Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Mestarikuljettaja Siekkisellä on ansioluettelossaan maailmanmestaruus ja kolariton ura – rahtarille turvallisuus on ammattitaitoa

Kuorma-autonkuljettaja Jouni Siekkinen pitää välttämättömänä, että kuljettajien taitoja päivitetään kursseilla ja tehtävillä.

Jouni Siekkinen sanoo, että ison ajoneuvon käsittelyssä kaksi ominaisuutta on ylitse muiden: harkintakyky ja tarkkuus. Kuva: Eija Juutilainen

Kuorma-autonkuljettaja Jouni Siekkinen on taitava ja turvallinen kuski. Se on todistettu useissa kilpailuissa. Päivätyötään Maansiirto Tietäväinen Oy:ssä tekevä Siekkinen voitti toukokuussa Suomen osakilpailun Scanian järjestämässä Driver Competition 2018/2019 -kisassa.

Driver Competition järjestetään kolmen vuoden välein.

– Tänä vuonna se oli ensimmäistä kertaa avoin kisa. Aiemmin siihen saivat osallistua vain maksimissaan 35-vuotiaat kuljettajat, ja sen nimikin oli Young European Truck Driver.

Karsintakisa käydään 30 Euroopan maassa. Tänä vuonna mukana oli yli 22 000 kuljettajaa. Suomessa kisaan ilmoittautui noin 400 kuljettajaa, joista alkuerän kirjallisten kokeiden jälkeen seulottiin 75 parasta. Suomessa välierät järjestettiin kolmella paikkakunnalla.

Virtuaalisella kolaripaikalla piti toimia oikein

Jyväskyläläinen Siekkinen sijoittui alkukarsinnassa neljänneksi ja pääsi Helsinkiin kuljetusmessujen yhteydessä järjestettävään Suomen loppukilpailuun. Siekkisen, 61, mukaan kisassa ei kilpailla ajasta ja nopeudesta, vaan turvallisuudesta ja taloudellisesta ajotavasta sekä ajoneuvon käsittelystä.

Finaalin aluksi oli 25 minuuttia kestävä taloudellisen ajon testi. Siekkinen ylsi 44 litraan sadalla kilometrillä.

–  Tämän osion voittaja kulutti vain 36 litraa satasella.

Taloudellisen ajon yhteydessä seurattiin kuljettajan turvallista ajotapaa, josta voittoisa kuski sai puhtaat paperit. Ensiapuosiossa tultiin virtuaaliselle kolaripaikalle, jossa piti osata toimia juuri oikein.

– Piti sitoa uhrin pää. Minulle tuli huomautettavaa siitä, että kolaroinut auto olisi pitänyt muistaa sammuttaa takakautta penkkien välistä. Jos autoa lähtee sammuttamaan edestä normaalisti, laukeamaton turvatyyny voi laueta ja aiheuttaa vaaratilanteen myös pelastajalle.

Kuorman sitomisessa pitää olla tarkka

Kuormakin tulee osata sitoa sääntöjen mukaisesti, oikeassa kulmassa oikean kokoisilla liinoilla. Kuorman suhteen kuljettaja on aina vastuussa.

– Hankalimpia sidottavia ovat tynnyrit, jotka ovat pyöreitä.

Myös ajoonlähtöä tarkkailtiin eli esimerkiksi lamput tulee tarkastaa, samoin renkaiden pultit ja kunto.

Alkukarsinnoissa ajettiin erilaisilla ajotehtävillä.

– Piti peruuttaa puoliperävaunu ahtaalle alueelle niin, että onnistui kaatamaan auton keulalla punaisen tolpan kahden sinisen tolpan väliin. Tolpan korkeus oli noin metri.

Peräkärry piti myös peruuttaa kahteen takana olevaan tolppaan kiinni niin, että tolpat eivät kaatuneet.

Siekkinen palkittiin toukokuussa Suomen taitavimpana kuljettajana. Kuva: Eija Juutilainen

Siekkinen muistuttaa, että ison puoliperävaunun ja peräkärryn peruuttaminen vaatii tarkkuutta ja hahmotuskykyä. Myös pujottelemista tynnyreiden välissä peruuttamalla testattiin.

Suomen loppukilpailusta Siekkinen pokkasi voittopokaalin ja 1000 euron matkalahjakortin. Euroopan loppukilpailussa Ruotsissa voitto olisi tuonut palkinnoksi noin 100 000 euron arvoisen Scanian. Voitto-Scania päätyi nyt Norjaan.

Jouni Siekkinen on ajanut työkseen jo 41 vuotta. Hän on tyytyväinen työhönsä, mutta tykkää myös kilpailla.

Siekkinen voitti maailmanmestaruuden rahtareiden ajotaitokisoissa Budapestissä vuonna 2000. Miehen kotona näkyy rivi muitakin pokaaleja.

Tämän vuoden kisoista jäi jotakin hampaankoloon...

– Aion ehdottomasti osallistua uudelleen Scania-kilpailuun kolmen vuoden päästä.

Tärkeimpänä kuljettajan taitovaatimuksista Siekkinen pitää turvallisuutta.

– Minulle ei ole sattunut mitään, vaikka olen ajanut Venäjällä ja Euroopassa.

Siekkinen pitää välttämättömänä, että kuljettajien taitoja päivitetään kursseilla ja tehtävillä. Ammattitaito merkitsee turvallisuutta.

Lue myös: Asikkalan Vääksyn mobilisti-iltaan kokoontuu tänään jälleen satoja harrasteajoneuvoja – liikenteen odotetaan ruuhkautuvan
Eija Juutilainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi