Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Ensin renkaat levenivät, seuraavaksi ne kapenevat – sähköautojen yleistyminen haastaa rengasvalmistajia

Sähköautojen yleistyminen tuo uutta purtavaa rengasvalmistajille, koska vierintävastus on saatava mahdollisimman alhaiseksi.

Sähköautojen ja hybridien renkaat kapenevat. Kuva: Anne Repo

1960–70-luvuilla henkilöautojen renkaat olivat kapeita ja korkeita 80-sarjan renkaita. Sitten autonvalmistajat alkoivat valmistaa sporttisia, matalailmatilaisia ja leveitä rengasmalleja. Tämä trendi on jatkunut näihin päiviin asti. Mutta seuraava suuntaus on jo näkyvissä.

– Nyt ollaan menossa takaisin kapeampiin renkaisiin, sanoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkaista.

Sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen syynä

Morrin mukaan syynä on sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen.

– Koska sähköauton tulee olla mahdollisimman energiatehokas, tarvitaan alhaisen vierintävastuksen renkaat, jotta auton sähkölatauksen toimintasäde saadaan mahdollisimman laajaksi. Sähköautojen heikkoushan on toimintamatka eli kuinka pitkälle niillä pääsee lataamatta akkuja, sanoo Morri.

Yhtenä ratkaisuna on renkaan vannehalkaisijan kasvattaminen ja samalla renkaan kaventaminen ja renkaan sisällä olevan ilmatilan nostaminen. Näin on Morrin mukaan tehty esimerkiksi BMW i3:ssa, jonka rengaskoko on 155/70R19.

– Kaksi vuotta sitten markkinoille tulleen BMW i3:n rengaskoko oli ihan uusi, joten kyseiseen kokoon ei löytynyt Pohjoismaissa toimivaa talvirengasta lainkaan. Tästä syystä Nokian Renkaat alkoi valmistaa kyseisen koon pohjoismaista talvirengasta vain tätä kyseistä automallia varten.

Vierintävastuksen alentaminen ei ole helppoa

Vierintävastuksen alentamisen tiellä on Morrin mukaan vielä monia esteitä.

Jos käytettäisiin esimerkiksi hiilikuitua tai muita kestäviä ja keveitä materiaaleja renkaan rakenteessa, renkaista tulisi niin kalliit, ettei niitä kukaan ostaisi. Nokian Renkaiden asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri

– Sen asian kanssa valmistajat tuskailevat. Tänä päivänä käytetyillä materiaaleilla ja kustannusrakenteella ei saada kovin suuria harppauksia vierintävastuksen alentamiseen. Jos käytettäisiin esimerkiksi hiilikuitua tai muita kestäviä ja keveitä materiaaleja renkaan rakenteessa, renkaista tulisi niin kalliit, ettei niitä kukaan ostaisi.

Perinteinen rengasrakenne koostuu polyesteristä/rayonista ja teräksestä. Morri sanoo, että jos teräs voitaisiin kustannusten puolesta korvata jollain kevyemmällä materiaalilla, renkaan vierintävastus alenisi huomattavasti.

– Toisaalta yhä pienempiin vierintävastuksiin tähdätessä pitää tehdä kehitystyötä myös kumisekoitusten osalta ja kehittää itse renkaan perusrakennetta.

Sporttirenkailla varovasti sateessa

Leveät ja matalat renkaat ovat hyvännäköiset. Sen takia ne ovat yleistyneet. Sporttirenkailla (35-40-sarjaiset renkaat) on kuitenkin muutamia huomioonotettavia ominaisuuksia.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan leveillä ja matalailmatilaisilla renkailla on mukava ajaa isoilla nopeuksilla asvaltilla.

– Auto ohjautuu nopeasti ja reagoi ohjaukseen nopeammin verrattuna korkeailmatilaiseen ja kapeampaan rengasmalliin. Normaaliajo sen sijaan voi tuntua hieman epämukavalta, sanoo Morri.

Leveät renkaat lähtevät kapeita helpommin vesiliirtoon. Kuva: Marko Kauko

Matalat ja leveät renkaat saattavat myös tuottaa ongelmia sadesäällä, sillä ne lähtevät kapeita helpommin vesiliirtoon. Myös melutaso on korkeampi, sillä leveistä/matalailmatilaisista renkaista ääni johtuu paremmin renkaan pinnasta auton runkoon ja sisätilaan.

Jotta matalailmatilaiset renkaat toimisivat valmistajan toivomalla tavalla auton alla, niissä tulee olla oikeanlainen painetaso.

– Moni luulee, että leveille renkaille riittää sama kahden barin paine, jotka käyvät kapeampiin renkaisiin, mutta näin ei ole. Esimerkiksi 245/40R18 -renkaiden paine tulee olla alueella 250 kPa tai enemmän, jotta renkaan ajo-ominaisuudet olisivat renkaan valmistajan suunnittelemat, sanoo Morri.

Renkaat

Termejä

Renkaan kokomerkintä voi olla esimerkiksi 195/70 R 14 84 T.

195 = Renkaan leveys millimetreinä (ei siis tarkoita kulutuspinnan leveyttä)

70 = Profiilisuhde (prosentteina) on renkaan sivupinnan korkeus jaettuna renkaan leveydellä

R = Renkaan rakenne, esimerkiksi radial eli vyörengas

14 = Vanteen halkaisija tuumissa

84 = Kuormitusluokka, esimerkiksi 84:n maksikuormitus on 500 kg

T = Nopeusluokka eli renkaan maksiminopeus

Renkaan ilmatila: kuinka monta prosenttia renkaan ilmatilan korkeus on renkaan maksimileveydestä.

Sporttirenkaiden eli leveiden (35-40-sarja) renkaiden sisällä oleva ilmatila on matalampi kuin kapeammassa rengasmallissa (60-70-sarja).

Lähteet: Vannetukku Matti Morri/Nokian Renkaat
Anne Repo
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi