Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Koeajettu Volkswagen T-Cross pitää minkä lupaa

Uutuus kiristää kilpailua lähtöhinnoiltaan halpojen pikkumaastureiden sarjassa.

Pienten katumaastureiden myynnin arvioidaan kasvavan selvästi tänä ja ensi vuonna. Siihen myötäiseen tähtää Volkswagen uudella T-Crossillaan. Kuva: Timo Nieminen

Volkswagen mainostaa uutta pikkumaasturiaan T-Crossia englanniksi otsikolla ”I am more”. Saksalaisvalmistajan mainonnan suunnittelijat ovat tällä kertaa onnistuneet, sillä sekä T-Crossia katsellessa että koeajossa tulee tunne, että tämä auto antaa mittojaan enemmän.

Konepelti ja jäähdyttimen säleikkö ovat suuria ja voimaa uhkuvia, mutta auton ilmeessä on muutoin säilynyt pehmomaasturin tunnelma. Katumaastureiden muotoilun viime aikoina vallannut aggressiivisuus on onneksi poissa.

Väreillään T-Cross sen sijaan pyrkii erottumaan. Ostajalle tarjotaan esimerkiksi ”energistä oranssia, koralliriutan sinistä ja eksoottisen puutarhan vihreyttä”. Erottuvilla väreillä kosiskellaan kaiketi nuorempaa ostajakuntaa.

Koeajoauto on väriskaalassa ihan toisesta päästä – kaikkea muuta kuin riikinkukko. Mutta vähän tylsän tavallinen väri ei tuntunut kiinnostusta syövän, sillä lyhyen kuvaustuokion aikana moni ohikulkija pysähtyi kyselemään ja ihastelemaan T-Crossia.

Sisältä yllättävän avara

Sisältä T-Cross on yllättävän avara. Se tuntuu selvästi tilavammalta kuin samaa alustarakennetta käyttävä Volkswagen Polo, mutta ehkä niin kuuluu ollakin, sillä korkeutta on ratkaisevat 14 senttimetriä enemmän. Pääntilaa riittää kaikilla istuimilla. Takaistuin siirtyy kiskoillaan 14 senttimetriä, mikä vaikuttaa tavaratilan kokoon (385–455 litraa). Istuimia kaatamalla tavaratila kasvaa 1 281-litraiseksi.

Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, sillä etuistuimen ja ratin säätövarat ovat riittävät.

Näkyvyys takaviistoon on varsin rajoitettu umpinaisten takakulmien vuoksi.

Takapenkille on vaivaton kulkea. Tilasta ei ole puutetta, ellei takapenkkiä ole siirretty tavaratilan kasvattamiseksi aivan etuasentoon. Kuva: Timo Nieminen

Sisäilme on viimeistelty, mutta muovintäyteinen. Kahdeksantuumaista kosketusvärinäyttöä ei ole upotettu kovin syvälle kojelautaan, joten se on altis heijasteluille.

Suomi-mallistossa on tavaratilan alla tilapäiskäyttöön sopiva varapyörä. Sillekin on tosin vaihtoehto: laadukasta äänentoistojärjestelmää etsivät voivat luopua varapyörästä, jonka tilalle tulevat lisävarusteiset 8-kanavainen vahvistin ja subwoofer.

Kevyt ja ketterä

Ajettavuudeltaan VW T-Cross on myös miellyttävä yllätys. Se on hauska, kevyt ja ketterä.

Koeajoauton 1,0-litrainen, 115-hevosvoimainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori osoittautuu varmaksi suorittajaksi. Vääntöä on 200 newtonmetriä, ja turbon ryydittämänä se kiihtyy melko halukkaasti. Koeajoauton DSG-automaatti sopii moottorin pariksi mainiosti, etenkin taajama-ajo on todella vaivatonta.

Litrainen TSI-bensiinimoottori on saatavilla myös 95-hevosvoimaisena. Hintasäästöä järeämpään moottoriin kertyy kuitenkin sen verran vähän, että vahvempi 1-litrainen napannee valtaosan myynnistä. Järeämmän moottorin etu on sekin, että sen kanssa voi valita joko automaattivaihteiston tai 6-vaihteisen manuaalin. 95-hevosvoimaiseen on yhdistetty vain 5-portainen käsivaihteisto.

Myöhemmin mallistoon tulevat myös 1,6-litrainen diesel ja Golfista tuttu 150-hevosvoimainen bensiinimoottori.

Perustaso, Style ja Sport

Varustetasoja ovat perustaso sekä Style ja Sport. Vakiovarusteina kaikissa versioissa ovat esimerkiksi hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin ja katvealueista varoittava järjestelmä.

Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiona Style- ja Sport-tasoilla, lisävarusteena se maksaa 653 euroa. Suomen pimeillä teillä ajavat arvostavat kaukovaloautomatiikkaa, jonka saa Sportiin ja Styleen 179 euron lisärahalla.

Kuljettaja istuu T-Crossissa korkealla. Säätimet ovat yksinkertaiset ja helposti saatavilla. Kuva: Timo Nieminen

Älypuhelimen voi autossa ladata langattomasti ja USB-portteja on neljä.

Tarkka ja näkymiltään räätälöitävä 10,25-tuumainen digitaalinen värimittaristo on Sport-tasolla vakiona, Styleen sen saa lisävarusteena (468 euroa).

Tehokas tilankäyttö

Volkswagen T-Cross on ketterän kokoinen katumaasturi, jonka suurimmat plussat ovat vaivaton ajettavuus, tehokas tilankäyttö ja loppuun viety viimeistely.

Edullisimman version lähtöhinta toimituskuluineen jää selvästi alle 20 000 euron, joten hinnoillakin T-Cross haluaa kilpailla. Koeajoautossa huomaa, että parempi varustelu näkyy melko reippaasti hintalapussa, mutta niinhän se on kaikissa automalleissa.

Timo Nieminen, Marko Jokela

Kokeiltu

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 115 hv DSG Style

Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto

Teho 115 hv (85 kW), 5500 r/min

Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2s

Huippunopeus 193 km/h Kulutus (l/100km)

Yhdistetty kulutus 6,2 l/km

Hiilidioksidipäästöt 141 g/km

Pituus 4 108 mm, leveys 1 782 mm, korkeus 1 584 mm, akseliväli 2 551 mm

Perävaunumassa jarrullinen 1 200 kg, jarruton 630 kg

Takuu 2 vuotta

Hinta alkaen 19 436 euroa, koeajetun auton hinta varusteineen 25 900 euroa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi