Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Fordin uusi Mondeo-hybridifarkku on kiinnostava ja bensapihi tulokas

Koeajossa pitkän auton edut huomaa takapenkillä.

Muutama vuosi sitten huhuttiin Ford Mondeon tuotannon lopettamisesta. Toisin kävi, ja nyt on esitelty uusi ja hienostunut Mondeo-sarja. Kuva: Timo Nieminen

Huhut Ford Mondeon kuolemasta olivat kovasti liioiteltuja. Uusi Mondeo-sarja tulee nyt, ja jalokivenä säihkyy hybridifarkku. Ford mainostaa sen olevan omassa segmentissään ainoa maailmassa. Siis iso farmari, johon on liitetty jarrutusenergian talteenotto, akkukäyttöinen sähkömoottori ja generaattori.

Hybridi on saatavilla farmarina ja sedanina. Hybridin saa vain bensiinimoottorilla varustettuna.

Hybridifarkkua ei voi ladata pistokkeesta, vain järjestelmän jarrutusenergian talteenotto lataa akkua ajon aikana. Jarrutusenergiasta saadaan talteen jopa 90 prosenttia.

Keskikulutuslukema on alhainen

Voimajärjestelmä koostuu 2,0-litraisesta Atkinson-työkiertoa käyttävästä bensiinimoottorista, sähkömoottorista, generaattorista, 1,4 kWh:n litiumakusta ja Fordin kehittämästä uudesta automaattivaihteistosta. Voimansiirron ohjausohjelma toimii hienosti järjestelmän kanssa.

Kuljettaja ei välttämättä tiedä mikä energiamuoto ajossa on käytössä, ainoastaan kovissa kiihdytyksissä polttomoottorin ääni kuuluu selvästi.

Mittaristo on pirteä. Hallintalaitteet ovat selkeät, mutta kosketusnäyttö on melko kaukana ohjauspyörästä.

Mondeo Hybrid on saanut puristettua kulutuslukemia ja hiilidioksidipäästöjä alas. Koeajoauton ajotietokoneen tuhannen kilometrin keskikulutuslukema (5,7 litraa satasella) on kookkaalle bensiinifarmarille alhainen. Hiilidioksidin päästöarvojen on arvioitu olevan 130–138 grammaa kilometrillä.

Bensamoottorin valinta uuteen Mondeoon on helppoa, sillä silloin kyseessä on aina hybridi ja tehoa 187 hevosvoimaa.

Dieseleitä Mondeoon on valittavana kaksi: molemmat 2,0-litraisia, tehoiltaan 150- ja 190-hevosvoimaiset. Dieselit ovat turboahdettuja ja niissä on korkea polttoaineen ruiskutuspaine.

Maltillista muotoilua

Muotoilultaan autot ovat maltillisia, melko neutraaleja. Kyljissä on suoraa linjaa ja takana tietynlainen pyöreys on hallitseva elementti. Etuosa on uudistunut, säleikköä on suurennettu urheilullisempaan suuntaan. Puskurin alla oleva spoileri erottuu edeltäjää selvemmin. Valoina ovat ledit.

Etupenkit ovat tukevia ja antavat etenkin hyvän sivuttaistuen, reisiosa voisi olla pidempi. Sisustus on mustaa, mutta iloisuutta tuovat pehmeät ja laadukkaat materiaalit ja kulmikas muotoilu.

Pitkän auton edut huomaa takapenkkiläisten oloissa.

Varusteluversioita ovat Titanium, ST-Line ja kalleimpana Vignale.

Hinnat alkaen malli on 150-hevosvoimainen diesel Titanium-varustelulla. Sen hinnat alkavat 36 842 eurosta. Kalleimmasta Vignale-mallista saa pulittaa 49 500 euroa.

Hybridi on alhaisen autoveronsa ansiosta vain vähän kalliimpi kuin edullisin diesel, joten hybridin voi veikata olevan uuden Ford Mondeon myydyin malli.

Kokeiltu

Ford Mondeo 2,0 187hv Hybrid eCVT Wagon

Bensiinimoottori 1999 cm3,  4 sylinteriä, CVT-automaattivaihteisto, etuveto

Teho 187 hv (138 kW), 6000 r/min

Vääntö 173 Nm (4000 r/min)

Yhdistetty kulutus 5,6 l/100km

Hiilidioksidipäästöt 130 g/km

Pituus 4 871 mm, leveys 1 911 mm, korkeus 1 501 mm, akseliväli 2 850 mm, omapaino 1 716 kg 

Hybridimalliston hinnat alkaen 39 192 euroa.

Harri Blomqvist
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi