Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Hyödyistä huolimatta kaasuauto ei vielä kelpaa – käyttäjät kehuvat edullisia kilometrejä ja hyvää omatuntoa

Jatta Hirvisaari iloitsee tankkausasemilla vähitellen lisääntyneestä kaasuautojen määrästä, vaikka ruuhkasta ei vielä voi puhua. Kuva: Kirsi Taivainen

Miten kaasuautolla ajaminen eroaa bensa-autosta? Ei mitenkään, tekee biokaasua tankkaavan Jatta Hirvisaaren, 34, mieli vastata.

– Eroja ei normaalissa käytössä huomaa lainkaan. Ihan yhtä ihana ja kamala se on kuin mikä tahansa auto, mutta pakokaasut eivät haise miltään. Voit vaikka tunkea nenän pakoputkeen, naurahtaa Hirvisaari.

Graafisena suunnittelijana työskentelevän Hirvisaaren auto on Volkswagen Up. Työmatkat taittuvat paikallisella biokaasulla.

Päätöstä kaasuauton hankkimisesta vuonna 2012 helpotti ja kannusti lankomies, joka oli hankkinut kaasulla kulkevan auton. Valinta tavallisen bensa-auton ja kaasuauton välillä oli helppo tehdä, kun tietoa ja kokemuksia saattoi udella puolison veljeltä.

– Ajatus halvasta ja puhtaasta polttoaineesta tuntui melkein utopistisen hyvältä. Myös se kiehtoi, että saimme vapaasti valita mieleisemme automerkin ja mallin, jonka veisimme muunnettavaksi. Asennus hoitui parissa päivässä.

Nykyinen Volkswagen on tehdasvalmisteinen kaasuauto.

Tietoisen valinta

Matkalla töihin tai harrastuksiin Eemeli Tsupari polkaisee mielellään ekologista kaasupoljinta. Kuva: Kirsi Taivainen

Oma ympäristötietoisuus ohjasi Hirvisaarta uusiutuvan biokaasun käyttöön.

– Kaasuautoihin voi tankata yhtä lailla maa- ja biokaasua sekä bensaakin, kun muuta ei ole saatavilla. Näistä vain biokaasu on ekologinen vaihtoehto. Biokaasulla ajamisesta syntyvät hiilidioksidipäästöt kuuluvat normaaliin maanpäälliseen hiilen kiertokulkuun. Maakaasu on uusiutumatonta, fossiilista polttoainetta.

Tänä päivänä kaasuautomalleja löytyy yleisimmiltä automerkeiltä, esimerkiksi Skodalta, Audilta, Volkswagenilta, Opelilta ja Seatilta. Kaasua käyttäviä autoja on saatavana myös käytettynä Suomesta ja ulkomailta.

– Jos nyt haluaisin vaihtaa auton johonkin toiseen, ei olisi väliä joutuisinko teetättämään konvertoinnin vai hankkisinko tehdasvalmisteisen auton. En halua kuormittaa ympäristöä ja yritän tehdä hyviä valintoja sen eteen. Kaasuautoilun valinta on helppo ympäristöteko, verraten kuinka vaikeaa jätteiden lajittelu tai ekologisten ruokaostosten tekeminen voi olla, hän kiteyttää.

Toimii molemmilla

Hirvisaaren mukaan tavallisin yllätys kaasuautoista on se, että niissä voi olla jopa normaalikokoinen bensatankki kaasusäiliön lisäksi. Useimmat kaasuautot tarvitsevat bensaa käynnistyäkseen.

– Auto toimii molemmilla polttoaineilla automatisoidusti, kuluttaa ensin kaasutankin tyhjäksi ja vaihtaa lennossa bensalle.

Kaasuautot herättävät tuttavissa kiinnostusta, varsinkin polttoaineen edullisuus houkuttaa, Hirvisaari kertoo.

Näppärä, mutta maantielläkin vakaa pikkuauto, Jatta Hirvisaari kuvailee Volkswagen Up -merkkistä kaasuautoaan. Kuva: Kirsi Taivainen

– Kaasuautoista on aiempaa enemmän tietoa tarjolla. Ystäväpiirissämme moni on hurahtanut kaasuautoiluun. Ehkä muutaman vuoden vierestä katselu on rohkaissut heitä miettimään kaasuautosta vaihtoehtoa heille itselleen, hän hymyilee.

Kaasunjakeluverkosto on laajentunut vauhdilla muutaman viime vuoden aikana.

