Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Aiotko koeajaa auton? Älä tyydy varttitunnin ajoon, vaan testaa kunnolla

Varttitunnin ajon pohjalta ei välttämättä kannata tehdä ostopäätöstä, mutta suuntaa se antaa.

Tarvittaessa auto kannattaa pitää vaikka yön yli, autokaupassa on kuitenkin sen verran isosta päätöksestä kysymys, sanoo Mika Tarvainen. Kuva: Anttonen Agata

Auton ostaminen ilman koeajoa ei välttämättä ole viisasta. Vasta tien päällä auton koko luonne paljastuu – olipa kyseessä sitten käytetty tai uusi yksilö.

Koeajot ovat ihanteellinen tilaisuus vertailla autoja, joiden ostamista harkitsee. Useinhan autoa etsivä on käynyt pudotuspeliä jo ennen varsinaisten etsintöjen aloittamista. Jäljelle ovat jääneet tietyt autotyypit ja -merkit sekä voimanlähteet.

Kysyimme kahden automaailman ammattilaisen mielipiteet hyvästä koeajosta. Mitä ajon aikana kannattaa katsella, mitä kuunnella. Mikä tekee autosta juuri tietylle ostajalle sopivan?

Kannattaa testata monipuolisesti

Uusien autojen koeajolle vinkkejä antaa Käyttöauto oy:n myyntipäällikkö Mika Tarvainen. Käytetyn ostoon vinkkinsä kertoo Jyväskylän Autotarvikkeen automyyjä Timo Mononen yli 5 000 autokaupan kokemuksella.

Molemmat miehet korostavat kahta seikkaa. Koeajon pitää olla tarpeeksi pitkä ja monipuolinen. Ostajalle pitää jäädä täydellinen luottamus autoon. Koeajon jälkeen pitää olla sellainen tunne, että tämän auton minä haluan ja että tällä olisi kiva lähteä maantielle uudestaan ja uudestaan.

– Kannattaa ensin valita koeajoon ne autot, jotka todella kiinnostavat ja vertailla autoja keskenään. Kun yksi sitten kiinnostaa muita enemmän, varaa automyyjältä mahdollisuus perusteellisempaan koeajoon myöhempänä ajankohtana. Tarvittaessa auto kannattaa pitää vaikka yön yli, on autokaupassa kuitenkin sen verran isosta päätöksestä kysymys, sanoo Tarvainen.

Kannattaa valita koeajoon ne autot, jotka todella kiinnostavat, ja vertailla niitä autoja keskenään. Myyntipäällikkö Mika Tarvainen

– Jos mahdollista, aja koeajoautolla kaupungissa ja maaseudulla, hyvällä tiellä ja huonolla tiellä sekä pimeässä ja päivänvalossa.

– Ajoasennon pitää löytyä helposti ja auton istua käteen kuin hanska. Eihän kukaan osta hansikkaitakaan, jos ne eivät mahdu käteen, hymyilee Tarvainen.

Timo Mononen on samaa mieltä koeajon pituudesta. Lyhyellä ajolla luottamus autoon voi jäädä syntymättä tai se on puutteellisiin havaintoihin perustuvaa luottamusta. Aina automyyjä ei ehdi mukaan koeajolle, mutta neuvoja saa ja pitää kysyä.

– Käytettyä ostettaessa luotettava selkänoja on puolueettoman asiantuntijan tekemä kuntotarkastus, Mononen sanoo.

Monosen mukaan huoltokirja kannattaa käydä läpi.

– Kannattaa myös kiinnittää huomiota renkaisiin ja tuulilasiin, koska niistä voi tulla usean sadan euron lisälasku ostohinnan päälle, opastaa Mononen.

Harri Blomqvist

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X