Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

"Lompakostahan rengasvalinta on kiinni" - halvin autonrengas ei yleensä ole paras, mutta keskihintaisella pärjää jo

Kuva: Sami Lettojärvi

Harkitsetko uusien renkaiden hankkimista kesäksi? Tai tarvitsetko ensi talveksi uudet kumit? Halvalla ei välttämättä saa hyvää, ainakin jos rengastestejä on uskominen.

Tuulilasin tuoreimmassa numerossa on testattu halpoja kesärenkaita ja verrattu niitä Continentalin merkkirenkaaseen. Merkkirengas pesi halvemmat kumit varsinkin märällä asfaltilla. Ajassa, jossa Continental on jo pysähtynyt jarrutuksen jälkeen, on Laufenn-merkkisellä renkaalla vauhtia vielä 50 km/h. Metreissä ensin mainittu pysähtyy 12,2 metriä aikaisemmin kuin jälkimmäinen.

Toisaalta isojen rengasvalmistajien kakkosmerkit kuten Bridgestonen Firestone ja Goodyearin Fulda pärjäsivät Tuulilasin testissä varsin mainiosti. Tristarin rengas oli testin kolmonen.

Lue myös: Ehdotus: Kesärenkaat ovat pian lailliset sydäntalvellakin - "kysymys viime kädessä ihmishengistä"
 

Talvirenkaissa sekä Tuulilasin että Tekniikan maailman talvirengastesteissä Nokia, Bridgestone, Continental sekä Hankook ovat päässeet viime vuosina kärkikahinoihin. Merkkirenkaita saattaa saada edullisemmin näin talvikauden lähestyessä loppuaan.

– Lompakostahan rengasvalinta on ihmisillä kiinni. Merkkirengas on varmin vaihtoehto, mutta jos ei pysty tai halua ostaa kalleinta vaihtoehtoa, keskihintaluokassa löytyy jo järkeviä ratkaisuja, sanoo yrittäjä Juhani Aaltonen orimattilalaisesta Käkelän Auto ja Rengas oy:stä.

Hänen mukaansa renkaiden ostajissa on karkeasti määriteltynä kahta ryhmää. He, joilla hinta on tärkein valintakriteeri ja he, joille tärkeintä on laatu.

Rengastestien ongelma: eivät kerro arkikäytöstä

Aaltosen mielestä rengastestien ongelma on se, että renkaat testataan rataolosuhteissa ja ääritilanteissa. Toisin sanoen tilanteissa, joihin tavallinen autoilija ei välttämättä päädy.

– Mutta eihän se testivoittaja huonokaan voi olla. Se, mitä testeiltä kaipaisin, olisi kulutuskestävyyden mittaaminen. Kulutuskestävyys kiinnostaa ostajia.

Renkaan kulumiseen vaikuttavat monet asiat kuten se, ajaako paljon sorateillä vai vain asfaltilla, kuljettajan ajotyyli ja Suomen tiestön kunto. Aaltonen sanoo, että yleisin syy renkaiden kulumiseen on pielessä olevat auton aurauskulmat. Koska tiet ovat monin paikoin huonossa kunnossa, aurauskulmat voivat mennä vinksalleen normaalissa ajossa. Siksi kulmat pitäisi säädättää vähintään kerran vuodessa ja aina sen jälkeen, jos renkaan ripustuksiin on jouduttu kajoamaan esimerkiksi alustaosien vaihdon yhteydessä.

Kun aurauskulmat ovat pielessä, auton ajettavuus kärsii, polttoaineen kulutus voi lisääntyä ja auton mekaaniset osat kuten renkaiden akselit, laakerit ja ripustus kuluvat nopeammin.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X