– Lapista ei taida kaasua vielä saada, mutta Etelä-Suomen ja Keski-Suomen verkosto alkaa olla hyvä. Kun lähden käymään Lapissa, en varaudu mitenkään muuten kuin tankkaamalla kaasua vielä Oulussa. Sitten kun kaasu loppuu, mennään bensalla.

Lapsille mallia

VTT:n erikoistutkija Eemeli Tsupari lähtee töistä Skoda Octavialla. Jyväskyläläinen Tsupari tutkii ilmastonmuutoksen hillintäkeinoja sekä niiden tehokkuutta ja kustannuksia päivätyössään VTT:llä. Tsupari on tutkijakollegoidensa kanssa perustanut hiilidioksidipäästöjen kompensointipalveluja tarjoavan CO2Esto-yrityksen.

Kaasuauton valinta tuli eteen puolitoista vuotta sitten kun perheeseen tarvittiin toinen auto.

– Vaimo sai työpaikan Joutsasta. Ekologista autoa alettiin heti pohtia ja koeajettiin monia vaihtoehtoja. Koska Joutsassa on kaasuasema, siirrettiin katse nopeasti kaasuautoihin, Tsupari kertoo.

Tsuparin mielestä biokaasu on kustannustehokas keino hillitä ilmastonmuutosta, etenkin liikennekäyttöön jalostettuna.

– Meille ratkaisevaa oli vastuullinen valinta ympäristön suhteen, kotimaisuus ja mallin näyttäminen omille lapsille.

Tsupari muistelee, että oli kuullut jo useita vuosia sitten kaasuautoista, mutta silloin se ei juurikaan häntä innostanut.

– Ehkä kaasuautoilu vaikutti silloin jotenkin kummalliselta.

Miksi ei kelpaa?

Puolentoista vuoden kokemus on vahvistanut Tsuparin perheen positiivista suhtautumista kaasuautoihin ja biokaasuun.

– Olemme ihmetelleet, miksi Skoda Octavian valitsevat eivät päädy kaasuversioon. Normaalin bensatankin lisäksi autosta löytyy kaasutankki, ja kaasumalli on verolliselta hinnaltaan halvempi ostaa ja käyttää. Suurin osa ostajista valitsee siis kalliimman investoinnin, kalliimmat käyttökulut ja lyhyemmän toimintasäteen.

Tankit on integroitu auton takakonttiin näkymättömiin, ja ne verottavat vain vähän takakontin tilaa.

– Bensatankki on noin 50 litraa ja kaasusäiliö noin 16 kiloa. Bensalla ajaa noin 700 kilometriä ja kaasulla 350 kilometriä. Auto ei poikkea normaalista bensiinikäyttöisestä. Bensalla ajettu kilometri on noin tuplasti kalliimpi kuin biokaasulla. Tutkijan luonteella tulee kirjattua ylös tankatut määrät, hän naurahtaa.

Kaasun tankkausta luullaan vaikeaksi, mutta tankatessa voi vaikka mennä pitämään sadetta auton sisätiloihin, Tsupari toteaa.

– Myös tehoista kysellään, onko se kaasuajossa ihan mopo. Ei ole, vaan ihan normaali perheauto.

Tsupari uskoo, että kaasuautoilu yleistyy, mutta hänen mielestään käyttövoimaveron voisi poistaa ja kaasuautojen hankintaa sekä käytettyjen kaasukonversioita tukea voimakkaammin.

– Ilmastonmuutoksen hillinnässä on harvoja näin monelta kannalta positiivisia vaihtoehtoja tarjolla, suosittelen koeajamaan. Usein tankkauksien jälkeen on hyvä olo. Vähän kuin olisi hoitanut sillä erää oman osuutensa yhteiskuntavastuusta, hän hymyilee.

Kirsi Taivainen

Kaasuauto

Biojätteistä polttoainetta autoihin

Kaasuauto on metaaniauto, joka toimii kaasulla tai bensiinillä.

Tehdasvalmisteisissa biokaasuautoissa löytyy kaksi tankkausaukkoa, kaasulle ja bensiinille.

Bensa- ja dieselauton voi konvertoida kaasuautoksi.

Uuteen kaasuautoon vaihtaessa saa romutuspalkkion entisestä rekisterissä olevasta autosta tai muuntotuen, jos auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi.

Biokaasu on 100-prosenttisesti uusiutuva polttoaine, joka tehdään mm. kotitalouksien, kauppojen, maatalouden ja teollisuuden jätteistä.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi