Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Suomalaisia palo- ja pelastusajoneuvoja viedään vauhdilla Aasiaan

– Pohjolassa korostuvat arktisten olosuhteiden huomioiminen, erikoisosaaminen ja kokemus, sanoo Saurus oy:n toimitusjohtaja Juhani Härkönen.

Kolme uudenkarheaa yksikköä ovat loppusuoralla. Juhani Härkönen ja Jarmo Turpeinen tarkastelevat, kun Ari Pellinen tekee teippauksia. Kuva: Kirsi Taivainen

Kun sinisin vilkkuvaloin varustettu pelastusajoneuvo kiitää ohitse, se on aika varmasti kasattu Säynätsalossa, Keski-Suomessa.

Saurus oy on erikoistunut palo- ja pelastusajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä kotimaahan että ulkomaille.

– Moni ei tiedä, että 36 vuoden aikana Säynätsalosta on lähtenyt 2 000 ajoneuvoa ympäri maailmaa, Sauruksen toimitusjohtaja Juhani Härkönen kertoo.

Kiinaan myyty lähes sata autoa

Saurus on Suomessa markkinajohtaja alallaan. Liikevaihdosta suurin osa tulee kotimaasta. Ulkomaankauppa on koko ajan lisääntymään päin.

– Viennissä on selkeä kasvun mahdollisuus ja se tuo myös näkemystä siitä, missä muu maailma makaa. Kiinaan on myyty vuoden 2014 jälkeen lähes sata autoa. Tällä hetkellä viennin päämarkkinat ovat Aasiassa. Viime vuonna jopa 40 prosenttia liikevaihdosta tuli viennistä, Juhani Härkönen sanoo.

Kuva: Kirsi Taivainen

Pelastusajoneuvoja moneen tarkoitukseen

Härkönen sanoo olevansa unelma-ammatissaan. Turvallisuus- ja pelastusala kiehtoi jo nuorena, jolloin hän oli aktiivisesti mukana VPK-toiminnassa.

Kriittisissä ja vaativissa oloissa kaiken on toimittava saumattomasti yhteen. Sauruksen toimitusjohtaja Juhani Härkönen

– Tässä alassa kiinnostavat monipuolisuus, kriittisyys ja haastavuus. Valmistamme tuotteita erittäin vaativiin tehtäviin ihmishenkien ja omaisuuden pelastamiseksi.

Pasi Koskinen kertoo, että puolustusvoimien autoihin tehdään täysi huolto joka vuosi. Kuvassa testauksessa hydraulikäyttöiset leikkuri ja levitin. Kuva: Kirsi Taivainen

Ennen pelastusalalle vihkiytymistään Juhani Härkönen ehti toimia muun muassa YK:n rauhanturvaamistehtävissä Lähi-idässä, Suomen pataljoonan hankintaupseerina ja sotilastarkkailijana.

– Pelastuskaluston parissa aloitin tuotepäällikkönä Bronto Sammuttimella 1991, sittemmin nykyisen Sauruksen vientipäällikkönä ja vuodesta 2016 toimitusjohtajana.

Pelastusajoneuvoja on monenlaisia ja moneen käyttötarkoitukseen. Valtaosa ajoneuvoista on räätälöityjä sammutus- ja säiliöpaloautoja. Loppuosan muodostavat erikoisajoneuvot, kuten erityyppiset raivausautot ja metsäpalontorjunta-autot sekä lentokenttä-, teollisuus- ja kombipaloautot.

– Ajoneuvot ovat räätälöity asiakaskohtaisesti. Ne ovat yksilöitä. Haluamme ymmärtää asiakkaidemme tarpeita ja toteuttaa niitä innovatiivisesti, Härkönen kommentoi.

Autojen alustat tulevat eri valmistajilta (Scania, Volvo, Sisu, Mercedes-Benz, MAN, Renault) runkovalmiina, kaikki muu suunnitellaan ja kasataan loppuun Säynätsalossa.

Tilauksen jälkeen auto on toimitusvalmis 6–12 kuukaudessa tuotteesta ja kohdemaasta riippuen.

Arktiset olosuhteet huomioon

Ajoneuvojen operatiivisen kokonaisuuden hallinta on tärkeää, Härkönen sanoo.

– Kokonaisuus lähtee rakentumaan korin ympärille: kalustorakenne, pumput, säiliöt, moninainen tekniikka sisältäen pneumatiikan, hydrauliikan, automaation, sähköasennukset... Paljon on myös erilaisia digitaalilaitteita, kommunikaatiovälineitä ja tietokoneita. Viimeisimpänä tulee sitten ulkoasun tekeminen, esimerkiksi teippaukset, Härkönen kertoo.

Se, että pelastusajoneuvot tehdään juuri Suomessa, on Härkösen mielestä vahva kilpailuvaltti.

– Pohjolassa korostuvat arktisten olosuhteiden huomioiminen, erikoisosaaminen ja kokemus. Kriittisissä ja vaativissa oloissa kaiken on toimittava saumattomasti yhteen. Merkitystä on myös sillä, että Suomesta löytyy huoltovarma yritys mahdollisten kriisiaikojen varalle.

Teippaukset antavat paloautolle viimeisen silauksen. Kalustoa tarkastamassa Saana Sormunen. Kuva: Kirsi Taivainen

Yksikön toimivuus varmistetaan manuaalisella varakäyttöjärjestelmällä jos sattuisi niin, että digitaali- ja sähkötekniikka pettäisi.

– On saatava venttiilit auki ja systeemi kaikissa tilanteissa toimimaan. Näin tuplavarmistetaan toimivuus.

Työn kautta oppii

Uutta työsarkaa pelastuskalustolle ja -miehistölle tuovat autojen lisääntyvä digitalisaatio ja sähkötyöt. Myös uudet autotyypit, sähkö- ja hybridiautot voivat aiheuttaa muutoksia.

– Autotekninen kehitys tuo haasteita myös pelastajille. Onnettomuustilanteissa pitää tietää, miten uusia sähköautoja lähestytään oikeilla menetelmillä niin, ettei tule lisävaurioita pelastajille eikä uhreille.

Sauruksen työntekijöitä Härkönen kuvaa moniosaajiksi ja eri tilanteisiin ketterästi mukautuviksi asiakaspalvelijoiksi.

– Vaikka olisi miten taitava asentaja, erikoisosaaminen ja ajoneuvotekninen oppi tulevat työn kautta. Meillä on motivoitunut ja kokenut henkilöstö, josta pidämme hyvää huolta. Olemme rautainen Saurus-tiimi, hän hymyilee.

Tiimiin haetaan tällä hetkellä uusia ihmisiä kasvun mahdollistamiseksi.

Suomalaista osaamista

Tilaukset voivat olla hyvinkin laajoja yhteistyöprojekteja. Saurus toimitti taannoin esimerkiksi vaarallisten aineiden torjuntayksikön Malesiaan.

– Kauppaan sisältyi tuotekoulutuksen ohella myös operatiivinen koulutusjakso sekä Suomessa että paikan päällä Malesiassa. Se sisälsi yli sadan palosotilaan koulutuksen. Operatiivisen koulutuksen toteutti Kuopion pelastusopisto. Projekti oli hieno osoitus suomalaisesta alan kokonaisosaamisesta, johon tyytyväinen asiakas sai kaiken tarvitsemansa yhdestä osoitteesta, hän toteaa.

Parhaillaan Sauruksella on tuotannossa autoja moniin kohteisiin muun muassa Kiinaan.

– Kotimaahan ajoneuvoja on menossa Hämeenlinnaan, Tampereelle, Vaasaan ja lähiaikoina ollaan luovuttamassa autoja myös Keski-Suomeen niin sanotusti kotilaitoksille, sanoo Härkönen.

Saurus oy

70 auton vuosituotanto ja 24/7-huoltopalvelu

Saurus oy on osa konsernia, johon kuuluvat erikoisajoneuvoista tunnettu Kiitokori oy Kausalasta sekä puomitikasautoja toimittava Vema Lift oy Kaarinasta.

Vuosittain Saurus-autoja valmistuu noin 70.

Hinnat 100 000–600 000 euroa/auto.

Liikevaihto noin 15 miljoonaa euroa.

60 työntekijää ja laaja alihankintaverkosto.

Sauruksen Huolto päivystää 24/7.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi