Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Nähtiinkö Lahdessa lauantaina klassikkoautojen pelastus vai painajainen?

Classic Motorshow keräsi lauantaina Lahden Messukeskukseen lähes 11 700 kävijää. Esillä oli yli 400 klassikkoajoneuvoa.

Turvaako sähkömoottori klassikkoautojen tulevaisuuden Keski-Euroopan kaduilla? Ainakin start up-yritys E-Drive Retro uskoo tähän visioon. Kuva: Katja Luoma
Tuttuun tapaan Messukeskuksen parkkipaikalle saivat pysäköidä ilmaiseksi yli 30-vuotiaat autot. Parkkipaikalla olikin kymmenittän komeita klassikkoautoja. Kuva: Katja Luoma

Classic Motorshow Lahden Messukeskuksessa on tänäkin vuonna koottu tutuista ja turvallisista aineksista: yli 400 toinen toistaan nostalgisempaa ja komeampaa menopeliä sekä sankka yleisöjoukko ajoneuvoja ihastelemassa. Jo lauantaina klassikkoajoneuvonäyttelyssä vieraili lähes 11 700 kävijää.

11. kerran järjestetyn Classic Motorshown tämänvuotinen teema olivat brittiajoneuvot. Brittikuoriin oli puettu myös ensi kertaa Suomessa autonäyttelyssä esitelty uutuus, jonka näkökulmasta riippuen voi nähdä joko klassikkoautoharrastuksen pelastuksena tai painajaisena.

Minkä insinööri on suunnitellut, ei sitä saa muuttaa. Autoharrastaja Vesa Virtanen

E-Drive Retro -yritys on rakentanut yhdessä vantaalaisen Grips Garagen kanssa vuoden 1959 MGA:sta sähkömoottorilla varustetun version.

– Aika on kypsä. Sähkömoottorit ovat kehittyneet tarpeeksi ja toisaalta ympäristöarvot ovat tulleet tärkeämmiksi. Tällä voi ajella huoletta tulevaisuudessakin, kehuu yrityksen perustaja Michael M. Richardson.

Autonäyttelyssä ja myös yleisön ajoneuvojen joukossa nähtiin autojen lisäksi traktoreita ja moottoripyöriä. Kuva: Katja Luoma

Tekniikan kehityksen ja ympäristönäkökulmien puolesta aika voi olla kypsä, mutta monelle autoharrastajalle sähkömoottorin ja klassikkoauton yhdistäminen voi olla suoranaista rienausta. Richardson uskoo asenteiden muuttuvan.

– Moni varttuneempi ihailee autoa, ja heille sähkömoottori on bonus. Nuoremmille taas sähkömoottori on se juttu, ja bonus on, että auto on kaunis klassikko. Uskon, että tämä saa milleniaalit kiinnostumaan sähköautoista.

Lue myös: Uskomattoman taidokasta metallityötä, BMW:n V8-moottorilla varustettu tykki, klassikon työstöä ja palkintokaunotar - esittelyssä kuusi rakenneltua moottoripyörää
 

Sähkömoottorisella MGA:lla on tietenkin hinta, joka on varsin tuhti. Avaimet käteen -toimituksella auton hinta on 150 000 euroa.

– Ei tämä tietenkään voi olla kenenkään ainoa auto, vaan käyttöautot pitää olla hankittuna. Tämä on luksus-tuote. Alalla on paljon toimijoita, jotka asentavat autoihin sähkömoottoreita. Ne kuitenkin keskittyvät lähinnä halvempiin autoihin. Me haluamme olla Patek Philippe [luksuskello] Swatchien joukossa.

Classic Motorshowssa viikonloppuna esitelty sähkömoottorinen MGA on tarkoitus saada kilpiin kesän aikana. Sitten vuorossa on markkinointimatka Eurooppaan. Richardsonin mukaan auton päämarkkinat löytynevät ainakin alkuun Länsi-Euroopasta ja Skandinaviasta, missä monien suurkaupunkien päästörajoitukset ovat erittäin tiukkoja.

Classic Motorshown tämänvuotinen teema olivat brittiajoneuvot. Niille on varattu koko Vesijärvihalli. Kuva: Katja Luoma

Matra Simca Bagheera löytyi Belgiasta

Kouvolalaisella Vesa Virtasella oli kysyttäessä selkeä mielipide klassikkoautojen muuttamisesta sähkökäyttöisiksi.

– Minkä insinööri on suunnitellut, ei sitä saa muuttaa.

Virtanen esitteli poikansa Antti Virtasen kanssa Omistajien helmet -osastolla Matra Simca Bagheeraa vuodelta 1975. Vastaavia autoja on Suomessa vain muutamia. Virtasten auto löytyi Belgiasta. Antti Virtasen työkaveri lupasi myydä auton eurolla, mikäli Virtaset vastineeksi lupasivat entisöidä auton. Matra Simca Bagheeran paperien selvittämiseksi vaaditun salapoliisityön jälkeen auto saatiin Suomeen.

Vesa ja Antti Virtanen esittelivät Omistajien helmet -osastolla kunnostamaansa vuoden 1975 Matra Simca Bagheera. Kuva: Katja Luoma

Entisöimisessä meni viisi–kuusi vuotta. Harvinaiseen autoon on tilattu osia useasta Euroopan maasta. Lasikuitukorisen auton peltityöt Vesa Virtanen teki itse.

– Kyllä Suomesta vanhojen autojen aihioita edelleen löytyy, mutta kädentaidot ovat hävinneet. Rahalla tietysti saa vaikka mitä netin kautta, ja on netti muutenkin helpottanut harrastusta.

Raimo Stenvallin harrastus alkoi 32 vuotta sitten

Classic Motorshowssa monella osastolla klassikkokulkuneuvoja esitteli varttuneempi herrasmies. Veteraanikuorma-autoseuran osastolla tuusulalainen Raimo Stenvall oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että harrastus on yleistynyt huomattavan paljon – myös nuorempien keskuudessa.

– Meillekin [kuljetusliike R. Stenvallille] tulee jatkuvasti kontteja Amerikasta, joissa tuodaan ajoneuvoja ja varaosia. Moni aloittaa harrastuksen hommaamalla oman syntymävuoden auton. Niin minäkin 32 vuotta sitten, kun piti löytää vuoden 1937 kuorma-auto.

Tuusulalainen Raimo Stenvall toi Classic Motorshow'hun brittiteeman kunniaksi Morris Commercial -kuorma-auton vuodelta 1952. Kuva: Katja Luoma

Sen jälkeen pelkästään vanhoja kuorma-autoja ja henkilöautoja on kertynyt parikymmentä. Päälle tulevat muut kulkuneuvot.

– Yhtään en ole toistaiseksi myynyt, vaikka aina joskus kyselijöitäkin on. Onneksi vaimokin on ollut asiasta samaa mieltä ja yhtä matkaa on kuljettu harrastuksenkin kanssa.

Porsche-traktorien osastolla istuskelivat yhdistysaktiivit Juha-Pekka Villiruusu, Heimo Heinonen ja Markku Käpölä. Kuva: Katja Luoma
Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi