Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

S-sarjan Coupé huokuu hienostunutta mukavuutta, mutta hintalappu antaa luvan odottaa autolta paljon

Coupélla ajaminen on jopa keinuvaa ja auton kiihtyvyys pehmeää.

Mersun hienostunein kaksiovinen eli S 560 Coupé päivitettiin S-sarjan sedanin tasolle. Kuva: Roman Razinkov

Mercedes-Benz S Coupé sai samat uudistukset kuin neliovinen edustusveljensä hieman aiemmin. Esimerkiksi ajoavustinjärjestelmät ja tietoviihdejärjestelmät kohenivat reilusti, mutta yksi on joukosta poissa. Kaksioviseen ja nelipaikkaiseen maailmaan eivät dieselmoottorit enää kuulu.

S Coupé syö bensaa. ”Edullisimman” mallin kolmen litran veekuutosen (S 450/367 hv) ja huipulla olevan kuuden litran V12-voimalan (AMG S 65/630 hv) väliin tarjotaan nyt neljän litran veekasia (S 560/469 hv tai AMG S 63/612 hv).

Tupla-ahdettu V8 on nykytyyliin seitsemän desiä aiempaa moottoria pienempi, mutta tarjoaa S 560:n tapauksessa hieman enemmän tehoa kuin S 500 -edeltäjässä.

Kojelaudan ja ohjaamon ilme pääosin ennallaan

Yksi Coupén tavaramerkeistä on mataluus. Tässä autossa se todella tuntuu, sillä pitkän kuskin pitää hieman kumarrella kyytiin. Ahtaudesta ei luonnollisesti ole kyse, vain korimallin ominaispiirteestä.

Aivan kuten S-sarjan sedanissa, myös Coupéssa kojelaudan kaksi suurta näyttöä ovat nyt yhden ja saman lasin alla, ja muodostavat näin entistä eheämmän kokonaisuuden. Pääpiirteittäin kojelaudan ja muun ohjaamon ilme on silti ennallaan.

Käyttöliittymää voi operoida ohjauspyörän kosketuslevyillä, ja ratista löytyvät myös vakionopeudensäätimen nappulat aiemman viiksikytkimen sijaan.

Pehmeää ja keinahtelevaa kyytiä

Kiihdytettäessä kuuluu vain etäistä huminaa. Pedaalin pohjaan painaminen synnyttää räväkän, mutta samalla pehmeän kiihtyvyyden. Jo pintakaasulla voimaa on ylenpalttisesti. Asiaan kuuluu tietysti sekin, ettei yhdeksänportaisen automaattivaihteiston tai sylinterien lepuutustoiminnon tekemisiä huomaa lainkaan.

Kulku on moottoritiellä ilmajousituksen mukavuusasetus päällä pehmeää, jopa hieman keinahtelevaa. Ajomelua ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole.

Myös mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaistallapitoavustinta on kehitetty. Kun järjestelmä osaa ottaa huomioon edessä olevat kaarteet, risteykset ja nopeusrajoitukset, tuloksena on turvallisuuden ohella ylimääräistä mukavuutta.

Jussi Saarinen

Kokeiltu

Mercedes-Benz S 560 Coupé 4Matic

Bensiinimoottori 3 982 cm3, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho 469 hv (345 kW), 5250–5500 r/min.

Vääntö 700 Nm (2000–4000 r/min).

Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6s.

Huippunopeus 250 km/h.

Yhdistetty kulutus 9,0 l/ 100km.

Hiilidioksidipäästöt 202 g/km.

Pituus 5 032 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 411 mm, akseliväli 2 945 mm.

Hinta alkaen 214 047 euroa, koeajetun auton hinta varusteineen 243 916 euroa.

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X