Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Arvio

Mercedes-Benz C-sarja on saanut lisää varusteita ja uutta moottorivalikoimaan

Eritoten tekniset uudistukset nostavat Mercedes-Benz C-sarjan tasoa.

Mercedes-Benz C-sarjaan on tuotu uutta ilmettä ja lisää varusteita. Kuva: Lauri Ahtiainen/Moottori

Mercedes-Benz C-sarjan uudistuminen edustaa kasvojenkohotusten oppikirjaesimerkkiä: vähän uutta ilmettä, runsaasti lisää varusteita ja runsaasti uutta moottorivalikoimaan. Enempää C-sarja ei kaipaakaan, sen verran hienosti vuonna 2014 esitelty perusauto on aikaa kestänyt.

Suomessa vakiovarusteiset täysled-ajovalot ovat saaneet uuden ilmeen. Puskureiden ilmettä on hiottu etenkin urheilullisemmissa Avantgarde- ja AMG Line -malliversioissa.

Moottori pääosin hieno

Ulkonäköä merkittävämmät muutokset lymyävät konepellin alla. Kohokohta on C 200 -mallin uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jonka elämää helpottaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva, 14 hevosvoiman EQ Boost -sähkömoottori.

Alusta tarjoaa erinomaisen yhdistelmän pintapehmeyttä ja jämäkkyyttä.

Järjestelmän 14 hevosvoiman lisäteho ei kuulosta hurjalta, mutta tärkeämpää on liikkeellelähtöjä tehostava 160 newtonmetrin vääntölisä. EQ Boost -järjestelmää käytetään myös jarrutusenergian talteenottoon, ja C 200 osaa toki rullata moottori sammutettunakin.

Ajoltaan uusi moottori on pääosin hieno, joskin huomaamattomalla tavalla. EQ Boostin ansiosta sammutusautomatiikka toimii lähes huomaamattomasti. Hienoisena kauneusvirheenä moottorin ja 9-portaisen automaatin yhteistyö viivyttelee täyskaasukiihdytyksissä.

Kulutuslupauksiin ei vielä uskalla ottaa kantaa.

Turvavarustelua parannettu

Loput muutoksista majailevat auton sisällä. Keskikonsolissa on tuttu rulla ja kosketuslevynä toimiva rannetuki, mutta lisäksi valikkoja voi selata ohjauspyörän hipaisupainikkein.

Keskinäyttö on varustelusta riippuen 7 tai 10,25-tuumaa, ja lisärahalla Business Avantgarde- ja Business AMG -malleihin on saatavilla myös 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Sen graafista ilmettä on hiottu E-sarjasta eteenpäin.

Lue myös: Lahden Satama täyttyi tuunatuista menopeleistä – katso kuvagalleria
 

Neljä vuotta sitten tapahtuneen C-sarjan ensiesittelyn jälkeen automaailmassa suurin kehitys lienee tapahtunut tietoviihdejärjestelmän ohella aktiivisessa turvavarustelussa. C-sarjan järjestelmät onkin päivitetty syksyllä uudistuneen S-sarjan tasolle. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt ennakoida karttatiedon avulla kaarteet ja risteykset, ja osaapa auto vaihtaa kaistaa pelkällä vilkkuviikselläkin. Törmäyksenestojärjestelmä hallitsee nyt jalankulkijat ja pyöräilijätkin.

Kompaktin auton hallinta vaivatonta

Teknisten uudistusten ohella C-sarja ansaitsee edelleenkin kehut ajettavuudesta ja mukavuudesta. Luonnollinen ohjaustuntuma tekee nykymittapuulla kompaktin auton hallinnasta erittäin vaivatonta, ja alusta tarjoaa erinomaisen yhdistelmän pintapehmeyttä ja jämäkkyyttä.

Uudistuneet Mercedes-Benz C-sarjat saapuvat Suomeen elokuussa. Ainakin aluksi kaikki uudet C-sarjat saapuvat Suomeen automaattivaihteisina.

Kokeiltu

Mercedes-Benz C 200

Nelisylinterinen 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, teho 184 hevosvoimaa.

Yhdeksänportainen automaattivaihteisto, takaveto.

Kiihtyy nollasta sataan 7,7 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 6,3 litraa 100 kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 144 grammaa kilometrillä

Hinta alkaen 42 374 euroa.

Hyvää: ajettavuus, mukavuus, parantunut tietoviihdejärjestelmä.

Huonoa: vaihteiston viivyttely.

Lauri Ahtiainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi