Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Uskomattoman taidokasta metallityötä, BMW:n V8-moottorilla varustettu tykki, klassikon työstöä ja palkintokaunotar - esittelyssä kuusi rakenneltua moottoripyörää

Lahtelainen moottoripyörien rakentelija ja mp-asentaja Riku Hynninen auttoi valitsemaan parhaat palat MP 18 -messuilta.

1. The Pagan Kuva: Jan Ahlstedt

Luovuutta ja hulluutta ei puutu, kun moottoripyöriä rakennetaan omannäköisiksi. Poimimme kuusi esimerkkiä eri tyylisuuntien pyöristä alkutalven MP 18 -messuilta. Oppaana ja raatilaisena toimi MP-Servicen asentaja Riku Hynninen, joka rakentelee itsekin moottoripyöriä vapaa-ajallaan.

Kaikki sitaatit ovat Hynnisen arvioita pyöristä.

1. The Pagan Kuva: Jan Ahlstedt

1 The Pagan

Vuoden 2008 Harley-Davidson Softail Heritagesta rakennettu custom-pyörä. Heavy Duty Motorcyclesin rakentama The Pagan valittiin näyttelyn parhaaksi pyöräksi. Se voitti myös rakennettujen moottoripyörien custom-luokan.

– Tämä on ollut äärimmäisen vaikea tehdä. Rakentajan on täytynyt olla vihkiytynyt metallin taivuttamiseen, joten veikkaan, että tämän on tehnyt metallimies. Pyörään ei ole käytetty juurikaan valmiita osia. Osat on tehty suorasta pellistä, tämä on tosiaan vaatinut osaamista. Vanteissa ei ole ollenkaan keskiöitä ja varsinkin takapyörän ketjuvedon tekemisen on täytynyt olla todella vaikeaa. No, ei tuo etupyöräkään helposti ole syntynyt. Ei niin kaunis, mutta teknisesti hieno toteutus.

2. The Saint Kuva: Jan Ahlstedt

2 The Saint

Vuoden 1952 Harley-Davidson FL. Rakentaja Sami Järvelä. Chopper-pyörän nimi viittaa 1960-luvun tv-sarjaan Pyhimys, jota tähditti Roger Moore. MP 18 -messujen tuomariston valinta. Voittanut useita palkintoja. Osallistuu myös AMD World Championship -kilpailuun syksyllä 2018.

– Old school chopper. Tämä on todella hieno. Klassinen, 1960-luvun tyyliin tehty niin sanottu pannu-chopper. Pyörä on perusrakenteeltaan yksinkertainen, mutta siinä on hieno viimeistely. Tässä on vanhan mallin kilparenkaat, jotka ovat hauska yksityiskohta. Tästä moottoripyörästä kaikki on tavallaan aikanaan lähtenyt. Tuollaisia moottoreita on tehty viimeksi vuonna 1965, joten tämä on ajan henkeen tehty. Ajaminen tällaisella on kokemus sinänsä. Ote on hutera, koska etuhaarukka on pitkä ja sarvet kapeat.

3. Wheelie Dyna Kuva: Jan Ahlstedt

3 Wheelie Dyna

Harley-Davidson, rakentaja Nico Lindholm.

– Club style, lahtelaisittain kovismalli. Näitä olen itsekin rakentanut jo kolme kappaletta. Malli on nuorten suosiossa. Tyyliin kuuluu, että tällaisen pyörän moottoria kuuluu virittää, pitää olla tarpeeksi ääntä ja voimaa. Viimeisimmän rakentamani kovispyörän viritin 115-heppaiseksi. Club style -pyörässä ajomukavuus on tärkeää, mikä näkyy korkeissa sarvissa, hyvissä iskunvaimentimissa ja jarruissa. Jenkeissä näitä maalataan low rider -tyylillä. Pyörässä on perusklassiset piirteet.

4. ProBoostM1 Kuva: Jan Ahlstedt

4 ProBoostM1

Saarenkyläläisen Jarmo Kelahaaran omavalmiste, BMW:n V8-moottorilla varustettu tykki vuodelta 2017. Moottori on otettu BMW:n 540-mallista vuodelta 1992. Pyörä rekisteröidään katukäyttöön kesäksi.

– Tämä on uber, täysin överi. Kaiken skenen ulkopuolella. Pyörässä on V8-moottori ja tuplaturbo, 360 heppaa ja pyörä painaa 400 kiloa. Väritys on Bemarin M-Sport. Vaativa rakennelma, johon on käytetty laadukkaita osia. En oikein tiedä, millaiselle kuljettajalle tämä sopisi. Hyvin erikoinen. Pyörässä ei ole oikeastaan mitään muotoja. Se on moottori, jonka ympärille on rakennettu kulkuneuvo. Rakentaja on kotoisin Rovaniemeltä, mikä näkyy pyörän koristelussa. Äidilläni saattaa olla hyllyssä samanlainen poro, kuin pyörän keulalla on.

5. Honda Monkey Kuva: Jan Ahlstedt

5 Honda Monkey vuosimallia 1984

Rakentaja Jouni Laitinen.

– Hondan Monkey-mopo on ehdoton klassikko. Tästä moposta koko mp-harrastus monella lähtee. Toiselle lapselleni hommattiin vuoden 1987 Monkey-aihio jo vuosia sitten, ja rakennamme sen valmiiksi varmaan yhdessä, jahka hän kasvaa. Entisöidyt Monkeyt maksavat 2 000 eurosta ylöspäin, ja niille on kysyntää. Meiltä MP Serviceltä kysellään säännöllisesti varaosia tähän mopoon. Monet vanhat Monkeyt on jo purettu tai ne ovat päässeet mädäntymään liian huonoon kuntoon, joten kunnostettu yksilö on aina ilo silmälle.

6. Trail27 Kuva: Jan Ahlstedt

6 Trail27

Huqsvarna 510 vuodelta 2006, rakentaja Panu Laakkonen.

– Tämä on niin sanottu scrambler eli café racer -pyörä, jossa on nappularenkaat. Tämä yksilö on rakennettu 4-tahtisesta enduropyörästä, ja vanhennettu tyyliin sopivaksi. Tankilla ja penkillä on saatu aikaan klassinen ulkonäkö. Pyörään on käytetty laadukkaita osia, jotka sopivat hyvin toisiinsa. Moottori on suht nykyaikainen. Kaikkiaan tasapainoinen kokonaisuus. Rakentelija voi saada aikaan laadukkaan vaikutelman, vaikkei valitsisi jokaista osaa kalleimmasta päästä. Kallein ei ole aina kaunein.

Muita messupalkintoja: Street-luokan voitti Tommi Peltoniemen SBT-ONE, Classic-luokan Jani Tukevan Solifer Jallu Edition ja Open-luokan Pertti Liuhasen Apocalypticon.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi