. Toyota GR Supra todellakin on BMW:n komponenteista valmistettu urheiluauto. Viime vuosikymmenen aikana urheiluautomarkkinat ovat kutistuneet, eikä edes Toyotalla ole tahtoa ja resursseja kehittää uutta mallia yksin.

Rivikuutosen liikuttama Supra edusti yhtiön urheiluautokärkeä vuosina 1978–2002. Eurooppaan vienti lopetettiin kuitenkin jo 1998.

Auto oli teknisesti hieno ja sai tunnustusta moottoristaan, mutta 1990-luvulla vallinneella japanilaisurheiluautojen kultakaudella se oli vain yksi hieno vaihtoehto muiden joukossa.

Vasta viennin päätyttyä kaikki muuttui. Vuonna 2001 ilmestyi elokuva The Fast and the Furious. Pöhkölle leffalle voi naureskella, mutta sen vaikutus japanilaisautojen rakentamisen popularisointiin on kiistämätön. Elokuvan päätähti oli oranssi Toyota Supra Turbo.

Toyotan keihäänkärki oli 2000-luvun alussa kuitenkin Prius. Urheiluautot jäivät.

Vuosia kului, ja vasta Akio Toyodan noustua valtaan 2009 alkoi ääni kellossa muuttua. Ensin tuli GT86, sitten esiteltiin FT-1 -konseptiauto. Nimi Supra alkoi nousta esiin.

Toyota on hienosäätänyt GR Suprasta paremman auton kuin mihin auton todellinen isäntä eli BMW itse on pystynyt. Kuva: Lauri Ahtiainen

Lopulta huhut virallistuivat. Uusi Supra oli tulossa, ja sen keulalla olisi jälleen 3-litrainen rivikuutonen – BMW:n valmistamana. Matkalla nimeen lisättiin tunnus GR. Se viittaa Gazoo Racingin moottoriurheilutoimiin, mutta samalla se ratkaisee Supra-nimen tekijänoikeuksiin liittyviä ongelmia.

Nyt lopputulos on nähtäviillä. GR Supra on tärkeä tuote Toyotalle, mutta vielä tärkeämpi se on pitämään urheiluautomarkkinoita yllä.

Auton olemusta on kesytetty FT-1:stä, mutta lopputulos on yhä villi: pitkä keula, tuplakuplakatto, pieni matkustamo ja lyhyt perä.

Kaksipaikkaisen Supran akseliväli on GT86:stakin lyhyempi. Auton pääkehittäjä Tetsuya Tada painottaa akselivälin ja raideleveyksien suhteen tärkeyttä.

Ajamisen iloa upealla kokonaisuudella

Tada kertoo saaneensa Akio Toyodalta käskyn käydä Baijerissa keskustelemassa yhteistyöautosta. Alkuun japanilaiset painostivat saksalaisia kohti urheilullisempaa suuntaa. Sen jälkeen tiimit eriytyivät. Tuloksena olivat Toyota Supra ja BMW Z4.

Supra on saanut omat muotonsa, mutta saksalaisgeenit tunnistaisi silti sokkotestissäkin. Ajoasennossa on baijerilaiselle tyypilliset säätövarat, ja istuin uppoaa kiitettävän alas. Hallintalaitteiden perustuntuma on jämäkkä, ja tietoviihdejärjestelmästä vastaa BMW:n ylivertainen iDrive.

Auton olemusta on kesytetty FT-1:stä, mutta lopputulos on yhä villi: pitkä keula, tuplakuplakatto, pieni matkustamo ja lyhyt perä.

Supra tuntuu BMW:ltä, jolta auton osat tulevat. Hienosäätö on Toyotaa.

Rivikuutonen laulaa tuttua nuottia, mutta luonnollisemmaksi viritettynä.

Kokonaisuus on upea. Alustassa on ripaus pintapehmeyttä, mutta tositoimet se hoitaa jämäkästi.

Moottorin vetoalue on laaja ja käynti silkinpehmeä käynti. Erinomainen sovitus ZF:n 8-vaihteiseen automaattiin ei anna sijaa moitteille.

Mutkatiellä Supraan ihastuu nopeasti. Sen ajettavuus painottaa enemmän hauskuutta kuin äärisuorituskykyä. Käytös on tasapainoinen.

Vetopito on huima, mutta takavetoisuus ei jää epäselväksi.

Painotus hauskuuteen näkyy radalla. Supra tarjoaa helposti lähestyttäviä kakkosvaihteen sivuluisuja, joten elämästä voi nauttia myös kärpäsiä kylkeen keräämällä.

Supra on taidokkaaan eheä ja tasapainoinen auto, jonka yksikään osa-alue ei dominoi tai häiritse. Se on määrätietoisen ja lahjakkaan tiimin kehitystyön tulos, jossa kaikki osa-alueet ovat tasapainossa.

Suomeen ensimmäiset Suprat saapuvat kesän aikana.

Lue myös: Mestarikuljettaja Siekkisellä on ansioluettelossaan maailmanmestaruus ja kolariton ura – rahtarille turvallisuus on ammattitaitoa
Kokeiltu

Toyota GR Supra

Bensiinimoottori 2 998 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho 340 hv (250 kW), 5000–6500 r/min

Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3s

Huippunopeus 250 km/h

Yhdistetty kulutus 7,5 l/100km

Hiilidioksidipäästöt 170 g/km

Pituus 4 379 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 292 mm, akseliväli 2 470 mm

Takuu 3 vuotta / 100 000 km

Lähtöhinta 85 375 euroa.

Lauri Ahtiainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi