Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Kuljetatko maljakkoa sylissä auton etupenkillä? Älä ihmeessä!

Auton matkustamossa ei pitäisi kuljettaa irtonaista tavaraa. Harvalla on kuitenkaan matkustamossa pelkästään ihmisiä.

Atte Mäenpää tarkistaa, miten perheen lemmikkikoiralla sujuu matkan puolivälissä. Kuva: Soili Porokka

Ihan tarkalleen ottaen matkustamossa ei pitäisi kuljettaa mitään irtonaista tavaraa. Jos ihan kirjaimellisesti ohjetta noudattaa, niin edes kännykän ei kuuluisi olla matkustajalla käsissään. Onnettomuustilanteissa tavarat näet jatkavat matkaansa käsistäkin.

– Kolarin sattuessa kännykkä lentää autoon, ja sitä voi olla aika mahdoton löytää, jos pitää pystyä soittamaan apua, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Suksiboksissa kulkevat perheenjäsenten lumilaudat, sukset ja monot, näyttää Antti Mäenpää. Kuva: Soili Porokka

Tavarat huolimattomasti

Sellainen tilanne, jossa auton matkustamossa olisi vain ihmisiä, toteutunee aika harvan kohdalla. Mennään lätkäharkkoihin ja asetetaan maila etuistuinten väliin, ja hokkarit ovat takaistuimella vieressä omassa kassissaan. Tai mennään kylään lasivaasi sylissä sellofaaniin käärittynä, jotta saadaan lahja ehjänä perille. Pahimmillaan matkustajalla on sylissään kuuma keittokattila, joka on tarkoitus viedä ruokakesteille. Kenelläpä ei kulkisi myös ruokakassi toisinaan jalkatilassa.

– On perusarkea, että sisäistetään se, että laitetaan ihmiset vöihin, mutta sijoitellaan tavarat huolimattomasti. Sitten kolaritilanteessa ne saavat pahaa jälkeä aikaiseksi.

Jos on arki huolimatonta, niin yhtään kuuliaisemmin ei tavaratetristä toteuteta myöskään juhlapyhinä ja loma-aikoina matkustellessa. Kun joka ikinen nurkka tavaratilasta on käytetty, lisätilaa lähdetään hakemaan matkustamon puolelta.

– Itselläni on peräkärry. Muuten mökkireissusta ei tulisi yhtään mitään, perhettään sekä kolmea koiraansa ja yhtä kissaansa kuljettava Elovaara antaa vinkin.

Minna Mäenpää (taustalla) perheineen (kuvassa Helmi ja Atte) matkasi kolmen pysähdyksen taktiikalla 800 kilometriä. Kuva: Soili Porokka

Kahvakuulaa ei auton lattialle

Mieti kaksi kertaa, kuljetatko vaikkapa kahvakuulaa auton lattialla. Fysiikan lakien mukaan tavara jatkaa matkaansa jarruttaessa, ja kappaleesta syntyy sitä enemmän voimaa, mitä painavampi tavara on. Törmäystilanteessa jo kaupunkinopeuksilla, vaikkapa 50 kilometrin tuntinopeudessa, törmäyspaino on monikymmenkertainen tavaran omaan painoon verrattuna.

– Monilla on kuitenkin mielikuva, että kun tavara on riittävän painava, niin se ei muka sen vuoksi lähtisi mihinkään.

Eräs toimittaja pani Elovaaran kerran testaamaan, miten kahvakuulan voi kuljettaa turvallisesti.

– Melkoinen jumppa se oli, ja jää monelta tekemättä. Kun neljään eri suuntaan laittoi kuormaliinat, niin kyllähän sen lopulta tukevasti kiinni sai.

Ihanteellisessa tilanteessa kaikki tavarat sidotaan. Kun riittävän kovat voimat ovat kyseessä, edes takaistuimet eivät estä tavaroiden syöksyä matkustamon puolelle, Elovaara huomauttaa.

