Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Täyssähköiset kuorma-autot vielä pitkän polun päässä

Kaasumoottoreiden kyvyt ja suosio lisääntyvät vuosi vuodelta.

Scania Suomi Oy:n tuotepäällikön Mika Jukkaran mukaan biokaasun kokonaispäästöt ovat parhaimmillaan 90 prosenttia pienemmät kuin dieselin. Kuva: Timo Nieminen

Täyssähköisten henkilöautojen yleistymisestä Suomen maanteillä on puhuttu vuosikausia. Myös hyötyajoneuvojen uskotaan sähköistyvän. Tuleeko siitäkin ikuisuuskeskustelu?

– Aikaa kuluu paljon ennen kuin 60-tonniset autot kulkevat pelkällä sähköllä jokapäiväisiä kuljetuksia hoitamassa. Pienempiin jakeluautoihin ja linja-autoihin täyssähköisyys tulee nopeammin, mutta niidenkin tarpeisiin on akkuteknologian kehityttävä vielä isoin askelin, Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara sanoo.

Ei vielä kaupallisia edellytyksiä

Useat autonvalmistajat myöntävät painivansa ankarasti täyssähköisten kuorma-autojen tuotekehityksessä. Ensimmäisenä tuotettaan vilautti noin vuosi sitten Tesla, jonka kuorma-auto voi valmistajan mukaan liikuttaa jopa 36 tonnin lastia. Tesla lupaili ajoneuvon akun riittävän noin 800 kilometrin ajoon täydellä kuormalla ja maantievauhdilla.

Toisin kuin maakaasu, täysin kotimainen biokaasu ei vapauta ilmakehään uutta hiilidioksidia.

– Nykyisen teknologian mukaisten akkujen käyttöikä olisi kuorma-autoissa kaksi tai kolme vuotta. Kun riittävän akkupaketin hinta on tällä hetkellä noin 50 000 euroa, ei kaupallisia edellytyksiä oikein vielä ole, Jukkara toteaa.

Muitakin epävarmoja tekijöitä on. Suomen talvi tuo lisäongelmia täyssähköiseen raskaaseen liikenteeseen, jossa akkukapasiteetin olisi muutenkin oltava suuri.

– Toisaalta ei tarvitse kuin lentää Tukholmaan, niin Arlandan lentokentällä näkee jo matkustajia kuljetettavan hybridibusseilla. Jossakin vaiheessa myös täyssähköiset bussit tulevat, mutta uuden tekniikan aikataulujen ennustaminen on lähinnä arvailua.

Scanian P-mallin jakeluauto 9-litraisella kaasumoottorilla. Kuva: Timo Nieminen

Kaasuautovalinnassakin oltava tarkkana

Scanialla on tarjota laaja vaihtoehtoisten polttoaineiden mallisto.

– Esimerkiksi kaasuautot ovat Suomessa yleistyneet muutamassa vuodessa ripeästi, ja hyvillä mielin tuomme niitä yhä enemmän Scanian laajentuvaan kaupunkimallistoon, Jukkara sanoo.

Ympäristöarvoja kunnioittavan kannattaa olla kaasuautovalinnoissakin tarkkana.

– Polttoaineen tuotantotapa vaikuttaa päästöjen kokonaismäärään. Maakaasu on monin tavoin öljyn kaltainen energianlähde, jota porataan maan uumenista ja se on Suomessa aina tuontituote. Toisin kuin maakaasu, täysin kotimainen biokaasu ei vapauta ilmakehään uutta hiilidioksidia.

Perinteisten polttoaineiden lisäksi Scaniat voivat liikkua biodieselillä, parafiinisellä dieselillä ja etanolilla.

Jukkaraa kiinnostavat myös polttokennostot, mutta...

– Meidän yhtiömme insinöörit kertovat, että raskaalle kalustolle riittävän vetykennoston hinnaksi tulisi noin 220 000 euroa – lisäkustannuksena muiden valmistuskulujen päälle.

Mika Jukkara korostaa, että onpa liikkeellä millaisella autolla tai voimanlähteellä tahansa, jokainen voi tehdä autoillessaan oman ympäristötekonsa.

– Taloudellinen ajotapa on ympäristöystävällinen jo sinänsä, sillä raskas kaasujalka ja nykivä ajotyyli näyttäytyvät aina suurina päästöinä.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi