Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa

Kona electric näyttää, että toimintasäteeltään kelvollinen ja hinnaltaan järkevä täyssähköauto tekee vihdoin tuloaan.

Hyundai Kona electric on ensimmäinen Euroopan markkinoille tuleva täyssähköinen perusmaasturi. Kuva: ULI_SONNTAG

Hyundai Kona electric aloittaa uuden aikakauden sähköautoilussa. Korealaisyhtiö yhdistää ensimmäisenä valmistajana Euroopan markkinoilla täyssähköisyyden kompaktiin katumaasturiin. Kuluttajien kannalta parempi täky piilee auton ominaisuuksissa: Hyundai lupaa autolle uuden WLTP-mittaustavan mukaan 482 kilometrin toimintasäteen ja kilpailukykyiset hinnat.

Suomessa hintaa ei ole vahvistettu, mutta monissa maissa se alkaa noin 30 000 eurosta. Sama linja toteutunee Suomessa, sillä päästöpohjainen autovero ei täyssähköisen Konan hintaa paisuta.

Viime vuonna lanseeratut polttomoottoriset Konat eivät tehneet kovin suurta vaikutusta. Ne tulivat täyteen ähkittyyn autoluokkaan, eivätkä tarjonneet suuremmin uutta maasturikisaan.

Täyssähköinen Kona tuo omaan sarjaansa enemmän ryhtiä ja rytinää. Sen toimintasäde yhdellä latauksella on selvästi parempi kuin lähimpien täyssähköisten kilpailijoiden eli Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin. Myös muissa ominaisuuksissa Kona electric pitää vertailussa pintansa.

Ohjaamo on hyvin suunniteltu ja digitaalinen mittaristo on varsin selkeä. Multimedianäyttö on ajajan ulottuvilla. Kuva: ULI_SONNTAG

Keskustelua sähköautosta

Ei ole ihan ongelmatonta keskustella täyssähköautoista. Jos lehdessä moittii sähköauton nihkeää toimintasädettä, saa varmasti palautetta. Muutama sähköautointoilija soittaa aina ja vaahtoaa toimittajan olevan väärässä, koska ei suuri toimintasäde kuulemma ole sähköauton keskeinen idea.

Minulle se on. En tee mitään autolla, jonka toimintavarmuus ei ole 100-prosenttinen yllättävissäkin tilanteissa. Kun vanha äitini jonkin terveysongelman takia soittaa kaukaa Savosta, eipä hänelle oikein voi sanoa, että lähden seitsemän tunnin kuluttua, kun sähköauton akusto on latautunut 80 prosenttiin.

Yksityisautoilun ydinajatus on vapaan liikkumisen helppous. Kona electric vie kohti huoletonta sähköautoilua.

Lyhyeen taajama-ajoon en tarvitse autoa, saati sähköautoa. Siihen on päästötön polkupyörä.

Lue myös: Kommentti: Missä täysin puolueeton tieto dieselbakteerista?
 

Helppokäyttöisissä sisätiloissa on paljon muovia

Sähkö-Konasta on saatavilla kaksi versiota. Lähtötasoisessa autossa akun kapasiteetti on 39,2 kilowattituntia, tehoa 135 hevosvoimaa, vääntöä 395 newtonmetriä ja toimintamatka yhdellä latauksella 312 kilomeriä. Järeämmän version vastaavat luvut ovat 64 kWh, 204 hv, 395 Nm ja 482 km.

Akun lataaminen 7,2 kilowatin latauslaitteella kestää tehokkaammassa versiossa 9 tuntia 35 minuuttia, perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia.

Sisätiloiltaan sähkö-Kona ei paljon poikkea polttomoottorisista veljistään. Pyrkimyksenä ovat olleet helppokäyttöisyys ja perusmateriaaleilla toteutetut yksinkertaiset pinnat. Muovia on käytetty paljohkosti. Digitaalinen mittaristo on selkeä. Seitsemän tuuman multimedianäyttö vastaa nopeasti pyyntöihin. Tavaratila on 332-litrainen, jos latauskaapeli on mukana. Ilman kaapelia ruuma kasvaa noin 40 litraa.

Ulkoisesti näkyvimmät erot perus-Konaan ovat suljettu etusäleikkö ja keulaan sijoitettu latauspistoke. Ulkovärejä on valittavana seitsemän ja kattovärejä kolme, joten auton personointi onnistuu.

Kierros maaseudulla todisti, ettei sähkö-Kona ole kapeiden pikkuteiden auto. Painoa on liikaa mutkateiden ajonautintoon. Kuva: Timo Nieminen

Vaivatonta ajoa ja mahdollisuus seurata energiankulutusta

Hyundai Kona electric on muhkean vääntönsä ansiosta vaivaton ajettava. Ohjauspyörään sijoitetusta säätimestä voi säätää jarrutusenergian talteenottoa, mikä tuo hauskan pienen lisämausteen niille kuljettajille, jotka pyrkivät maksimaaliseen taloudellisuuteen. Energiankulutusta voi seurata sekä mittaristosta että tuulilasinäytöstä.

Mukautuva vakionopeussäädin antaa ajamiseen helppoutta. Se kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti edellä ajavan auton mukaan.

SmartSense-tekniikka tuo lisäksi esimerkiksi kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoituksen ja ajovaloautomatiikan.

Lataaminen on normaalista sähköpistokkeesta hidasta, tunteja. Pikalataus 80 prosenttiin luvataan 100 kW:n asemalla alle tunnissa. Kuva: Timo Nieminen
Kokeiltu

Hyundai Kona electric

Täyssähköauto, litium-ioni-polymeeriakku 64 kWh

Teho 204 hv (150 kW)

Vääntö 395 Nm

Huippunopeus 167 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s

Sähkön kulutus 143 Wh/km

Toimintamatka 482 km (WLTP)

Latausteho 7,2 kW latauksella noin 9 h 35 min

Pikalataus 100 kW noin 54 min

Pituus 4 180, leveys 1 800, korkeus 1 570, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1743 kg, vetomassa 0 kg

Hinta vahvistamatta.

Timo Nieminen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X