– Aika harvoin olen kuitenkaan nähnyt kenenkään sitovan henkilöauton lastia. Sen sijaan peräkärryä pakatessa se mielletään enemmän asiaan kuuluvaksi.

Pakkaa tiiviisti

Turvallisuuteen panostava auton pakkaaja vähintäänkin tukee irtaimen takatilaan.

– Painavimmat ladotaan ensimmäiseksi ja sijoitetaan auton selkänojaa vasten. Pakkaa tiiviisti niin, että tavaroilla on mahdollisimman vähän tilaa liikkua. Kun tavarat on tuettu, niillä ei ole tilaa vauhdin ottamiseen, vaan ne pysähtyvät samaan tapaan kuin autokin.

Kun liikenneturvallisuuden ammattilainen näkee riskialttiin autokunnan, hän huomauttaa asiasta mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan.

– On eläin hattuhyllyllä tai koira tai lapsi etupenkillä sylissä. Jos näen, että homma ei pääty hyvin, niin tulee mainittua. Yleensä vastaanotto on hyvä. Yleensä tilanteeseen ei voi puuttua, koska sen näkee liikenteen seassa.

Elovaara huomauttaa, että kenelläkään ei saisi koskaan olla niin kiire, että vauvaa joutuu rauhoittelemaan kesken ajon sylissä.

– Aina kannattaa pysähtyä miettimään, onko oikeasti niin kiire, että vaarantaa lapsensa tai muiden hengen.

Maila poikittain tavaratilaan

Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara pohtii muutamaa tuiki tavallista tilannetta, kuinka ne pitäisi hoitaa turvallisuusnäkökulmasta:

1 Jääkiekkomailan pää lapsella kädessä takapenkillä ja lapa etuistuinten välissä

Maila saattaa tehdä pahaa jälkeä tökätessään räjähtävällä voimalla vartaloon törmäystilanteessa.

Tai jos lätkämaila on vaihdekepin syrjässä, se haittaa kuljettajan ajamista. Sama koskee suksia.

– Jos harrastaa paljon, kannattaa investoida suksiboksiin. Joissakin autoissa on mahdollisuus sijoittaa pitkä esine tavaratilaan niin, että se tulee osittain penkkien väliin.

– Yksi, vaikkakaan ei paras tapa hätätilanteessa on sijoittaa maila takamatkustajan jalkatilaan, mahdollisimman alas poikittain.

2 Maljakko tai kattila käsissä etuistuimella

– Ei tarvita kuin kova jarrutus, niin sisältö on sylissä, vaikka kattila pysyisi käsissä. Jos sattuu törmäys, maljakko tai kattila ottaa vauhtia turvatyynystä ja aiheuttaa varmasti lisävahinkoa tilanteessa, joka muutoin saattaisi päätyä hyvin. Pakkaa tällaiset laatikkoon ja sijoita auton tavaratilaan takaistuimia vasten tuettuna.

3 Koira sylissä, jalkatilassa tai peräosassa vapaana

Koiraa ei voi laittaa kiinni kuin pakettia, vaan sen pitää päästä liikkumaan ja vaihtamaan asentoa.

– Koiran voi kuljettaa turvallisesti kahdella tapaa: joko tukevan kalterin takana auton takaosassa niin, että hapensaanti säilyy, tai vaihtoehtoisesti turvavöihin kiinnitettävissä valjaissa takapenkillä.

Hentoinen tavaraverkko ei estä kolaritilanteessa koiran paiskautumista.

– Testasin sellaista, ja oma lapinkoirani meni siitä läpi kävelemällä.

Eläintä ei pidä ikinä kuljettaa irti matkustamossa. Se on iso riski sille itselleen ja muille matkustajille kolaritilanteessa, mutta äkkipikaisesti toimiva eläin saattaa myös olla onnettomuuden aiheuttaja.

– Koira voi loikata autossa yhtäkkiä nähdessään ulkona lajitoverinsa.

Soili Porokka
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi