Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Nämä 7 asiaa yllättivät täyssähköisen Audi e-tronin koeajajan iloisesti

Audin ensimmäinen täyssähköauto näyttää, mitä saksalaisvalmistajalta 2020-luvulla on luvassa.

Ilman esittelyauton teippauksia Audi e-tronista olisi ulkoisesti vaikea päätellä, että kyseessä on täyssähköinen kulkupeli. Muodoiltaan se sopii luontevasti Audin nykymallistoon. Kuva: Timo Nieminen

Audi etenee samoilla kiskoilla kuin lähes kaikki muutkin autonvalmistajat. Audi lupaa 12 täyssähköistä mallia vuoteen 2025 mennessä.

Audin ensimmäinen täyssähköinen automalli on e-tron. Se on juuri tullut suomalaisten ostettavaksi ja koeajettavaksi.

Audi e-troniin kannattaa käydä tutustumassa kahdesta syystä. Se on toimiva ja monin tavoin mielenkiintoinen auto. Se myös esittelee useita 2020-luvulla myyntiin tulevien Audien ominaisuuksia.

1 Muotoilu

Auto tottelee käskyjä tunnollisesti ja lähtee kuin talonmies peltikatolta.

Täyssähköautojen suunnittelijoilla on ollut outo tarve tehdä niistä polttomoottoriautoista muodoiltaankin erottuvaa.

Audi ei lähtenyt erottumisen tielle. E-tron ei huuda sähköisyyttään, vaan näyttää niin vahvasti valmistajansa perusmaasturilta, että ulkomuotojen perusteella se voisi olla Audi Q6. Perusmaasturilta näyttäminen on sähköautolle luonteva valinta, vaikka ilmanvastuksen minimointi onkin teettänyt hikisiä työpäiviä.

2 Sisätilat

Massiivinen olemus ja hieman yli 4,9 metrin pituus eivät tuo ihan niin avaria sisätiloja kuin voisi kuvitella.

Takapenkin keskipaikka on ahtaahko, mutta muille matkaajille tilat riittävät hyvin. Samoin tavaroille on tilaa, sillä ruuma on 660-litrainen. Materiaalivalinnat ovat audimaisen laadukkaat, joten premium-luokan tunnelma ja mukavuus välittyvät aivan kaikesta. Suunnittelijat ovat myös osanneet tehdä autoon menemisen ja sieltä ulos tulemisen erittäin helpoksi.

Takapenkin keskipaikkaa lukuun ottamatta sisätilat ovat hyvät. Kuva: Timo Nieminen

3 Paino

Täyssähkö- ja hybridiautoissa on totuttu suuriin omapainoihin, mutta Audi e-tron menee jo lähelle ennätyksiä.

Kymmenen kiloa vaille 2,5 tonnia painava henkilöauto saattaisi olla ongelma monilla alkukeväisillä mökkiteillä, mutta niille sitä ei ole suunniteltukaan. Pelkkä auton 95 kWh:n akusto painaa 700 kiloa. Huikea 561 newtonmetrin vääntö kuitenkin takaa, että iso massa liikkuu. S-asetuksella vääntö on hetkellisesti jopa 664 newtonmetriä.

4 Ajettavuus

Riekkumarallaa! Audi e-tron on koeajajalle todella iloinen yllätys. Auto tottelee käskyjä tunnollisesti ja lähtee kuin talonmies peltikatolta.

Auton isosta massasta huolimatta ajaminen on kaikin puolin helppoa, kun hidastetöyssytkin ylittyvät leikiten. Toinen sähkömoottoreista on keulalla ja toinen taka-akselilla, joten quattroa eli nelivetoa on tarjolla kuin luonnostaan. Ihana kaarteiden nielijä tämä Audi ei ole, mutta syyt siihen ovat ymmärrettävät.

Muhkeus on helppo havaita, katsoopa autoa miltä kantilta tahansa. Painoakin on peräti 2,5 tonnia. Kuva: Timo Nieminen

5 Toimintamatka

Audi vakuuttaa, että e-tronin virallisesti WLTP-mitattu toimintamatka (417 kilometriä) pätee myös jokapäiväisessä käytössä.

Sitä emme tässä pikaisessa koeajossa pystyneet testaamaan, mutta auton ilmoittama toimintamatka säilyi ajon edetessä todella hyvin, kun otimme liike-energiaa talteen kaikilla kuljettajan käytössä olevilla keinoilla. Hyvää kuljettajan kannalta on myös se, että auto näyttää jäljellä olevan latauksen mahdollistavan ajomatkan kartalla ja lisäksi reitillä olevat latauspaikat, jos on syöttänyt määränpään navigaattoriin.

6 Lataaminen

Kotona olevasta peruspistokkeesta Audi e-tron latautuu turhan hitaasti, periaatteessa tyhjästä täyteen lataamiseen on varattava vuorokausi.

Lataamista saa kotonakin nopeutettua kolmivaihevirralla ja vaihtovirtalatureilla. Pikalatausasemilla päästään tyhjästä akusta 80 prosenttiin Audin mukaan jopa puolessa tunnissa. Aika paljon toivoisi latausinfran silti kehittyvän, sillä varsin rikkinäiseltä ja kömpelöltä näyttää matkasuunnitelma, kun auton tietokoneelle syöttää määränpääksi vaikkapa Muonion. Pysähdellä pitää monta kertaa, ja lisäksi toivoa, ettei auton kertomilla 50 kW:n pikalatausasemilla ole jonoja.

7 Erikoisuus

Valmistaja käyttää e-tronin kaikissa esittelyissä paljon aikaa virtuaalipeileillä elvistelyyn.

Perinteiset sivupeilit voi halutessaan korvata kameroilla, jotka siirtävät näkymän vähän oudosti sijoitetuille näyttöruuduille. Keksintö ei ole uusi, sillä General Motors tarjoili vastaavaa tekniikkaa joissakin automalleissaan muutama vuosi sitten. Audi kokenee General Motorsin kohtalon: kapean kuvakulman tarjoavat ja muutenkin keskeneräisiltä keksinnöiltä maistuvat virtuaalipeilit odottakoot vielä kaikessa rauhassa tekniikan parempaa toteutusta.

Sisällä kaikki on siistiä ja tyylikästä. E-tron 55 quattro on parasta Audi-suunnittelua. Kuva: Timo Nieminen

Yhteenveto

Audi e-tron ei ole kokeilu, vaan valmis tuote, joka avaa valmistajansa sähköistämistalkoot.

Uutuudessa on varaa parantaa, mutta koeajoon uskaltautuville se antaa lupauksen siitä, ettei autoilun sähköistä tulevaisuutta pidä pelätä. Auto toimii hyvin ja vaivattomasti – etenkin jos Suomi joskus norjamaisesti täyttyy julkisilla latauspisteillä. Koeajoauton hinta on 105 103 euroa. Jokainen saa makustella, onko se vähän vai paljon. Autoveron osuus hinnasta on 2 663 euroa, mikä on todella vähän.

Kokeiltu

Audi e-tron 55 quattro

Kaksi sähkömoottoria, automaattivaihteisto, neliveto, 95 kWh litium-ioniakku

Teho 265 kW (360 hv), S-asetuksella hetkellisesti 300 kW (408 hv)

Vääntö 561 Nm (hetkellisesti 660 Nm)

Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7s

Huippunopeus 200 km/h

Pituus 4 901 mm, leveys 1 935 mm, korkeus 1 616 mm, akseliväli 2 928 mm

Takuu 2 vuotta (akku 8 vuotta)

Hinta alkaen 87 500 euroa.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi