Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Lahden seudun liikenteen bussien aikataulut ja reitit menevät uusiksi

Bussiliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet. Uudistuksessa pyritään tihentämään vuorovälejä, sovittamaan aikatauluja yhteen ja luomaan suorempia reittejä.

Lahden bussiliikenteen houkuttelevuutta halutaan lisätä runkolinjoilla, joissa bussit kulkevat muita linjoja tiheämmin. Kuva: Sami Lettojärvi

Lahden seudun liikenne (LSL) suunnittelee tämän vuoden aikana bussien aikataulut ja reitit uudelleen. Lahteen muodostetaan uudet runkolinjat, joiden on määrä yhdistää tärkeimmät asuin- ja työpaikka-alueet keskustaan suorilla reiteillä. Runkolinjoja palvelevat liityntäliikennelinjat, eli tavalliset bussilinjat. Uudistuksella pyritään aiempaa sujuvampaan ja kustannustehokkaampaan bussiliikenteeseen ja sitä kautta asiakasmäärien kasvattamiseen. Uudistukset otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2020 aikana.

– Asiakkaille aika on rahaa. He haluavat mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Matkustajamäärien kasvattaminen on mahdollista, mutta palvelutasoa pitää parantaa, sanoo LSL:n joukkoliikennelogistikko Kim Venesjärvi.

Hänen mukaansa palvelun parantaminen tarkoittaa esimerkiksi vuorovälien tihentämistä, aikataulujen yhteen synkronointia ja suorempien reittien suunnittelua.

Keskustan kautta kulkeminen hidastaa matkantekoa

Venesjärven mukaan nykyisen linjaston bussit ovat torin kiertämisen vuoksi hitaita liikkumaan keskustassa. Uudistuksessa pohditaan mahdollisuutta vaihtopysäkeille, joilla asiakkaat voisivat vaihtaa linja-autoa jo ennen toria.

LSL:n liikennesuunnittelija Katja Suhosen mukaan juuri poikittaiset yhteydet ovat asiakkaille usein ongelmallisia.

– Jos menee esimerkiksi Mukkulasta Ahtialaan tai Renkomäestä keskussairaalalle, on kuljettava keskustan kautta.

Myös aikataulut aiheuttavat joskus harmia. Suhonen sanoo, että asiakkaat ovat toivoneet esimerkiksi Lahden Nastolaan lisää liikennöintiä. Arkisin kerran tunnissa Ala-Okeroisiin ajavasta 12-linjasta on myös tullut toisinaan palautetta.

– Siellä asuvat ihmiset kokevat jonkin verran epätasa-arvoisuutta, kun esimerkiksi Liipolaan menee viisi bussia tunnissa.

Matkustajamäärät kasvussa

LSL:n matkustajamäärät kasvoivat Venesjärven mukaan vuodesta 2015 viime vuoteen yli 10 prosenttia. Vuodesta 2016 nousua tuli 2,9 prosenttia. Runkolinjahankkeessa vertailukohtana on pidetty Ruotsin Karlstadia, jossa 17 kaupunkilinjaa yhdistettiin kahdeksaksi runkolinjaksi vuonna 2005. Siellä uudistus on kasvattanut bussien matkustajamääriä peräti 65 prosenttia. Venesjärvi uskoo, että useiden kymmenien prosenttien kasvu on mahdollista Lahdessakin.

– Suomessa kymmenien prosenttien vuosittaista kasvua on ollut esimerkiksi Jyväskylässä ja Kuopiossa.

Venesjärven mukaan uudistuksessa ei ensisijaisesti kiinnitetä huomiota lippujen hintoihin.

– Jos matkustajamäärät nousevat ja taloudellinen tilanne sallii, lippuhintoja varmaan pohditaan jossakin vaiheessa.

Lue myös: Mobiililipun hinta alenee jopa euron maaliskuun lopussa Lahden seudulla - ollut tähän mennessä kallein maksutapa
 

Kaikki linjat suurennuslasin alle

Uudistuksessa kaikki nykyiset linjat otetaan suurennuslasin alle jotkin kouluvuorot pois lukien. Kim Venesjärven mukaan yksittäisten linjojen vertailu kannattavuuden perusteella ei ole helppoa.

– Vaihtomatkat näkyvät linjoilla nollaleimauksina, joten on vaikea sanoa, mitkä linjat kannattavat taloudellisesti. Joku linja saattaa näyttää tilastoissa huonolta, vaikka on tärkeä.

Katja Suhosen mukaan viime vuonna eniten matkustajia oli bussilinjalla 1.

Häntäpäässä olivat puolestaan harvemmin liikennöidyt linjat 13, 16 ja 35.

Asiakkaat mukaan suunnitteluun

Lahtelaisilla on mahdollisuus osallistua suunnitelman laatimiseen esimerkiksi kaupungin e-palautejärjestelmän välityksellä ja sosiaalisen median kanavissa hashtageila #sinunvuorosi, #minunvuoroni ja #runkolinjasto. Runkolinjastosuunnitelmalle avataan lisäksi LSL:n nettisivuille blogi, jossa uudistuksen etenemistä voi seurata ja kommentoida.

LSL:n suunnittelijat esittelevät runkolinjasuunnitelmaa lisäksi kaupungin tapahtumissa ja järjestävät aihetta käsitteleviä työpajoja.

Lue myös: Lisää bussivuoroja Lahden ja Vääksyn välille ensi maanantaista alkaen
 
Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi