Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Citroën C5 Aircross tuo ranskalaista eleganssia kaupunkimaasturien kisaan

Citroën-merkki täyttää tänä vuonna sata vuotta.

Citroën C5 Aircrossin 230 millimetrin maavara antaa käytettävyyttä paljon muuallekin kuin liukkaalle jäälle, mutta maastokyvyistä huolimatta ainoaksi vetotavaksi saa etuvedon. Kuva: Petri Munukka

Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin historia ylpeilee huikeilla malleilla, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin.

Mutta myös synttärisankaria koskevat talouden rautaiset lait – sitä valmistetaan mitä kysytään. Isojen edustusvaunujen sijaan Citroënin mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa. Uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden ja maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla.

Tavaratila on kookas

Nykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään ainutkertainen, vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin Peugeot 3008 ja Opel Grandland X. C5 Aircross on konserniserkkujaan joitakin senttejä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin lähinnä tavaratilassa.

Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi.

Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas. Välipohjan ollessa yläasennossa lattiasta tulee tasainen, jos penkit kaadetaan.

Kuljettajan työmaalla kaikki on citroënmaisen leppoisaa ja toimivaa. Kuva: Petri Munukka

Tehoa riittäää

C5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti.

Bensiinimoottorisessa huippumallissa on tehoa ylenpalttisesti talvikelille, vaikka nelivetovaihtoehtoa ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti ja pehmeästi.

Äänet on eristetty vaimeiksi.

Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena.

Mukava käyttää

Heti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat merkin pienempiä malleja tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pitkäkään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä.

Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää, ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin.

Progressiivinen iskunvaimennus nielee isot heitot ja pienet rypyt, välillä tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen isojen Citroënien leijuva pehmeys. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen.

Yli 40 000 tonnin hintalappu kauhistutti aluksi, mutta ajon jälkeen se ei tuntunut enää pahalta.

Alan ankarasta kilpailutilanteesta huolimatta näyttää Citroënin taiasta olevan paljon jäljellä.

Moottori / Petri Munukka

Koeajo

Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine

Dieselmoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin,

8-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho 181 hv (133 kW, 5500 r/min

Vääntö 250 Nm (1650 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2s

Huippunopeus 219 kilometriä tunnissa

Yhdistetty kulutus 7,5 l/100km

Hiilidioksidipäästöt 170 g/km

Pituus 4 500 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 689 mm, akseliväli 2 730 mm

Perävaunumassa: jarrullinen 1500 kg, jarruton 750 kg

Takuu 3 vuotta / 100 000 km

C5 Aircross -malliston hinta alkaen 32 371 euroa, koeajetun auton hinta varusteineen 42 409 euroa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi