Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

"Heikompihermoinen menettäisi malttinsa" – kuorma-autosta matkailuvaunuksi muutettu Asser tekee usein kepposia

Taiteilijaparin autossa on enemmän luonnetta kuin luotettavuutta, mutta omistajia sen temput vain naurattavat.

Asser on saanut nimensä rekisterinumeron kirjaimista. Kuorma-auton muuttaminen matkailuautoksi vaati katon korotusta säädösten takia. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Matkailuauto Asser näyttää 43 vuoden iässäkin varusteiltaan siltä, kuin se olisi matkalla 1970-luvun kautta keskiaikaan tai ehkä jopa suoraan fantasiamaailmaan, josta sen vakituiset kyytiläiset George-lohikäärme ja Damus-rotta ovat peräisin.

Asserin emännät eli näyttelijä-vatsastapuhuja Minna Tuomanen ja käsikirjoittaja-ohjaaja Päivi Hirvi korostavat seikkailun merkitystä. Naisia ei ainakaan voi moittia positiivisen asenteen puutteesta. Asser on nimittäin kiukutellut niin monella tapaa, että heikompihermoinen olisi menettänyt malttinsa jo aikaa sitten.

Tuomasta ja Hirveä vastoinkäymiset vain naurattavat. He ovat piirtäneet niistä jopa sarjakuvaruutuja. Hauskaa oli silloinkin, kun kattoikkuna lensi tienposkeen kesken ajon tai kun vasta vaihdettu moottori vaati heti korjaustoimenpiteitä.

Autossa oli kesäinen markiisikin, mutta yhtenä tuulisena päivänä se siirtyi ajasta ikuisuuteen. Minna Tuomanen ja Päivi Hirvi ovat hurahtaneet matkailuautoonsa niin syvästi, että he olivat viime vuonna mukana perustamassa Matkamersut ry:tä. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Mersun kuorma-autosta matkailuvaunuksi muutetusta Asserista tuli naisten auto vuonna 2014 sen profiilin takia.

– Sillä on ihan sama profiili kuin Georgella. Se on fantasia-auto dragonwagon, Tuomanen sanoo.

Ja toden totta. Autosta ja lohikäärmekäsinuken naamasta löytää samoja kaaria. Nukke on Hirven käsialaa, Asserin sisustus taas Tuomasen taidonnäyte.

Kun Asser tuli naisten hoivaan, se vaati monenlaista huoltoa. Sisuskalut olivat homehtuneet, joten koko sisustus laitettiin uusiksi. Teemaksi otettiin hippimeininki ja 1970-luvun henki.

– Tämän kunnostus on ollut kyllä tosi upea ja iso ponnistus Minnalta, Hirvi sanoo.

"Hyvää vanhaa tekniikkaa"

Muun kunnostamisen lisäksi auton moottorin huomattiin syövän enemmän öljyä kuin dieseliä.

– Entinen omistaja sanoi myyntivaltiksi, että tässä on hyvää vanhaa tekniikkaa. Sitä olen toistellut moneen otteeseen, Tuomanen sanoo ja hymyilee.

Sanojen takaa eivät paista ärsyyntyminen, katkennut pinna tai hiiltyneet hermot.

Tuomanen kertoo esimerkiksi, kuinka moottoria vaihdettiin kenttäolosuhteissa kolmisen viikkoa. Asiaan paremmin perehtyneeltä operaatio olisi vienyt pari päivää.

George-lohikäärme ja Domus-rottakin pitävät Dragonwagonistaan. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Apua korjailuun on saatu harrastajafoorumeilta, tutuilta ja sukulaisilta. Tuomanen muistelee, että jossain vaiheessa veljen puhelin soi niin tiheään, että tämä jätti välillä vastaamatta.

– Sitten pidettiin vähän taukoa avunpyynnöissä ja soiteltiin onnistuneistakin asioista, hän sanoo.

Kesällä parivaljakko suuntaa muun muassa keskiaikaisille markkinoille. Tämän takia auton kattoon on kiinnitetty keskiaikaisen teltan kepit ja etuikkunalla lepäävät viikinkikypärä, puiset jousipyssyt ja Damus-rotta, joka toimii kirppusirkuksen tirehtöörinä.

Asserin nimi tullut rekisterikilvestä

Nimensä Asser sai rekisterikilven ASR-alusta.

– Entinen omistaja pahoitteli, ettei autolla ollut lempinimeä. Kun sanoimme, että sehän on selvästi Asser, hän löi otsaansa ja päivitteli, että miten ei ollut moista keksinyt, Tuomanen sanoo.

Vaikka aiempi omistaja ei lempinimeä keksinytkään, niin maailmaa on koluttu.

– Hän sanoi, että on käynyt tällä melkein kaikissa Euroopan maissa Grönlantia lukuun ottamatta, Hirvi sanoo.

Toista ovea koristavat entisen omistajan keräämät tarrat. Kuva: Riikka Mahlamäki-Kaistinen

Pelkääjän paikan ovea koristavatkin lukuisat maatarrat. Kuskin ovi on omistettu Tuomasen ja Hirven reissumerkeille. Tarroja on yksi. Se on söpösti vähän vinossa, ja siinä lukee Gotlanti.

Autolla on ajeltu ympäri Suomea, mutta Euroopan rundit odottavat toteuttamista.

– Ensimmäinen vuosi oli vähän sellainen koevuosi. Sen jälkeen meni moottori vaihtoon ja tuli kaikenlaista, Tuomanen sanoo.

Toimittaja ratissa

Sitten toimittaja lähtee koeajelulle. Kevyt kalusteiden kitinä ja vinkuna tuovat mieleen suuren matkustajalaivan kaupan, jossa tuotteet heiluvat. Mielestäni autossa tuoksuu myös hunajalta, mutta omistajat eivät tiedä miksi. Maantiellä meno on tasaista ja melkein hiljaista.

Liikennevaloissa tyhjäkäynnillä tuntuu siltä, että koko kroppa tutisee. Hirvi vakuuttaa, että siihen tottuu niin, ettei moista enää edes huomaa.

– Matkassa pitää aina olla jeesusteippiä, rautalankaa ja nippusiteitä, Hirvi sanoo.

Näyttäisi, että varusteita on paljon enemmän. Lattialla on työkalulaatikko. Jostakin matkaan on tarttunut ruosteinen saha. Kuskin penkin kyljessä on pesäpallomaila. Se toimii varashälyttimenä, jos rotta ja lohikäärme eivät onnistu pitämään pitkäkyntisiä loitolla.

– Kyllä tällä kelpaa matkustaa, vakuutan naisille.

Mietin kuitenkin, että ehkä ihan takaisin keskiajalle en tässä kiesissä haluaisi matkata.

Asser

Mercedes-Benz 508, vuosimalli -75

Rekisteröity erikoisautoksi

Polttoaine diesel

Kulutus 13 litraa satasella

Siedettävä ajonopeus 78-80 kilometriä tunnissa.

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi