Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Ensimmäinen arka kosketus sähköautoon – vannoutunut dieselautoilija koeajoi näppärän mutta paljon latausta tarvitsevan BMW i3 REXin

Kapeat mutta korkeat renkaat on suunniteltu varta vasten BMW i3:een. Seppo Paanasen mukaan sähköauto näytti vahvuutensa paikaltaan kiihdytyksissä. Kuva: Teppo Komulainen

Ensimmäinen vaikutelma on hieno.

– Vain ilmanvaihdon surina kuuluu, ei mitään muuta, Seppo Paananen kuvailee.

Hän sai kokeiltavakseen sähköauto BMW i3:n, jossa on mukana myös bensiinillä toimiva lisävarusteinen toimintasäteen pidennin, range extender (REX). Autonvalmistajan ilmoituksen mukaan pelkällä sähköllä päästään tavallisessa ajossa NEDC-testisyklin mukaan enimmillään 200 kilometriä ja tarvittaessa sähköä tuottavan polttomoottorin avulla 330 kilometriä.

BMW:n keräämien käyttäjäkokemusten mukaan todellisessa ajossa ylletään REX-versiolla jopa 385 kilometriin.

Lataamisen hitaus saa moitteita

Paananen ei päässyt yhtä pitkälle, eivätkä lukemat tyydytä häntä. Hän kertoo pääsevänsä 11-vuotiaan Audi A4 Avantin 65 litran dieseltankillisella jopa 1 100–1 200 kilometriä.

– En pääse ajamaan i3:lla Rukalle mökille, koska matkalla ei ole riittävästi latauspisteitä.

Myös lataamisen hitaus saa Paanaselta moitteita. Hän seisotti BMW:tä Ikean sähkötolpalla lähes vuorokauden ja sai toimintasäteen kasvamaan 70 kilometristä vain 170:een. Autonvalmistajan mukaan akkujen 80 prosentin varaus pitäisi saavuttaa 11 tunnin hidaslatauksella ja nopeimmassa 50 kilowatin pikalatauksessa 39 minuutissa.

Kun liikennevaloissa syttyy vihreä, kaikki jäävät 50 metriä. Seppo Paananen

– Monta pysähdystä tarvitaan matkalla. Ei ainakaan meikäläisen hommaan sopisi, rengastukkukaupan ammattilainen toteaa.

Hän moittii myös latauspisteiden käytön sekavuutta ja sitä, ettei maksukäytännöistä saa aina selkoa.

Vahvoilla paikaltaan kiihdyttäessä

Erikoinen kapea mutta korkea rengaskoko on suunniteltu varta vasten i3:een niin, että vierinvastus on mahdollisimman pieni. Maahantuojalta tulleessa myyntimiesten koeajoautossa oli vielä talven jäljiltä kitkarenkaat alla.

Paanasen mielestä ne eivät olleet erityisen hiljaiset, vaikka monessa sähköautossa rengasmelu on vielä selvästi kovempaa. Hän arvelee, että auto olisi myös ajettavuudeltaan parempi kesärenkailla.

– Kiihdytyksessä luistoneston valo rupeaa usein vilkkumaan, kun auto luulee, että on liukasta, ja se pudottaa tehot alas.

Paikaltaan kiihdytyksissä sähköauto on silti osoittanut vahvuutensa.

– Se menee kuuteenkymppiin että vilahtaa. Kun liikennevaloissa syttyy vihreä, kaikki jäävät 50 metriä, Paananen naurahtaa.

"Kökkäre" kaappariovilla

Pieni, niukasti yli neljä metriä pitkä saksalainen auto saa näppäryydestään kehuja kaupunkiajossa. Ulkomitoista huolimatta etuistuimen säädöt riittävät pitkillekin kuljettajille. Takana on vain kaksi istuinta ja niukanlaiset jalkatilat.

BMW i3 on erikoisesti muotoiltu auto.

Uskon, että sähköautojen moottorit ja akut kehittyvät vielä. Seppo Paananen

– Kaikki katsovat, mikä tuon näköinen kökkäre on, Paananen kertoo.

Takaovet ovat kaapparimalliset, eli ne avautuvat taaksepäin. Niiden etureunassa on paksu pilari. Vuonna 2013 i3 sai Euro NCAP:n kolaritesteissä neljä tähteä eli toiseksi korkeimman luokituksen.

Ei ehkä perheelle, mutta isovanhemmille?

Lyhyen toimintasäteen ja pienen takaistuintilan vuoksi BMW i3 sopii Paanasen mielestä esimerkiksi isovanhemmille, jotka ajavat harvakseltaan lyhyitä matkoja ja esimerkiksi vievät lapsenlapsia harrastuksiin ja käyvät itse kaupoilla.

Autoon saa lastata korkeintaan 395 kilon lastin, eikä perään saa laittaa perävaunua, joten i3 REX sopii huonosti tavaroiden kuljettamiseen. Runsaan hiilikuidun käytön ansiosta auton massa on pidetty maltillisena 1 440 kilossa.

– Uskon, että sähköautojen moottorit ja akut kehittyvät vielä. Luulen, että myös vetykäyttöiset polttokennoautot voivat nousta vaihtoehdoksi, Paananen aprikoi.

Kokeiltu

BMW i3 94 Charged Edition REX

Viisiovinen pikkuauto neljälle.

Sähkömoottori 170 hevosvoimaa. Automaattivaihteisto, takaveto. Bensiinikäyttöinen 2-sylinterinen, 647-kuutioinen toimintasäteen pidennin, 38 hevosvoimaa.

Kiihtyy nollasta sataan 8,1 sekunnissa.

Sähkönkulutus 11,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

Polttoaineenkulutus 0,6 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöt 13 grammaa kilometrillä.

Hinta 48 262 euroa.

Teppo Komulainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi