Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Näkökulma: Kevytautot tulevat tielle – mutta miksi ihmeessä?

Marraskuusta lähtien laki sallii merkillisiä asioita. Alaikäinen saa kuljettaa täyteen lastattua autoa, jonka perässä on matkailuvaunu.

Kevytautoja oli koeajettavina Auto 2018 -tapahtumassa Helsingissä marraskuussa 2018. Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Presidentti Sauli Niinistö on vahvistanut lain, joka mahdollistaa 15-vuotiaiden mopoauton kortin omaavien ajaa niin sanottua kevytautoa liikenteessä ensi marraskuusta alkaen. Kevytauton erottaa muista autoista vain nopeusrajoitin.

Laki määrittelee kevytauton normaalirakenteiseksi 2015 jälkeen rekisteröidyksi ja jatkossa enintään 10 vuotta vanhaksi. Auton omapaino saa olla enintään 1 500 kiloa ja sähköautona 1 800 kiloa. Auto voi painaa kuormattuna lähes 2 000 kiloa ja sähköautona ylittää 2 000 kiloa.

Matkustajien määrää ei laissa ole määritelty, joten esimerkiksi 1+6-paikkaiset tila-autot voivat olla kevytautoja, kunhan vain pysytään painorajojen sisällä.

Laki määrittelee kevytauton traktoriluokkaan kuuluvaksi. Sen perään voi kytkeä ajoneuvon rekisteröintitodistuksen määrittelemän ja kokoisen matkailuvaunun.

Auton tekee kevyeksi siis kevytautossa vaadittava nopeudenrajoitin, joka rajaa maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa. Tätä ajoneuvoyhdistelmää saa ajaa marraskuun jälkeen mopokortilla.

Mopokortin saa ilman ajo-opetusta. Vaatimuksena on neljän tunnin ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriatunnit. Ne hoituvat vaikka netissä. Lisäksi vaaditaan hyväksytty teoria- ja ajokoe.

Automaattivaihteisella mopoautolla suoritetun ajokokeen jälkeen voi ajaa manuaalivaihteista kevytautoksi rekisteröityä henkilöautoa. Henkilöautokortin suorittaja saa ajaa vain automaattivaihteista autoa, jos ajokoe on suoritettu automaatilla.

Samalla kun laki kevytautosta astuu voimaan, tulee myös tieliikennelain muutos, joka sentään estää 60km/h kulkevilla kevytautoilla ajamisen moottoritiellä.

Kevytautoja on perusteltu mopoautoja turvallisemmaksi. Ehkä osittain näin onkin kuljettajan kohdalla, mutta miten muiden tielläliikkujien turvallisuuden käy. On naiivia liikenneturvallisuusajattelua, että auto olisi ilman muuta turvallinen osaamattoman kuljettajan käsissä, kun rajataan ajonopeus ja ruuvataan hitaan ajoneuvon kilpi kulkupelin perään.

Jokainen voi kuvitella, mikä on turvallisuuden tai turvattomuuden määrä, kun on kokematon kuljettaja, auto täynnä ihmisiä ja perään kytkettynä matkailuvaunu.

Lopuksi ministeri Anne Bernerin ajatuksiin vaihtoehtoinen näkemys. Siteeraan Helsingin Sanomia, jonka jutussa todettiin liikenneministeri Bernerin moittivan tiedotusvälineitä siitä, että ne tekevät juttuja faktoja tarkistamatta. Siinä kyllä pata kattilaa soimaa, ja musta on kylki kummallakin.

Liikenneministeriö tilasi Trafilta aikoinaan selvityksen kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Selvitys oli hyvin laadittu ja kattava.

Se selvitys tarjosi pitkän listan faktoja, mutta ne taisivat jäädä liikenneministeriltä ja monelta muulta päättäjältä lukematta. Tässä poliittiset päättäjät kävelivät virkamiesten yli. On syytä kysyä, mikä on poliittinen vastuu liikenneturvallisuuden ajattelussa.

Pekka Ilmoniemi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi