Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Arvio

Koeajettu traktorimönkijä on maastossa mukava ja maantielläkin sallittu

Etelänmatka toi Reeper Pattonin Suomeen. Ranta-autoa muistuttava ajoneuvo koostuu teräsrungosta, turvakaaresta ja auton moottorista.

Kokeiltavana ollut Reeper Patton osoittautui mukavaksi ajettavaksi myös tiealueen ulkopuolella. Kuva: Marko Happo

Aluksi Reeper Pattonin kytkin tuntuu hitaalta ja ilman ohjaustehostinta rattia saa välillä veivata oikein urakalla. Tottuminen vie aikansa.

Traktorimönkijäksi kutsuttu Reeper Patton soveltuu parhaiten työ- ja maastokäyttöön, mutta sillä saa ajaa myös tieliikenteessä. Ajoneuvo sopii esimerkiksi pihan auraamiseen tai veneen vetämiseen.

Reeper Pattonilla saa ajaa myös tieliikenteessä. Kuva: Marko Happo

Asfaltilla rengasmelu alkaa kuitenkin häiritä jo 60 kilometrin vauhdissa. Niinpä kaksipaikkaisella ajoneuvolla tuskin tulisi lähdettyä ajamaan pitkää matkaa valtateille.

Pienen testikierroksen perusteella 1,1-litraisella bensiinimoottorilla varustetulla Reeperillä on mukava ajaa, myös maastossa. Pahimmat ryteiköt jäävät tosin kokematta.

Reeper herättää huomiota

Etelän lomakohteiden ranta-autoja muistuttava Reeper kääntää maantiellä ohikulkijoiden katseet. Vielä muutama kuukausi sitten menopelillä ei olisikaan saanut ajaa Suomen teillä.

Suomen Mopoauto oy:n hallituksen puheenjohtaja Harri Nyholm kuuli Reeperistä kolme vuotta sitten.

Mielekkäämpää on seurata, paljonko Reeper Patton kuluttaa tunnissa. Harri Nyholm

– Silloin sillä ei ollut vielä EU-hyväksyntää eli se ei ollut Suomessa tieliikennelaillinen. Sitä olisi voinut käyttää vain metsässä.

Viime keväänä hän lomaili Kanariansaarilla ja näki samannäköisillä ajoneuvoilla ajavan turistiryhmän. Paikallisen autovuokraamon kautta jäljet johtivat kiinalaiselle tehtaalle.

– Sieltä kerrottiin, että EU:n tyyppihyväksyntä on saatu maaliskuussa, joten sen saa nyt rekisteröidä Suomessakin.

Nyholm nimesi ajoneuvon Pattoniksi yhdysvaltalaisen kenraalin mukaan ja toi sen Suomeen kesäkuussa.

Pikkuauton moottori, mutta vie enemmän bensaa

Trafin rekisterissä kiinalaisen Xingyue Groupin valmistama ajoneuvo on nimeltään Reeper XYJK1100-2. Siinä on nelisylinterinen auton moottori, 25 litran tankki, normaali manuaalivaihteisto ja teräsrunko.

Vakiovarusteisiin kuuluu subwoofer, ja musiikin kuuntelu onnistuu Bluetooth-vastaanottimen kautta. Lisävarusteina saatavilla ovat lämmityslaite, tavaralaatikko sekä rätti- tai kova katto.

Lue myös: Automaalari, joka ei pysty lopettamaan maalaamista – pojan pikku-Mersu, ruohonleikkuri, kuulosuojaimet, huonekalut, lähes kaikki meni uusiksi
 

Polttoaineenkulutuksesta Nyholm ei ole löytänyt tarkkoja tietoja.

– Siinä on pikkuauton moottori, ja pikkuautot kuluttanevat noin kuusi litraa sadalla kilometrillä. Tämä vie varmasti enemmän bensaa, sillä renkaat ovat raskaammat pyörimään. Lisäksi välitys on aika tiheä, eli kun ajetaan torvi auki, se ei kulje juuri kahdeksaakymppiä kovempaa, vaikka kone pyörii maksimilukemissa.

– Mielekkäämpää on seurata, paljonko Reeper Patton kuluttaa tunnissa. Jos se hankitaan vaikkapa sähkölinjojen tarkistuksia varten, niin maastossa ei synny niinkään kilometrejä vaan käyttötunteja.

Rekisteröity traktoriksi

Reeper Patton on rekisteröity traktoriksi T1b-luokkaan. Traktorina sen ajamiseen ei vaadita kypärää, koska kulkineessa on pakollinen turvakaari.

Kulkuneuvon vauhti voidaan rajoittaa 60 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin sen kuljettamiseen riittää T-luokan traktorikortti. Jos siinä on lukkiutumattomat jarrut, kuten kokeiltavana olleessa yksilössä, sillä saa ajaa 80 kilometriä tunnissa ja ajamiseen vaaditaan henkilöauton B-kortti.

Pakollisen turvakaaren vuoksi kypärää ei ajaessa tarvitse käyttää. Kuva: Marko Happo

Traktorimönkijä ei ole virallinen nimike.

– Mönkijähän on vain kansankielinen nimitys. Ajoneuvon voi tyyppihyväksyttää mihin tahansa ajoneuvoluokkaan, kunhan se täyttää asetetut vaatimukset, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tarkastaja Jussi Alantie kertoo.

Sanna Inkinen
Taru Rokka
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X