Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Suomalainen Sisu on kelvannut niin rauhanturvatehtäviin kuin paloautoksikin

Koeajossa Sisu A-45 GM:llä, joita on vain neljä maailmassa.

Sisu on osoittanut rauhanturva-ajoneuvona olevansa yksi maailman parhaista maastokuorma-autoista. Kuva: Harri Blomqvist

Rautalammella soramontun reunalla on vaikuttava rivistö Suomessa valmistettuja Sisu kuorma-autoja lähinnä 70-luvulta. Neljä on ollut puolustusvoimien käytössä, yksi TVH:lla ja kuudes on palvellut lähinnä sora-autona.

Maastokuorma-autoja on kolme. Maastovärein maalattu Sisu A-45, punainen A-45 on ollut paloautona ja valkoiseksi maalattu A-45 on ollut YK-koulutuskeskuksen käytössä.

Kaikki kuusi ovat ajokuntoisia ja katsastettuja. Vaikeutena on valita yksi, johon tutustua paremmin ja jolla käydä koeajolla. Autojen omistaja ja kunnostaja konneveteläinen Ari Heikkilä helpottaa valintaa.

– Tuo paloauto on harvinainen, mutta ehkä rakkain minulle on tuo UN-valkoiseksi maalattu A-45. Sekin on harvinainen, tuota mallia on maailmassa valmistettu vain neljä kappaletta. Toisaalta Sisu on osoittanut rauhanturva-ajoneuvona olevansa yksi maailman parhaista maastokuorma-autoista. Ruotsikin osti vuonna 1978 Sisu A-45 maastokuorma-autoja omien YK-joukkojen käyttöön Libanoniin.

Ensimmäiset Protot puolustusvoimille vuonna 1965

Sisu A-45 on kaksiakselinen nelipyörävetoinen keskiraskas maastokuorma-auto, jonka kantavuus on noin 4000 kiloa. Sitä valmistettiin tyyppimerkinnöillä KB-45, A-45 ja AH-45. Yleisimmin auto kuitenkin tunnetaan Proto-Sisuna eli Protona. Ensimmäiset luovutettiin puolustusvoimille vuonna 1965 ja viimeinen valmistettiin vuonna 1981. Proton korvasi vähän kookkaampi SA-150, eli Masi.

Minusta tämä on suomalaisen Sisu-miehen hieno harrastus. Ari Heikkilä

Koeajoautomme on yksi Sisun erikoismalleista vuosimallia 1978. Ne peruskorjattiin Sisu-Auton tehtaalla. Niihin vaihdettiin telakuorma-autoissa käytetty voimalinja. Moottori on Detroit Dieselin V-8, tehoja 158 hevosvoimaa ja vääntöä 346Nm. Vaihteistona toimii GM-valmisteinen vain kolmevaihteinen automaatti.

Kun näitä autoja tehtiin vain neljä kappaletta, niin olikohan niitä tarkoitus esitellä muiden maiden viranomaisille. Jenkkiläiset olisivat ainakin tykänneet automaattivaihteisesta kuorma-autosta.

Sisun ohjaamo on rouhevan pelkistetty. Istumapaikkoja on kuskin lisäksi kahdelle. Kuva: Harri Blomqvist

Ketterä metsäkurvailija

Proto on erittäin maastokelpoinen. Etuakselistoa suojaa panssarilevy, samoin kardaanin lähtö on suojattu. Lyhyt akseliväli tuo ketteryyden metsäkurvailuun. Lisäksi autossa on kiertyvä runko, eli kun toinen etupyörä ajetaan kiven päälle, pysyvät muut renkaat maassa, eivätkä menetä vetokykyään.

Auton maavara on 34 senttiä ja kahluusyvyys on metri.

– Kyllä näihin osia vielä saa. Olen kerännyt johtosarjoja ja akseleita eri myyjiltä. Sähköpuolen asioissa pärjää, kun saa kuvat sähkösysteemeistä. Minusta tämä on suomalaisen Sisu-miehen hieno harrastus. Hyppäähän kuskin paikalle ja aja vaikka sisulla pari kierrosta, Heikkilä sanoo ja virnistää.

Harri Blomqvist
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X