Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Mercedes-Benzin CLA Coupéssa on yhdistetty tyyli ja tekniikka onnistuneesti

Moottoritarjonta on sama kuin kehutussa A-sarjassa.

Mercedes-Benz CLA Coupén muotoilun tyylikkyys näyttäytyy ikävästi takapenkkiläisten menetettynä pääntilana. Kuva: Mikko Kilkki

Laulussa sanotaan, että jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt. Siinä asiassa metsä ja autokauppa ovat ainakin vähän sukulaisia. Nykyisin autokauppoja kiertäessä löytyy aina yllättäviä namupaloja, joiden tuloa markkinoille ei jostakin syystä edes muistanut.

Tämä on yksi niistä: Mercedes-Benzin uusi CLA Coupé. Jo aiempi, vuonna 2013 markkinoille tullut CLA-mallisarja oli maukas tapaus.

Urheilullinen ulkoasu

Heti uuden CLA Coupén ulkomuotoja katsellessa voi päätellä, että nyt taitaa hyvä heilua. Parempaan on taas menty.

Vaikka nappulaa ja toimintoa on paljon, vaikuttaa kaikki loogiselta

Myös auton yksityiskohtiin perehtyminen vahvistaa samaa käsitystä, sillä sisätilat ovat kohentuneet. Parantuneissa ajovaloissa on eroja esimerkiksi Mersun A- ja CLS-sarjoihin, mutta sukunäköä veljesmalleihin toki löytyy.

Mercedes-Benz CLA:n moottoritarjonta on sama kuin paljon kehutussa A-sarjassa. Molempien autojen alustarakenne on pohjimmiltaan sama, vaikka CLA Coupén mitat ovat hieman A-sarjan sedania suuremmat. CLA Coupén pituus on 4 688 millimetriä ja A-sedanin puolestaan 4 549 millimetriä, mutta akseliväli on molemmissa 2 729 millimetriä.

CLA Coupén 460-litrainen tavaratila on 40 litraa suurempi kuin A-sedanin.

CLA:n urheilullisen ulkoasun selittänee pitkälti se, että auto tulee markkinoille jokseenkin yhtä aikaa A-sedanin kanssa. Samanhenkisten mallien on jotenkin erotuttava.

Nappuloita ja toimintoja riittää, mutta lyhyen opiskelun jälkeen asiat sujuvat vaivattomasti. Kuva: Mikko Kilkki

Kun CLA:ta vertaa edeltäjäänsä, voi lopulta todeta, että vanhasta muistuttaa lähinnä nimi – muutoin tuote on uusi.

Koeajon alkajaisiksi on helppo todeta, että sisällä tunnelma on samankaltainen kuin uudessa A-sarjassa. Mittaristo on samanlainen, ja se perustuu kahteen diginäyttöön.

Nykyään Mercedeksellä ei ole uusissa autoissa vakionopeudensäätimelle omaa viikseään, vaan ne toiminnot on siirretty rattiin. Ratissa painikkeet on asemoitu siten, että vasemmalta puolelta rattia löytyvät toiminnot vasemmanpuoleiseen näyttöön.

Vaihdeviiksi on tutun oloinen, vaikka sekin on uusi. Näkee selvästi, että minkäänlaista kulttuurishokkia ei ole haluttu aiheuttaa, vaan kaikki on pyritty tekemään käyttäjälähtöisesti.

Tavaratilaa on kymmenen litraa vähemmän kuin edellisessä CLA:ssa. Kasvanut lastausaukko kuitenkin helpottaa tavaratilan käyttämistä. Kuva: Mikko Kilkki

Koeajettu versio on etuvetoinen, ja konehuoneessa on uusi 1,33-litrainen ja 136-hevosvoimainen bensiinimoottori. Hiilidioksidipäästöt ovat 140 grammaa kilometrille, ja yhdistetty kulutus tasan kuusi litraa sadalle kilometrille.

Myös nelivetoa ja dieseliä on mallistossa tarjolla.

Koeajoauton varustelistaus on monipuolinen. Esimerkiksi uutta tietoviihdejärjestelmää (MBUX) ei ollut edellisessä CLA:ssa. Vakiovarusteena tuleva MBUX esimerkiksi mahdollistaa radiokanavan vaihtamisen puhekomentojen kautta. Suomen kieltä auton järjestelmä ei valitettavasti ymmärrä.

Vaihteistona autossa on seitsemänvaihteinen automaatti.

Uusi CLA on mukava ajettava. Vaikka nappulaa ja toimintoa on paljon, vaikuttaa kaikki loogiselta sen jälkeen, kun on malttanut perehtyä niihin ensin.

Jos Mercedes-Benzin A-sarjan sedan ja CLA Coupé vaikuttavat turhan samanlaisilta, kannattaa kaivaa pintaa syvemmältä. Ensisijaisesti asetelmana on arkisempi korimalli vastaan urheilullisempi korimalli, mutta muitakin eroja löytyy.

Kokeiltu

Mercedes-Benz CLA Coupé 180A

Bensiinimoottori 1 332 cm3. 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho 136 hv (140 kW).

Vääntö 200 Nm.

Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4s.

Huippunopeus 216 km/h.

Yhdistetty kulutus 6,0 l/100km.

Hiilidioksidipäästöt 140 g/km .

Pituus 4 688 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 729 mm.

Takuu 2 vuotta.

Koeajetun auton hinta varusteineen 44 287 euroa, malliston lähtöhinta 37 871 euroa. 

Mikko Kilkki
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi