Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Yhdeksän vuoden alamäki taittuu tänä vuonna – uudet moottoripyörät käyvät taas kaupaksi

Uusia motoristeja kasvaa vauhdilla, mopojen ja mopoautojen myynti pomppasi roimasti. Hyvä uutinen on sekin, että motoristien kuolonkolarit ja loukkaantuneiden määrä ovat pudonneet.

Kromin kiiltoa uudessa vanteessa. Kuva: Jan Ahlstedt

Uusien moottoripyörien myynti laski viime vuonna jo yhdeksättä vuotta peräkkäin, mutta alan toimijat arvioivat, että tänä vuonna tapahtuu vihdoin käänne ylöspäin. Viitteitä tästä saatiin helmikuun alussa pidetyillä MP 18 -messuilla, joiden aikana uusien pyörien kauppa kävi aiempia vuosia paremmin. Kantar TNS:n kävijätutkimuksen mukaan 60 prosenttia messukävijöistä harkitsee moottoripyörän tai mopon ostamista seuraavan kolmen vuoden sisällä.

– Messuilla myytiin tänä vuonna selkeästi viime vuotista enemmän arvokkaita pyöriä. Kaupallisesti tapahtuma oli hyvä. Myynti rullasi ja kertaostos oli suurentunut. Motoristeilla tuntui olevan enemmän rahaa käytössä ja päätöksiä ostoista tehtiin helpommin, kertoo Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa Harley-Davidsonilta.

MotorWeltin Jari Niemistö sanoo olevansa ”kuluneiden pyörien kauppias”, mutta hän kertoo kaikkien alalla olevien uskovan nyt uusien pyörien myynnin nousuun. Niemisen mukaan tiedot uusien pyörien kauppamääristä tiedetään jo vappuun mennessä. Käytettyjä pyöriä myydään syyskuuhun asti.

– Kaikkein kovin myyntikuukausi mp-markkinoilla on heinäkuu.

"Järjellä ei ole moottoripyöräilyharrastuksessa juuri mitään osaa"

Summa ja Niemistö sanovat, että käytetyt pyörät liikkuvat edelleen hyvin. Niemistö hankkii myytävät pyörät Saksasta ja Ruotsista kavereidensa avulla, joita hän kutsuu agenteiksi.

– Asiakkaat haluavat vaihtaa pyörän toiseen keskimäärin kolmen, neljän vuoden välein. Kun vaihtaa ajopeliä, into ajamiseen syttyy uudelleen, Niemistö sanoo.

– Mutta järjellä ei ole moottoripyöräilyharrastuksessa juuri mitään osaa. Oma kotimatkani työpaikalta on seitsemän kilometriä, mutta usein se saattaa venyä 200 kilometriin, kun on pakko päästä heittämään lenkki työpäivän jälkeen.

Mikko Summan mukaan pyörätyypeistä matkapyörät myyvät edelleen hyvin. Isokuutioisten pyörien myynti on ollut laskussa, mutta nyt kauppa on taas vilkastunut. Välikokoluokan 300–500-kuutioisten pyörien kysyntä on sekin nousussa. Myös klassikkopyöriä hamstrataan.

– Uudempi trendi on taiderakentaminen, jossa tehdään todella erikoisia luomuksia. Nämä pyörät eivät välttämättä sovi mihinkään valmiiseen kategoriaan, eivätkä kaikki ole edes tieliikennekelpoisia, Summa sanoo.

Mopojen myynti kasvoi viime vuonna 34 prosenttia

Uusia motoristeja on kasvamassa hurja määrä päätellen mopojen ja mopoautojen menekistä. Viime vuonna mopojen myynti kasvoi 34 prosenttia eli lähes 1 900 mopolla. Mopoautojen myynti pomppasi 18 prosenttia ylöspäin.

– Motoristiksi pääsyä helpottaa sekin, että uusi ajokorttilaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Toteutuessaan laki helpottaa kortin saamista nimenomaan välikorttiluokkakorotusten suhteen, Summa sanoo.

Uuden lain myötä korttia suorittava voi itse arvioida, onko hän valmis menemään ajokokeeseen. Tietty määrä ajokokemusta ennen kokeeseen menoa on vaatimus myös lakiuudistuksen jälkeen.

Mopoautojen myynti pomppasi viime vuonna 18 prosenttia vuodesta 2016. Kuvassa ollaan mopoautomiitissä Moottoripyörämuseolla Lahdessa. Kuva: Mirja Hussain

Motoristien turvallisuuus kohentunut, loukkaantuneita yhä satoja

Myyntilukujen piristymisen ohella hyvä uutinen on se, että moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on enemmän kuin puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Liikenneturva kertoo, että myös loukkaantuneiden määrä on pudonnut 40 prosentilla.

Ennakkotietojen mukaan viime vuonna tieliikenteessä kuoli 12 ja loukkaantui 392 motoristia. Vuoteen 2016 verrattuna kuolleiden motoristien määrä laski neljänneksellä ja loukkaantuneiden määrä kahdeksalla prosentilla.

Kolme neljästä moottoripyöräilijän kuolonkolarista tapahtuu taajaman ulkopuolella, ja ulosajojen määrä on suuri. Myös kohtaamisonnettomuuksia tapahtuu paljon.

Mp-varusteet ovat kehittyneet koko ajan turvallisemmiksi, ja motoristeille on tarjolla esimerkiksi rinta- ja selkäpanssareita ja airbag-liivi, joka laukeaa automaattisesti onnettomuustilanteessa. Turvavarusteiden varaan ei pidä kuitenkaan missään nimessä laskea liikaa. Onnettomuuksien taustalta on löytynyt turhaa riskinottoa ja ylinopeuksia.

– Kuljettajan omalla toiminnalla on suuri merkitys onnettomuuksien lopputulokseen, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Moottoripyörän hallintaa kannattaa harjoitella aina ajokauden alussa erilaisissa olosuhteissa. Kuvassa moottoripyöräpoliisit treenaavat Räyskälässä. Kuva: Leevi Vähälä
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X