Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Tällainen on Volvo Amazon, johon ZZ Topin autohullu kitaristikin rakastui Lahdessa

Maailman tyylikkäin Volvo Amazon, kuvaillaan Esa Hytösen rakentamaa autoa, joka valittiin yleisöäänestyksessä Lahden jenkkiautonäyttelyn parhaaksi.

Volvo Amazon Coupen sivuprofiili sai mausteita Neuvostoliiton autosuunnittelusta, kun Esa Hytönen lyhensi Popedan katon Volvoon sopivaksi. Auto valittiin yleisöäänestyksessä Lahden jenkkiautonäyttelyn parhaaksi. Kuva: Timo Nieminen

Kun Esa Hytöselle ehdottaa jutuntekoa kukkuramitoin suitsutusta keränneestä Volvo Amazonista, autonrakentaja itse on epäileväinen. Hytönen vähän vastakarvaa, koska Amazon on kuulemma jo saanut turhan paljon huomiota.

Niinpä. Ainutlaatuinen Amazon on kieltämättä noteerattu autopiireissä.

Hytösen kustomoima Volvo Amazon valittiin yleisöäänestyksessä Lahden jenkkiautonäyttelyn parhaaksi autoksi. Samassa tapahtumassa ZZ Topin autohullu kitaristi Billy Gibbons nimesi auton suosikikseen.

Muutamissa ulkomaalaisissa autoharrastajien lehdissäkin vesankalaisen rakentajan Amazon on ollut hämmästelyn kohteena.

”Kenties tyylikkäin Volvo Amazon, joka maailmassa on koskaan nähty”, luukutti puolestaan kotimainen V8 Magazine.

Aika kiva synttärilahja

Esa Hytönen on kustom-piireissä jo tunnettu herra. Kuva: Nieminen Timo

Vuosimallin 1969 Volvo Amazon Coupen tarina on huikea.

Esa Hytösen vaimo Ulla pelasti paljon kärsineen, valkoisen perus-Amazonin romahtamaisillaan olevasta autotallista. Amazonin omistaja ei muilta kiireiltään ehtinyt aloittaa sen entisöintiä, joten Ulla osti sen miehensä tietämättä. Niinpä Esa Hytönen sai harvinaisen ja mieluisan syntymäpäivälahjan.

Urakka Amazonin kanssa alkoi kuten autojen entisöinnit usein – perusteellisella purkutyöllä.

– Auto oli itse asiassa aika huonossa kunnossa. Se ei kuitenkaan minua haitannut, sillä tämän ikäluokan Volvot ovat aina kiinnostaneet minua.

– Tämä Amazon on 14. Volvoni. Niistä neljä on edelleen minulla. Jokin Volvojen muotoilussa vetoaa vahvasti, sanoo Hytönen.

Popeda pelasti paljon

Ohjauspyörä on lähtöisin venevalmistaja Attwoodilta, vaihdekepin nuppi vanhasta lastensängystä ja mittaristo neuvosto-Popedasta. Kuva: Timo Nieminen

Ratkaisevaksi Amazonin kustomoinnissa kimposi Hytösen aiemmin tekemä osien hankintamatka Uuraisille.

– Olin kerran nähnyt kaverini Juha Kinnusen tontilla vuosimallin 1956 GAZ-M20 Popedan. Neuvostoklassikko näytti seisoneen jo pitkään kuusimetsän siimeksessä, joten pyysin saada iskeä siihen kiinni. Kun luvan sain, sahasin siitä ensimmäiseksi katon irti. Pikkupojat olivat pomppineet katon pahasti lommoille, mutta paksu neuvostopelti oli korjattavissa.

 Volvo olisi aivan hyvin voinut tehdä tällaisen Amazonin. Autoharrastaja Esa Hytönen

Popedasta siirtyivät Amazoniin myös kojelauta ja takaikkuna. Mikään ei tietenkään istunut Amazoniin sellaisenaan, joten edessä oli ankara pakerrus.

Hytönen ei muutenkaan ole laskenut Amazonin eteen tekemiään työtunteja. Paljon niitä joka tapauksessa kertyi.

– Kun on neljä lasta ja työpaikka ihan muualla kuin omassa autotallissa, kustomointi on välillä aikamoista aikataulutusta. Perhe ansaitsee ison kiitoksen mukana elämisestä tässäkin hankkeessa.

Erilainen kuin muut Amazonit

Volvon logo moottorissa on pelkkää hämäystä, sillä voimanlähde on Ford-lainaa. Näyttävä ilmanputsarikotelo on Bedford-kuormurista. Kuva: Timo Nieminen

Esa Hytönen on tyytyväinen Amazon-projektin lopputulemaan.

– Olen silti ollut täysin yllättynyt, että ihmiset ovat innostuneet tästä autosta näin kovasti.

Volvo Amazoneja valmistettiin vuosina 1959–70 noin 668 000 kappaletta. Hytösen versio on kuitenkin täysin erilainen kuin mikään muu Amazon. Se on tehdasvalmisteisia muhkeampi: konepelti on korkeampi, katto matalampi ja sisusta uudistunut. Auton perässäkin lukee Amazzon – kahdella z-kirjaimella.

– Volvo olisi aivan hyvin voinut tehdä tällaisen Amazonin. Tämä on samalla tavalla sukua alkuperäisille Amazoneille kuin tehtaiden konseptiautot usein ovat, miettii Hytönen.

Kaikkien muiden muutosten lisäksi Amazzon on saanut uuden moottorin ja muuntunut nelipaikkaiseksi.

– Halusin jotakin muuta kuin ruotsalaista tekniikkaa konepellin alle. Siellä hyrrää nyt Ford Granadasta siirretty 2,3-litrainen V6-moottori. Purin moottorinkin ensin kokonaan osiksi. Sen jälkeen työstin sen Amazoniin sopivaksi.

Seuraavaksi Ruotsiin

Parhaat päivänsä nähneestä Volvosta kuoriutui Amazzon. Erotukseksi alkuperäisistä Esa Hytönen kirjoitti nimen kahdella zetalla. Kuva: Timo Nieminen

Hytösen rakentama Amazon näyttäytyy seuraavan kerran Ruotsin Jönköpingissä, jossa järjestetään huhtikuussa Bilsport Performance & Custom show. Se on Skandinavian suurin autonäyttely.

– On mukava nähdä, mitä Amazonista sanotaan suuressa maailmassa, naurahtaa Hytönen.

Seuraavaa kustomointikohdettaan mies ei vielä kerro.

– Kun hommaan on hurahtanut, tekisi tietysti mieli iskeä uuden kimppuun heti kun edellinen auto valmistuu. Päätin kuitenkin pitää luovan tauon.

Omia projekteja saattaa hivenen jarruttaa Hytösen tänä vuonna perustama EH Autobody. Uuden firman toimiala on yritysrekisterin mukaan moottoriajoneuvojen huolto ja korjaus.

– Se on sivutoimi, jonka tarkoitus on auttaa muita autoharrastajia. Etenkin sellaisia, jotka eivät ehdi, halua tai kykene tekemään joitakin asioita, mutta haluavat itselleen harrasteauton. EH Autobodyn on tarkoitus pysyä harrastuksen kaltaisena, sillä teen päätyöni hyvän työnantajan leivissä muualla.

Keulaan on lainattu osia ja ideoita esimerkiksi junan veturista, Ford Mustangista ja Volkswagen Type 3:sta. Kuva: Timo Nieminen
Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi