Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Kevytautojen tielle saattaa tulla mutkia - EU ei hyväksy kevytautoa traktoriksi eli 15-vuotiaan käsiin

Mopoautojen maahantuoja on valittanut uudesta laista.

Jan-Erik Andersson arvostaa autossa erityisesti turvallisuutta. Siksi hän ei suostuisi hankkimaan lapsilleen mopoautoa, kevytauton kylläkin. Kuva: Mirja Hussain

Suomen teille saattaa marraskuussa ilmestyä niin sanottuja kevytautoja, joita saa kuljettaa jo 15-vuotias nuori. Kevytautojen tulo ei kuitenkaan ole kirkossa kuulutettu. Mopoautoja maahantuova Elfving-yhtiö on valittanut Suomen uudesta laista EU-komissioon.

Suomen laissa kevytautolla tarkoitetaan uudehkoa, pientä henkilöautoa, johon on asennettu nopeusrajoitin. Sen myötä huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.

EU-komissio totesi jo viime syksynä Suomelle lähettämässään huomautuksessa, että lakiesityksessä on ristiriitoja EU-lainsäädännön kanssa. Kevytautoa ei voi sisällyttää traktoriluokkaan, katsoi komissio. 17-vuotias voi saada Suomessa normaalin ajokortin poikkeusluvalla.

Hallituksen esitys kevytautoista kuitenkin hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa, komission huomautuksesta huolimatta. Suomen perusteluna oli muun muassa, että Ruotsissakin on käytössä henkilöautosta muutettu A-traktori, jota saa ajaa 15-vuotias.

– Tässä koetellaan EU-lainsäädännön rajoja, näkee myyntipäällikkö Tomi Kinnunen. Elfving tuo maahan Aixam-mopoautoja, joten sillä voi katsoa olevan oma lehmä ojassa. Kevytautojen odotus on tyrehdyttänyt uusien mopoautojen kaupan.

Kinnunen vakuuttaa, että heidän pontimenaan on myös turvallisuus.

– Olen huolissani, mitä seuraa, kun teinit pääsevät valloilleen. Eivät ne (kevytautot) kulje pelkästään 60 kilometriä tunnissa. Siitä tulee katutesti.

Vauhtia Sastamalan onnettomuudesta

Mopoautojen suurimmaksi ongelmaksi on nähty niiden turvattomuus. Kevytautolaki sai vauhtia, kun kaksi nuorta kuoli auto-onnettomuudessa Sastamalassa toukokuussa 2017. Syynä oli mopoautoon tahallaan törmännyt autonkuljettaja, joka ei itse vahingoittunut.

– Sastamala puhutti vahvasti, mutta Kiteellä kuoli juuri kolme henkilöä. Auto ei pelasta, vaan kuljettaja on avainasemassa. Jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä, liikenteessä ei kuolisi 400:aa henkeä vuosittain.

Henkilöauton ja pikkubussin nokkakolarissa kuoli myöhemmin neljäskin henkilö.

Kinnunen ei tiedä, mikä on valituksen käsittelyaika. Ensi kuussa pidetään EU-parlamenttivaalit ja sen jälkeen valitaan uusi komissio, mikä voi hidastaa käsittelytahtia.

– Kevytautojen tulo ei ole läpihuutojuttu. Näen, että se tulee kaatumaan. Mutta entä jos EU ottaa asiaan kantaa myöhään, marraskuun alun jälkeen, kun kevytautoja on jo myyty?

Kinnunen tietää, että kevytautoja voi nyt varata autokaupoista ehdollisesti, eli edellyttäen että lakimuutos tulee voimaan.

Tämä käytetty Volkswagen Polo painaa reilun tonnin ja sopisi kevytautoksi, arvelee tuotepäällikkö Mikko Mäntylä. Kuva: Mirja Hussain

Ei yhtään hyväksyttyä

Periaatteessa minkä tahansa henkilöauton voi muuntaa kevytautoksi, kunhan ikä- ja painorajat alittuvat. Markkinoilla ei silti olla vielä ensimmäistäkään kevytautoksi hyväksyttyä automallia eikä nopeusrajoitinta, muistuttaa Autoalan tiedotuskeskus.

Kevytauto muuttuu kuitenkin takaisin tavalliseksi autoksi, kun siitä poistetaan nopeudenrajoitin ja lisäksi muutoskatsastetaan. Vakuutuksen säilyminen on riippuvainen vakuutusyhtiöstä.

Sen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom valmistelevat parhaillaan tarkentavia asetuksia ja teknisiä määräyksiä, jotka liittyvät kevytautojen varusteluun.

Lue myös: Näkökulma: Kevytautot tulevat tielle – mutta miksi ihmeessä?
 

Mopoautoissa on pääosin automaattivaihteisto, ja on mahdollista, että myös kevytauton ajamisoikeutta rajataan vain automaattivaihteisiin malleihin. Lakia tarkentavat asetukset ja määräykset on tavoitteena saada lausunnoille kevään aikana. Ne ilmoitetaan vielä EU-komissiolle.

Lopullinen määräys ja asetus valmistuvat ehkä alkusyksyyn mennessä.

Juttua täydennetty 10.4. kello 13.03 tiedolla siitä, missä tilanteessa kevytauto muuttuu takaisin tavalliseksi autoksi.

Kevytauto

Pieni ja hidas

Kevytauto on henkilöauto, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

Se on ensirekisteröity aikaisintaan vuonna 2015 ja painaa korkeintaan 1 500 kiloa, sähköauto 1 800 kiloa.

Autossa on hitaan ajoneuvon kolmio.

Kuljettaja voi olla 15-17-vuotias henkilö, jolla on mopokortti.

Kyytiin voi ottaa neljä matkustajaa.

Jokainen automalli ja rajoitin-yhdistelmä pitää testata ja hyväksyttää.

Kevytautoksi rekisteröity ajoneuvo voidaan muuttaa takaisin henkilöautoksi.

Kevytautot on määrä päästää liikenteeseen marraskuun alussa.

Lopulliset määräykset saadaan ehkä syys-lokakuun aikana.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi