Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Raskaan liikenteen valvonta romahti

Sisäministeriön mallin mukaan poliisin on vähennettävä bussi- ja rekkavalvontaa lisää.

Sisäministeriö on valmistellut poliisille tulostavoitteet, joissa raskaan liikenteen eli linja- ja kuorma-autoliikenteen valvontaa vähennetään ensi vuonna viisi prosenttia tämänvuotisesta.

Poliisin raskaan liikenteen valvontaa aiotaan vähentää edelleen ensi vuonna. Sisäministeriö on valmistellut poliisille tulostavoitteet, joissa raskaan liikenteen eli linja- ja kuorma-autoliikenteen valvontaa vähennetään ensi vuonna viisi prosenttia tämänvuotisesta.

Tänä vuonna poliisi vähensi raskaan liikenteen valvontaa resurssipulan takia jo kymmenen prosenttia viime vuodesta.

Raskaan liikenteen valvonnan vähentäminen on ollut jatkuvaa. Esimerkiksi viisi vuotta sitten poliisi kohdensi työajastaan 52 henkilötyövuotta bussi- ja tavaraliikenteen valvontaan, kun ensi vuonna siihen aiotaan käyttää 38 henkilötyövuotta eli määrä on laskenut lähes 27 prosenttia.

Liikennevalvontaan kokonaisuudessaan sisäministeriö on varannut poliisille 485 henkilötyövuotta, kun viime vuonna määrä oli vielä reilut 524.

Liikennevalvonnan pääpainopisteet ovat ylinopeuksissa ja rattijuopumuksissa, joten esimerkiksi raskaan liikenteen kunnon ja ajo- ja lepoaikoihin jää vain murto-osa työvoimasta.

Poliisin tehtävät

Syynä suuntaukseen ovat sisäministeriön ja Poliisihallituksen linjaukset, mitä poliisin halutaan tekevän. Liikennepoliisin resursseja on vähennetty koko nykyisen organisaation ajan vuodesta 2012 asti ja paikattu sillä poliisien sijoittamista erityistehtäviin. Etenkin Poliisihallitus, KRP, suojelupoliisi ja terrorismirikoksiin varautuminen kasvavat, mutta perusvalvontatehtäviä poliisissa vähennetään edelleen.

Valtiontalouden tarkastusvirasto on käynnistänyt asiasta laajan selvityksen, jossa on kuultu poliisijohtajia, liikennevalvonnan ammattilaisia ja sidosryhmiä. Tulosten odotetaan valmistuvan myöhemmin tänä vuonna.

Poliisissa asiaa ei myönnetä ja kenttätasoa on kielletty puhumasta asiasta.

Ylikuormia ja samoja silmiä

Tavaraliikenteen yritysten etujärjestön Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola uskaltaa sen sijaan kertoa, miltä liikennevalvonnan vähentyminen näyttää.

– Kentältä ympäri Suomen tulee havaintoja siitä, että liikennevalvonta on vähentynyt huomattavasti. Raskaassa liikenteessä se tarkoittaa sitä, että osa ajaa ylikuormilla ja manipuloi piirtureita magneeteilla. Kukaan ei myöskään halua, että ammattikuljettajat ajavat samoilla silmillä ympäri vuorokauden. Siihen tarvittaisiin valvontaa, Mikkola sanoo.

– Emme vastusta automaattivalvontaa, mutta tien päälle tarvitaan myös oikeaa valvontaa sekä tutkintaa harmaan talouden toiminnasta.

– Suomessa raskaan liikenteen valvonnan suuntaus on juuri päinvastoin kuin muualla Pohjoismaissa, joissa poliisien määrä lisätään. Suomessa on riski, että ulkomaalaiset yritykset huomaavat täällä mahdollisuuden rikkoa lakia.

Kun säännölliseen valvontaan ei ole resursseja, poliisi tekee teemaviikkovalvontoja. Heinäkuussa raskaan liikenteen teemaviikolla poliisi sai tarkistettua koko maassa kymmenen linja-autoa ja 1 010 kuorma-autoa.

Toukokuussa vastaavalla valvontaviikolla poliisi tarkasti 61 linja-autoa, joista kymmenestä löytyi puutteita ajo- ja lepoajoista, kunnosta tai esimerkiksi kuljettajan ajopätevyyden voimassaolosta.

Pohjois-Savossa poliisi aikoo ratsata raskasta liikennettä kuten myös linja-autoja ensi viikolla.

Lue myös: Entisellä F1-insinööri Ossi Oikarisella on nykyään aikaa harrastaa - kilpailee kiihdytysajossa SM-kullasta
 
Bussiturma

Tutkijat nimettiin

Kuopion bussiturman turvallisuustutkintaryhmä nimettiin keskiviikkona. Ryhmän johtajaksi nimettiin diplomi-insinööri Taneli Rasmus, joka on Sysmän tekninen johtaja. Rasmus on toiminut muun muassa opettajana Pelastusopistolla.

Ryhmään nimettiin jäseniksi kolme terveydenhuollon ja psykologian ammattilaista, kun yleensä ryhmissä on painottunut tekninen osaaminen. Ryhmään nimettiin ensihoitolääkäri Juhana Hallikainen, erikoislääkäri Alpo Vuorio ja psykologi Mika Hatakka. Lisäksi ryhmään kuuluvat tutkija Juha Henttonen, pelastusjohtaja Anssi Parviainen ja raskaan kaluston kouluttaja Pertti Mikkonen. Onnettomuustutkintakeskuksesta tutkinnanjohtajana toimii johtava tutkija Kai Valonen.

Asta Tenhunen
asta.tenhunen@savonsanomat.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X