Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Nuorille tarkoitetut kevytautot herättävät vastustusta – "Miten käy, kun vauhtipeto lähtee käsistä"

Hallituksen tavoite on, että nopeusrajoitetut autot olisivat liikenteessä syksyllä 2019.

Mopoautoilija Janne Korkala Vantaalta kannattaa kevytautoja. Häntä itseään uudistus ei kosketa, koska hän siirtyy ensi keväänä jo B-kortilla ajettavan auton rattiin. Kuva: Johanna Erjonsalo

Moni lausunnonantaja suhtautuu epäillen hallituksen esitysluonnokseen nopeusrajoitetuista eli niin sanotuista kevytautoista.

Esitys kirvoittaa kritiikkiä sekä kokonaisuuden että yksityiskohtien osalta. Osa esitykseen lausuntonsa antaneista pitää uudistusta oikeansuuntaisena.

Uudistuksen lausuntokierros päättyi tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriö sai kaikkiaan 40 lausuntoa julkisilta tahoilta, järjestöiltä, yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä.

Hallitus on tuomassa Suomeen uuden ajoneuvoluokan, kevytauton. Kevytauto muunnettaisiin henkilöautosta ja sen maksiminopeus olisi 45 kilometriä tunnissa. Kevytauto olisi tarkoitettu lähinnä 15–17-vuotiaille.

Aiemmin julkisuudessa käytettiin nimitystä traktoriauto.

"Työ valuu hukkaan"

Hanketta vastustavat esimerkiksi Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL, Suomen motoristit, Pyöräliitto sekä Teknisen kaupan liitto.

Kovinta kritiikkiä hankkeelle antaa mopoautoala.

Suomen Mopoauto Oy:n toimitusjohtajan Marko Kokon lausunnon mukaan ala näkee, että sen 17 vuotta tekemä työ valuu hukkaan. Lausunnossa kritisoidaan etenkin käsitystä, että kevytauto olisi turvallisempi kuin mopoauto.

– Mopoauto on osoittautunut turvallisimmaksi moottoriajoneuvoksi nuorille. Miten käy ulkopuolisille mahdollisesti yliajetuksi tuleville, kun jopa 1 500 kiloa painava ja 100-hevosvoimainen vauhtipeto lähtee entisen mopoautokuskin käsistä?

Lausunnossa vaaditaan hallituksen esityksen perumista viipymättä.

Myös muutamassa muussa lausunnossa nostetaan esiin kevytauton raskas massa ja sen tuoma vaara törmäystilanteessa muihin tielläliikkujiin.

Toisaalta joissakin lausunnoissa kevytautoa pidetään nimenomaan turvallisempana kuin kevyempää mopoautoa.

Lisäisi turvallisuutta

Mopoautoilija Janne Korkala, 17, pitää kevytautoja tervetulleena päivityksenä nuorten turvallisuuteen. Mopoautoissa turvallisuutta vähentää se, että niiden pitää olla hyvin kevyitä. Siksi niissä on paljon muovisia osia.

– Ovetkin menevät sisään kädellä painamalla.

Hän ei näe kevytautojen sinänsä vaarantavan turvallisuutta, koska suurin osa nuorista ajaa hänen mukaansa vastuullisesti.

– Osa autoilijoistakin aiheuttaa hyvin paljon vaaratilanteita, Korkala huomauttaa.

Hänen eteensä on ajettu ja peräänajokin on ollut lähellä kahdesti. Kerran pakettiauto joutui väistämään törmäystä viereiselle kaistalle.

– Mopoauton perä olisi varmaan mennyt aika kasaan.

Vantaalainen Korkala on kuitenkin ollut autoilijoiden ajokäyttäytymiseen pääosin tyytyväinen.

Hän uskoo, että kevytauto olisi nuorille paitsi turvallisempi, myös edullisempi ajoneuvo kuin mopoauto. Mopoauton vakuutukset ja huollot ovat kalliimmat kuin henkilöauton. Hän ei olisi edes ostanut mopoautoa, jos ei pystyisi huoltamaan sitä itse.

Vaikka lakiuudistus hyväksyttäisiinkin, Janne Korkala ei enää kevytauton rattiin siirry. Hän aikoo ajaa B-ajokortin ensi keväänä. Lakiuudistuksessa Korkalaa huolettikin aluksi se, saako hän omaa mopoautoaan enää ensi vuonna myytyä eteenpäin. Huoli väistyi kun selvisi, että kevytautojen on oltava varsin uusia. Edullisempi vanha mopoauto tehnee siis edelleen kauppansa.

"Lisää päästöjä"

Lausunnoissa on kritisoitu myös kevytautojen tuomaa vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.

Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton mielestä uudistus heikentäisi liikenteen sujuvuutta. Liiton mukaan myös liikenteen päästöt lisääntyisivät.

– Jos hankkeessa edellytettäisiin muunnettavien autojen olevan sähköautoja, oltaisiin paljon paremmassa tilanteessa, liiton toiminnanjohtaja Björn Ziessler toteaa.

Päästöihin kiinnittää huomionsa myös ympäristöministeriö. Lisäksi ministeriön lausunnossa todetaan, että kevytautojen käyttöönotto vaikuttaisi nuorten liikkumistottumuksiin ja vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä.

Muun muassa Liikenteen turvallisuuskouluttajat ja Suomen autokoululiitto nostaisivat kevytauton maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa.

Autokoululiitto kannattaa muuten esitystä. Liiton mukaan kevytautot tarjoavat nuorille aiempaa turvallisemman ja edullisemman tavan liikkua. Uudistus on liiton mukaan myös uuden ajokorttilain hengen mukainen.

Myös Autoalan keskusliitto pitää esitystä hyvänä ja liikenneturvallisuutta parantavana. Liitto ehdottaa, että kevytautoilta edellytetään talvirenkaiden käyttöä.

Kevytautojakin viritettäisiin

Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa myös kevytautoille vuosikatsastuksen, jolla minimoitaisiin auton viritysmahdollisuus.

Autonasentajaksi opiskeleva Janne Korkala ei usko, että virittämistä voitaisiin kokonaan estää.

– Jotenkin sähköisesti rajoitin varmaan tehdään, mutta kyllä se kierretään, ihan varmasti. Se on huomattu mopoissa, kevareissa ja mautoissa, että ne kaikki aina saadaan menemään kovempaa.

Korkalasta virittämisen houkuttelevuutta voitaisiin vähentää määräämällä siitä riittävän kova sakko.

Maksiminopeus 45 km/h

Hallituksen esityksessä mahdollistetaan henkilöauton muuttaminen niin sanotuksi T-luokan ajoneuvoksi, jonka maksiminopeus olisi 45 kilometriä tunnissa.

Ehdotuksen mukaan kevytautoksi saisi muuntaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen.

Tulevaisuudessakin kevytauto saisi olla korkeintaan kymmenen vuoden ikäinen.

Kevytauton suurin sallittu omamassa olisi 1 500 kiloa.

Kevytautoa saisi kuljettaa AM-kortilla kuten mopoautoakin. Myös teoria- ja ajokoevaatimus olisi sama kuin mopoautonkuljettajalla.

Lakimuutoksen on määrä tulla voimaan ensi vuoden marraskuussa.

Antti Launonen / Uutissuomalainen
@
Minna Harmaala 
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi