Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Liikennevirasto pohtii ja konsultti selvittää: voisiko moottoritienopeus olla 130 km/t?

Kokeilu alkaisi vuonna 2020. Liikenneturva on avoin selvitykselle.

Jos selvitys puoltaa kokeilua, voidaan se toteuttaa aikaisintaan loppukeväästä 2020. Kuva: Vesa Tapiola

Liikennevirasto selvittää, voisiko Helsinki–Tampere-moottoritiellä kokeilla 130 km/t:n nopeusrajoitusta. Tällä hetkellä moottoriteillä saa ajaa enintään 80–120 km/t.

Konsulttiselvitys valmistuu näillä näkymin helmikuussa. Jos selvitys puoltaa kokeilua, voidaan se toteuttaa aikaisintaan loppukeväästä 2020, kun palataan kesänopeusrajoituksiin.

Aikaa tarvitaan mahdollisten vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien hankkimiseksi.

Kokeilu kestäisi vähintään vuoden 2020 kesäkuukaudet.

– Jo tuona aikana saisimme tarpeeksi luotettavaa aineistoa kokeilun vakinaistamiseksi tai sen lopettamiseksi. Mahdollinen kokeilu voidaan myös keskeyttää, jos esimerkiksi onnettomuuksia syntyisi tavanomaista enemmän, liikennejärjestelmäasiantuntija Auli Forsberg Liikennevirastosta kertoo.

Konsultti selvittää muun muassa muiden maiden kokemuksia nopeusrajoitusten nostamisesta 130 km/t:iin. Selvityksessä huomioidaan myös liikenneturvallisuus, ympäristö (melu ja päästöt), taloudellisuus (polttoaineen kulutus, aikasäästö) sekä liikenteen sujuvuus.

Forsbergin mukaan selvitys maksiminopeuden nostamisesta tehdään juuri Helsinki–Tampere-moottoritiestä, koska sen liikennevirrat ja tekniset ominaisuudet ovat parhaat kokeilulle. 130 km/t ei tulisi koko matkalle, vaan kokeilu kattaisi joitakin tarkemmin määriteltäviä osuuksia.

– Helsingistä 130 km/t voisi kenties alkaa esimerkiksi Klaukkalan jälkeen ja rajoitus päättyisi Tampereen päässä hyvissä ajoin ennen keskustaa lähestyttäessä. Myös väliosuudella olisi maksiminopeutta alempia nopeusrajoituksia kuten on nytkin.

"Vaatii lisää valvontaa"

Liikennevirasto päätti teettää konsulttiselvityksen sen jälkeen, kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) oli lokakuussa vastannut kansanedustaja Timo Heinosen (kok.) kirjalliseen kysymykseen nopeudennostokokeilusta Helsinki–Tampere-moottoritiellä.

– Lainsäädännölliset edellytykset ovat siihen, että nopeusrajoitusten nostamista voidaan arvioida kokeiluluonteisesti ja esimerkiksi tietyillä tieosuuksilla ja liikennetilanteen sen salliessa, Berner totesi vastauksessaan.

Heinonen perusteli esitystään muun muassa sillä, että autojen turvallisuus on parantunut ja autojen väliset turvallisuuserot ovat tasoittuneet. Heinonen myös viittasi Tanskaan, jossa maksiminopeuden nosto moottoriteillä 130 kilometriin tunnissa on vähentänyt ylinopeuksia.

– Tanskassa moottoriteistä valittiin turvallisimmat, otettiin käyttöön siirrettävä automaattinen nopeusvalvonta kyseisille osuuksille ja tiukennettiin voimakkaasti ylinopeuksista annettavia sanktioita. Muille moottoriteille nopeusrajoitukseksi tuli 110 km/t tai alempi, Forsberg kommentoi Heinosen perusteluja.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on avoin selvitykselle varsinkin kun kokeilu tehtäisiin korkealaatuisella Helsinki–Tampere-moottoritiellä.

– Tanskassa nopeudennoston ohella lisättiin valvontaa. Samaa vaadittaisiin Suomen mahdollisessa kokeilussa, sillä moni ajaa yli sallitun nopeuden luottamalla mittarivirheeseen ja ennakoimalla nopeuden sakotusrajoja.

Kokeilun toteutuksesta päätetään tulevassa Väylävirastossa lisätietojen ja vaikutusarvioiden selvittyä. Kokeilu saattaa vaatia myös liikenne- ja viestintäministeriön hyväksynnän, koska nykyiset nopeusrajoitukset perustuvat ministeriön ohjeeseen.

Rai Suihkonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi