Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Paras paikka rengasrikolle

Neljätoista vuotta eikä suotta. Niin kauan oli vararengas ollut painolastina autoni peräkontissa, kunnes vihdoin tuli sen tähtihetki.

En huomannut itse rengasrikkoa. Siitä viittilöi ystävällinen pyöräilijä, kun olin pysähtyneenä risteykseen. Ja kas, oikea eturengas oli huvennut lähes littanaksi.

Mietin tovin, että mitäs nyt. Pitäisikö jatkaa kotiin kolmen kilometrin päähän vai peruuttaa parisataa metriä siskon pihaan. Valitsin lyhyimmän reitin, sillä siskonmies oli siellä. Automies isolla a:lla osaisi neuvoa ensikertalaiselle, mitä pitää tehdä tai ainakin, mitä ei pidä tehdä.

Onko vararengasta, hän kysyi. Kyllä kai. Ei ole tullut kurkittua tavaratilan pimeälle puolelle, mutta hämärästi muistin, että on siellä joku lokero, jossa on jemmassa renkaiden pultteja. Ja siellähän se, vararengas.

Automiehellä on kompurat, tunkit ja muut vehkeet aina valmiina varikkokäynnille.

Ei olisi matka jatkunut omin neuvoin, koska en ole käynyt renkaanvaihdon alkeiskurssia. Eikä siinä vararenkaassakaan olisi ollut ilmaa kuin pihaus. Moneen asiaan pätee, että sijainti on tärkeintä ja todellakin, renkaani valitsi täydellisen paikan tyhjentyä.

Automiehellä on kompurat, tunkit ja muut vehkeet aina valmiina varikkokäynnille. Olen joskus saattanut ihmetellä, että pitääkö yhdessä talossa olla kaksi autotallia, mutta en enää. Kun vararengas on paikallaan suit sait sukkelaan, on toinen talli lunastanut paikkansa.

Joku ruuvintapainen oli puhkaissut renkaan. Ei äkkipamauksella, vaan kulumisen perusteella rengas oli tyhjentynyt pikku hiljaa. Vahinko ei harmittanut, sillä renkaat olivat jo yli-ikäiset, vaikka urasyvyyttä oli vielä riittävästi. Oli aika ostaa tuoreemmat kumit, mutta mitä ja mistä, siinäpä kysymys.

Automiehellä oli pari tuttua paikkaa, josta voisi kysellä sopuhintaisia renkaita. Itse ajattelin kääntyä saman firman puoleen, jossa autoni renkaat olivat kausisäilytyksessä. Ehkä antaisivat alennusta vakioasiakkaalle. Turhia luulin. Ei alennuksia eikä mitään, mikä olisi saanut asiakkaan tuntemaan, että täällä halutaan palvella.

Varmuudeksi kysyin vielä isommalta rengasketjulta, että hyötyykö asiakas, jos keskittää renkaiden säilytyksen ja hankinnat samaan taloon, kun pitäisi talvirenkaatkin uusia. Vastaus kuului, että ei hyödy. Ei tullut kauppoja kahden ensimmäisen firman kanssa, mutta tuli varmuus siitä, että asiakkuus menee sinne, mistä kukkaro tykkää.

Automies oli kysellyt, että mitä renkaalta halusin. Heitin jotain hyvästä märkäpidosta, koska turvallisuus on tärkeää. Yön yli nukuttuani asiat kirkastuivat. Aiemmat renkaat pitivät meteliä, joten uusissa pitää olla alhaiset desibelit ja matala vierintävastus. Renkaan ulkonäkö ei ole tärkeyslistan kärjessä, joten mennään ohjekirjan mukaan eikä hifistellä.

Näppäilin itseni nettiin tekemään vertailuja. En jaksanut kahlata läpi rengastestejä, vaan käytin ohjenuorana EU-rengasmerkintöjä, joissa on olennaiset asiat: melutaso, märkäpito ja polttoainetehokkuus. Valitsin renkaan, jossa oli sopiva hinta-laatusuhde ja jonka nimen osasin lausua.

Ai mistä ostin? Tietenkin Automiehen vinkkaamasta paikasta.

Mervi Varonen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X